Thursday, February 12, 2009

Banting Raja akhirnya tewas

Banting Raja akhirnya tewas




semalam." title="TUMPAS...Khalid membuka pintu lori yang ditahan pihaknya,
semalam." height="200" width="300" border="0">
TUMPAS...Khalid membuka pintu lori yang ditahan pihaknya, 
semalam.


SEPANG: Seorang penjenayah berbahaya dikenali Banting Raja bertindak tidak berperikemanusiaan apabila mengikat dan menyumbat mulut seorang pemandu lori treler yang dirompak sehingga hampir mati akibat sesak nafas.

Mangsa yang tidak boleh bergerak dan susah bernafas dikurung di ruang sempit di belakang lori sejurus suspek menyerang hendap dan melarikan lori berkenaan pada awal pagi kelmarin.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata, suspek berusia 44 tahun bersama seorang lagi rakannya menyerang pemandu lori terbabit ketika mangsa berhenti di kawasan Rawat dan Rehat Dengkil di sini.

Dalam kejadian jam 3.20 pagi itu, suspek yang bersenjatakan objek tajam menyerang pemandu lori berkenaan sebelum mengikat tangan dan kakinya.

“Suspek yang berasal dari Kuala Langat itu kemudian menyumbat gumpalan kain ke dalam mulut mangsa sebelum mangsa diletakkan di bahagian belakang tempat duduk sempit di belakang kerusi pemandu.

“Suspek bersama rakannya yang berasal dari Kluang, Johor, kemudian melarikan lori berkenaan yang membawa muatan penuh bijih plastik dan gelung besi yang dianggarkan bernilai hampir RM375,000.

“Susulan maklumat diterima daripada orang ramai, satu pasukan Unit Tindakan Khas Operasi Kargo Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang dengan dibantu polis daerah Rembau, Negeri sembilan dan Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Alor Gajah, Melaka segera menjalankan operasi bagi mengesan lori berkenaan.

“Lori treler dicuri itu yang dilarikan menuju arah selatan tanah air akhirnya dikesan berhampiran kilometer 205. Polis kemudian segera memintas lori berkenaan sebelum menahan dua suspek berkenaan,” katanya, semalam.

Khalid berkata, mangsa berusia 38 tahun yang hampir lemas sempat diselamatkan.

“Siasatan susulan mendapati seorang suspek yang dikenali sebagai Banting Raja amat dikehendaki polis kerana terbabit dalam sekurang-kurangnya 14 kes jenayah sejak 2002 lagi.

“Suspek yang aktif melakukan rompakan di lebuh raya dikesan pernah terbabit dalam pelbagai kes lain antaranya samun bersenjata, rompakan selain pernah mendapat arahan tahanan di bawah Ordinan Darurat di Penjara Simpang Renggam, Johor,” katanya.

Menurutnya, rakan suspek pula didapati pernah terbabit dalam tujuh kes jenayah sebelum ini membabitkan kes rompakan dan samun lebuh raya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20090212092835/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...