Saturday, December 20, 2008

Dapat cuma RM5.50 - Mangsa banjir kecewa pemberian derma gula-gula JKM

HARADIAN SHAH HAMDAN
dan MANIRAH OTHMAN
berita@kosmo.com.my




WAHAB menunjukkan wang RM33 bersama empat biji gula-gula yang diterimanya sebagai bantuan banjir di Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA TERENGGANU - Dua minggu lalu penduduk di Taman Perumahan Pusu Tiga, Gong Badak terkejut apabila buat pertama kalinya rumah yang diduduki hampir 15 tahun, dilanda banjir.

Tetapi apa yang lebih mengejutkan apabila ada di antara mereka menerima wang bantuan derma sebanyak RM5.50 dan beberapa biji gula-gula yang diagihkan sejak Isnin lalu.

Malah, kebanyakan daripada 193 keluarga di situ mendapat antara RM27.50 hingga RM33 mengikut formula RM5.50 bagi setiap ahli keluarga yang diputuskan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Rata-rata penduduk yang ditemui melahirkan rasa kecewa dengan sikap JKM menguruskan wang itu kerana dana JKM juga dibantu ramai individu sebagai sumbangan peribadi atas nama simpati dengan kesusahan mangsa banjir.

Salah seorang penerima yang merupakan Orang Kurang Upaya (OKU) dan hanya ingin dikenali sebagai Pak Abu memberitahu, dia terkejut menerima RM5.50 ketika wakil JKM datang ke rumahnya Isnin lalu.

Katanya, dia tidak sangka hanya mendapat jumlah tersebut yang sememangnya tidak mampu meringankan beban akibat kerugian ribuan ringgit akibat bencana itu.

"Daripada jumlah itu, RM3 saya beli goreng pisang, RM2 saya beli keropok dan baki 50 sen saya beli rokok sebatang," katanya tentang cara dia memanfaatkan wang itu ketika ditemui di kediamannya dekat sini semalam.

"Sudahlah kami dilanda bencana, cara pihak itu mengagihkannya dan jumlah yang kami dapat seolah-olah main-main dan cuba nak mempersendakan kami.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1220&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...