Friday, January 30, 2009

‘Dia bukan petugas kami’

Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my


NAFI...Moammar Gaddafi membuat laporan polis berhubung
wanita menipu 200 ahli syarikat jualan langsung,
semalam.


JOHOR BAHRU: “Wanita itu bukan pegawai kami, sebaliknya dia adalah oportunis yang mempergunakan nama Tekun untuk kepentingan sendiri,” kata Pengurus Cawangan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) Nasional Johor Bahru, Moammar Gaddafi Ahmad berhubung kes kira-kira 200 orang ditipu RM20,000 oleh wanita yang mengaku pegawai institusi itu, semalam.

Moammar berkata, Tekun tidak pernah melantik pihak ketiga atau membenarkan pegawainya mengutip sebarang bayaran bagi proses mendapatkan pinjaman modal daripada pemohon, sebaliknya ia disediakan percuma dengan mengisi borang permohanan yang disertakan dokumen sokongan.

“Saya sudah menyiasat dengan menghubungi pejabat Tekun negeri dan mendapat pengesahan bahawa wanita terbabit bukan kakitangan Tekun dan apa yang dilakukannya bertujuan menipu orang ramai,” katanya.

Beliau yang membuat laporan di Balai Polis Taman Pelangi di sini, jam 12 tengah hari semalam, menuntut siasatan menyeluruh dilakukan berhubung aktiviti wanita itu yang disifatkan menjejaskan imej Tekun.

“Tekun diwujudkan untuk membantu mereka yang memerlukan modal dalam mengejar impian untuk bergelar usahawan. Kejadian seumpama ini pastinya menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan kepada institusi ini,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan seorang wanita yang mengaku pegawai kanan Tekun menjanjikan pinjaman modal bernilai RM15 juta kepada kira-kira 200 ahli baru sebuah syarikat jualan langsung, sebelum melarikan wang mangsa RM20,000.

Pinjaman itu kononnya ditawarkan melalui beberapa koperasi yang bernaung di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi serta boleh diluluskan dalam masa 30 hari.

Skim terbabit kononnya menawarkan pinjaman antara RM50,000 sehingga RM75,000 tanpa penjamin atau kertas kerja, sebaliknya peminjam hanya perlu memberi salinan kad pengenalan, penyata gaji dan RM100 sebagai kos memproses.

Malangnya, sejak Jun lalu pinjaman yang dipohon itu belum diluluskan, sebaliknya wanita yang berusia lingkungan 40-an itu lesap dan gagal dihubungi.

Moammar berkata, bagi mengelakkan kejadian berulang, orang ramai yang berhasrat untuk membuat pinjaman modal perniagaan dinasihati berhubung terus dengan pejabat Tekun di kawasan masing-masing dan bukannya dengan mempercayai orang ketiga.

“Memang pinjaman yang Tekun berikan membabitkan proses yang mudah tetapi tidak semudah dengan memberikan salinan kad pengenalan dan penyata pendapatan saja, pemohon perlu mengisi borang dan ditemuduga oleh pegawai kami.

“Oleh itu, jika ada pihak yang menawarkan cara paling mudah dan jaminan kelulusan dengan cepat, mereka perlu menyiasat dakwaan itu terlebih dulu dan berhubung dengan Tekun sendiri,”
katanya.

Sementara itu, jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Johor Bahru Selatan (JBS) ketika dihubungi berkata kertas siasatan sudah dibuka dan kes itu kini dirujuk kepada IPD Kluang untuk tindakan lanjut.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Setempat/20090130093920/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...