Tuesday, October 7, 2008

Surat kena 'buang' - Punca permohonan penderma hati tidak pernah berbalas

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my


AHMAD KHARIRI menunjukkan salinan surat aduan kepada Pos Malaysia berhubung dakwaan kes surat-suratnya yang tidak dihantar ke lebih 150 sekolah di Shah Alam semalam.

--------------------------------------------------------------------

SHAH ALAM - Beliau seorang penderma hati yang ingin menampung hidup dengan kerjaya sebagai penceramah sambilan.

Namun, laluan Ahmad Khariri Al-Hadi Md. Yusop masih berliku apabila surat-surat yang dihantar kepada lebih 150 sekolah sejak tiga tahun lalu untuk mendapatkan kebenaran berceramah, tidak pernah berbalas.

Disebabkan itu, beliau bukan sahaja sukar mendapatkan wang tambahan bagi menanggung kos perubatannya sehingga kini tetapi juga niat melanjutkan pelajaran dalam bidang Pentadbiran Awam di Universiti Teknologi Mara juga tergendala.

Perasaan kecewa beliau yang baru mendapat kerja sebagai penyelia asrama itu akhirnya bertukar marah apabila beliau mendapat panggilan dari seorang wanita baru-baru ini yang akhirnya memberinya jawapan punca surat-suratnya tidak pernah berbalas.

"Wanita itu memaklumkan banyak surat yang dipos oleh saya ke alamat yang berasingan dijumpai terkumpul di premisnya di Seksyen 6, Shah Alam.

"Saya terkejut kerana semua surat itu tersimpan rapi dan patutlah tidak ada satu pun dibalas," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Ahmad Khariri, 31, pernah mendapat perhatian masyarakat di negara ini apabila menyumbang sebahagian hatinya kepada adik Atiqah Najwa Mohd. Shariff dan adik Mohd. Yohit Mohd. Farhan pada tiga tahun lalu.


KERATAN Kosmo! 18 April 2007.

--------------------------------------------------------------------

Kesan daripada kedua-dua pembedahan tersebut, beliau sehingga kini menanggung kesakitan pada bahagian tulang belakang dan lemah-lemah badan tidak dapat meneruskan rawatan susulan akibat kekangan kewangan.

Menceritakan semula kejadian itu, Ahmad Khariri memberitahu, beliau mula menghantar surat untuk memohon menjadi penceramah di merata-rata sekolah sejak 2005.

Pada asalnya beliau tidak menaruh prasangka buruk ekoran tiada reaksi positif daripada mana-mana sekolah.

"Tapi pelik juga kerana dalam tempoh tiga tahun, banyak surat yang saya pos ke pelbagai sekolah untuk dapat kebenaran berceramah, tapi satu pun tiada balasan.

"Rupa-rupanya ia tidak sampai, dan saya syak mereka telah membuang surat-surat itu kerana ia dijumpai di premis lain," katanya.

http://www.kosmo.com.my/06102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...