Saturday, December 20, 2008

Jangan kecualikan bukan Islam

Oleh AHMAD SHAHRIR SAID
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) meminta supaya dasar ujian saringan Human Immunodeficiency Virus (HIV) turut dikenakan ke atas bakal pengantin bukan Islam.

Menurut mereka, langkah itu perlu dibuat supaya usaha untuk mengurangkan jangkitan HIV di kalangan bakal pengantin tidak hanya terhad kepada pasangan Islam.

Timbalan Presiden Majlis Kebangsaan Wanita Malaysia (NCWO), Ramani Gurusamy berkata, ujian tersebut sepatutnya dilakukan kepada semua pasangan yang ingin berkahwin di negara ini tanpa mengira agama dan bangsa.

"Selepas laporan ujian dikeluarkan dan seseorang disahkan menghidap penyakit berbahaya tersebut, satu sesi kaunseling perlu dibuat untuk mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh individu terbabit," katanya ketika dihubungi semalam.

Bagaimanapun, Ramani meminta supaya tidak wujud sebarang unsur paksaan terhadap setiap pasangan untuk menjalani ujian tersebut sebaliknya ia perlu dilaksanakan secara sukarela.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin mengumumkan semua bakal pengantin Islam diwajibkan menjalani ujian saringan HIV mulai tahun depan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1220&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...