Saturday, December 20, 2008

Dipenjara kerana tinggalkan ibu


SHANGHAI - Seorang lelaki di China dipenjara selepas meninggalkan ibunya yang uzur sebelum wanita berkenaan meninggal dunia berseorangan.

Sebuah mahkamah di China menyatakan bahawa lelaki tersebut, Wang Kouma, 54, mengambil wang berjumlah AS$39,500 (RM137,080) sebelum meninggalkan ibunya, Teng Jindi, 84, di sebuah tempat awam.

Seorang hakim berkata, lelaki itu dihukum penjara 18 bulan kerana meninggalkan ibunya berseorangan di sebuah dataran di Shanghai pada Oktober 2007 sebelum satu jawatankuasa perumahan menghantarnya di sebuah hostel.

Kouma juga mengambil wang berjumlah AS$39,500 yang diberikan oleh kerajaan kepada ibunya bagi digunakan untuk perbelanjaan penempatan semula.

Wang tersebut diberikan kepada individu untuk mencari tempat tinggal yang baru selepas kediaman mereka diambil alih oleh kerajaan.

Jindi kemudian meninggal dunia akibat diserang penyakit jantung di hostel itu.

Enam anak wanita itu sebelum ini dipujuk supaya menjaga wanita itu tetapi mereka menyatakan ia merupakan tanggungjawab Kaouma kerana dia sudah mengambil wang miliknya yang berjumlah AS$39,500. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1220&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...