Saturday, December 20, 2008

Pembaling kasut dipukul - Hakim


KAKAK Muntazer menangis selepas dia kembali dari sebuah mahkamah di Baghdad, Rabu lalu.
--------------------------------------------------------------------------------


BAGHDAD - Pembaling kasut ke arah Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush, Muntazer (gambar kecil) dipukul selepas insiden berkenaan sehingga dia mengalami lebam di muka dan matanya, kata seorang hakim semalam.

Hakim tersebut, Dhia al-Kinani berkata, mahkamah membuka satu kertas siasatan selepas wartawan itu didakwa dipukul.

Muntazer, 29, dikerumuni oleh sejumlah ejen keselamatan Iraq dan AS selepas melempar kasut ke arah Bush dalam satu sidang media di Baghdad Ahad lalu yang turut dihadiri oleh Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki.

Sejak itu, timbul beberapa khabar angin berhubung keadaannya yang kini ditahan oleh pihak berkuasa Iraq di Zon Hijau, tengah Baghdad.

Salah seorang abang Muntazer mendakwa wartawan itu dipukul dengan teruk tetapi seorang lagi saudaranya mendakwa dia berada dalam keadaan baik.

"Muntazer dipukul dalam sidang media itu dan kami akan meneliti pita rakaman serta meminta secara rasmi nama mereka yang terlibat memukulnya," kata Dhia.

Wartawan itu yang masih ditahan dijangka didakwa menghina seorang pemimpin asing dan mungkin menghadapi hukuman penjara dua tahun sekiranya didapati bersalah.

Hakim itu juga memberitahu bahawa dia tidak boleh menutup kes tersebut walaupun Bush atau Nuri tidak membuat sebarang aduan.

Muntazer membaling kasut bagi mewakili keluarga yang kehilangan orang tersayang selepas AS menyerang Iraq pada 2003 sehingga menyebabkan beribu-ribu rakyat tidak berdosa terkorban

Dia kini dianggap sebagai hero dunia Arab kerana dalam budaya Arab, tindakan membaling kasut dianggap untuk menghina seseorang.

Beribu-ribu penunjuk perasaan juga membanjiri jalan-jalan raya di Iraq bagi mendesak pihak berkuasa membebaskan hero mereka itu. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1220&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...