Saturday, December 20, 2008

Ramai tukang kasut mengaku

BAGHDAD - Tukang kasut di seluruh Asia Barat berlumba-lumba untuk menaikkan nama masing-masing dengan mendakwa bahawa mereka ialah pembuat kasut bersaiz 10 yang digunakan untuk membaling Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush, lapor sebuah akhbar semalam.

Pembuat kasut dari Turki, Ramazan Baydan berkata, dia menghasilkan reka bentuk kasut yang dilontarkan oleh wartawan Iraq, Muntazer Al-Zeidi ke arah Bush pada Ahad lepas itu.

Sejak pengakuan itu disiarkan oleh media Turki, tempahan yang diterima dari Iraq untuk membuat kasut itu meningkat sebanyak dua kali ganda.

Akhbar Turki, Yeni Safak menyiarkan dakwaan Ramazan bersama-sama gambar kasut itu di bawah tajuk berita, 'Buatan Turki.'

Isu tersebut bertambah kusut apabila akhbar as-Safir di Lebanon turut menyiarkan berita muka depan yang mendakwa bahawa pembuat kasut itu ialah rakyat negara itu.

Bagaimanapun, abang Muntazer, Udai pula berkata, adiknya membeli kasut itu di Iraq dan ia bukan barangan yang diimport dari China seperti kebanyakan kasut di negara Asia Barat.

"Kasut itu seratus-peratus buatan Iraq dan bukan diimport dari Turki atau China," katanya. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1219&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...