Saturday, December 20, 2008

Muntazer mohon maaf kerana malukan Nuri

BAGHDAD - Pembaling kasut ke arah Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush, Muntazer al-Zaidi memohon maaf kepada Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki kerana memalukan beliau.

Muntazer menjadi terkenal selepas memanggil Bush anjing sebelum membaling sepasang kasut dalam satu sidang media yang dihadiri oleh Nuri pada Ahad lalu.

"Muntazer menyatakan dalam sepucuk suratnya bahawa tindakan dia itu tidak boleh dimaafkan," kata seorang penasihat media Nuri, Yasin Majeed.

Yasin berkata, Muntazer menjelaskan dalam surat itu: "Namun saya mengingati pada musim panas 2005, saya menemu ramah anda dan anda memberitahu saya supaya masuklah, ini rumah anda.

"Oleh itu saya merayu kepada anda yang mempunyai perasaan sebagai bapa supaya memaafkan saya."

Dalam budaya Arab, tindakan melempar kasut dianggap untuk menghina seseorang.

Bagaimanapun, kasut itu gagal mengenai Bush yang berjaya mengelak dengan menundukkan kepalanya. - Reuters

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1219&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...