Thursday, February 12, 2009

Amah lari untuk ‘dikitar semula’


TIGA pembantu rumah warga Indonesia dalam gambar ini berpotensi untuk menjadi sasaran sindiket ‘amah ekspres’.


KUALA LUMPUR – Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA) mengesyaki kegiatan ‘persatuan amah taman’ didalangi rakyat tempatan yang menjalankan bisnes ‘amah kitar semula’ bagi mendapat untung segera.

Sambil mengesahkan kewujudan gejala itu, Presiden PAPA, Datuk Raja Zulkepley Dahalan menjelaskan, trend itu menular ke serata negara terutama di taman-taman perumahan ekoran ‘bisnes’ itu memberi keuntungan berlipat kali ganda.

“Kes seumpama itu berleluasa ketika ini dan memang banyak diadukan ke PAPA namun kebanyakannya mendapatkan pembantu rumah masing-masing dengan agensi yang tidak didaftarkan di bawah PAPA,” katanya kepada Kosmo!.

Raja Zulkepley mengulas laporan Kosmo! semalam yang membongkar gejala ‘persatuan amah taman’ yang ahlinya terdiri daripada pembantu-pembantu rumah di kawasan taman perumahan tertentu.

Geng itu dipercayai mendalangi sindiket membantu pembantu rumah yang baru berkhidmat di negara ini lari dari rumah majikan seperti yang diceritakan oleh beberapa mangsa kepada Kosmo! baru-baru ini.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0211&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_07.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...