Saturday, December 20, 2008

Dua lagi dakwa mangsa curi bomoh anak dara


KUANTAN: Dua lagi wanita tampil membuat laporan polis mendakwa menjadi mangsa seorang gadis yang juga bomoh ‘panjang tangan’ ketika mendapatkan rawatan, selepas kegiatan jenayahnya disiarkan dalam akhbar, kelmarin.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan/Operasi) negeri, Superintendan Nordin Mustapa, berkata kedua-dua mangsa terbaru itu membuat aduan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan selepas menyedari kehilangan barangan berharga dan wang tunai mereka ada kaitan dengan bomoh berusia 20 tahun itu.

Ini kerana, menurutnya, kedua-duanya mengaku kehilangan barangan dan wang tunai selepas menemui bomoh terbabit bagi mendapatkan rawatan penyakit termasuk menghalau ‘gangguan’ syaitan.

“Aduan pertama daripada seorang wanita berusia 59 tahun dari Selayang, Selangor, yang kerugian RM2,150 apabila rantai leher serta wang tunai dipercayai dikebas bomoh muda itu ketika mendapat rawatan pada kira-kira jam 4 pagi, pada 29 Oktober lalu.

“Selepas menyedari kehilangan itu, mangsa menemui semula bomoh terbabit sama ada terambil haknya, tetapi dinafikan bomoh iu sehingga mangsa terbaca berita penangkapan bomoh itu dalam akhbar,” katanya.

Katanya, aduan kedua membabitkan seorang peniaga buah berusia 55 tahun di Jalan Besar, di sini, yang kehilangan wang RM480.

“Mangsa mendakwa mengenali bomoh itu melalui rakannya membawa bomoh itu ke kedainya sebelum diberitahu ada sesuatu objek tertanam di kedai mangsa.

“Mangsa yang terkejut meminta bomoh terbabit membuang objek itu sebelum diminta membeli garam kononnya digunakan untuk proses rawatan,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Saturday/Setempat/20081220112814/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...