Tuesday, January 13, 2009

Pemilik bas dah kaya?


Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - "Jika mereka betul-betul nak bekukan perkhidmatan bas sekolah selama dua minggu, ini menunjukkan mereka sudah banyak duit dan tidak mahu menjalankan perniagaan lagi."

Demikian sindiran Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Datuk Markiman Kobiran yang menyelar cadangan Pengusaha Bas Sekolah Semenanjung Malaysia (PPBSSM) untuk membekukan perkhidmatan mereka selama dua minggu menjelang Februari ini jika tuntutan 30 peratus surcaj tambang tidak dipenuhi.

Menurut beliau, jika pengusaha bas terbabit bertindak demikian, ini bermakna mereka bukan dalam keadaan susah seperti yang digembar-gemburkan sebelum ini.

Buat masa ini, katanya, kerajaan belum membuat apa-apa keputusan mengenai kenaikan surcaj atau pemberian subsidi minyak kepada pengusaha bas sekolah.

"Jangan buat ugutan sebegini, sabar dan tunggu keputusan kerajaan dan peliknya mengapa mereka sahaja yang bising... tak payahlah nak ugut-ugut begini, kerajaan kita prihatin," kata Markiman ketika dihubungi semalam.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0113&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...