Saturday, February 7, 2009

'Markiman, tiada maaf bagimu'

Jimadie Shah Othman | Feb 5, 09 1:15pm
Para pemandu teksi di Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT) menolak permohonan maaf Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Datuk Markiman Kobiran yang menggelar mereka "monyet" dalam satu mesyuarat petang semalam.

"Orang bila terlanjur cakap boleh minta maaf, tetapi perkara itu dah tinggal (melekat) dalam hati. Kita (pemandu teksi) tidak dapat maafkan," kata pengerusi Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi LCCT (PKPT-LCCT), Abd Hadi Hassan.

markiman kobiranPerkataan kasar itu terucap apabila rundingan antara Markiman dan persatuan berkenaan gagal mencapai sebarang kata sepakat.

Sejumlah 500 ahli persatuan berkenaan yang mencari rezki sejak dua tahun di lapangan terbang itu dalam mesyuarat mengejut itu, menuntut Markiman menyelesaikan masalah kebajikan mereka.

Tuntutan mereka, antaranya ialah membenarkan mereka mengambil tempahan dan menunggu di lapangan terbang itu, mengurangkan komisyen kepada kaunter perkhidmatan teksi, mengeluarkan kaunter bas dari terminal dan mengurangkan perkhidmatan bas di LCCT.

Terbaru, persatuan tersebut mendakwa, pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) - mulai Isnin lalu - menghalang mereka mengambil tempahan penumpang dari dan ke lapangan terbang berkenaan.

lcct taxi drivers protest 050209 06Laporan polis dibuat semalam di Balai Polis Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang berhubung dakwaan itu.

Sehubungan itu, mereka mengancam mengadakan mogok jika tuntutan mereka tidak dilayan.

'Dianggap keterlaluan'

Markiman yang kebetulan berada di lapangan terbang itu petang semalam, hadir berbincang dengan kira-kira sejak dengan 100 pemandu yang sedang marah itu.

Dihubungi Malaysiakini pagi ini, Abd Hadi berkata, kata-kata Markiman yang dianggapnya keterlaluan itu sesekali tidak dapat dimaafkan.

"Ini bukan kali pertama dia kutuk pemandu teksi. Dia selalu kutuk kita," katanya.

Mereka juga mendakwa Markiman sendiri sebelum ini telah mencabar mereka dengan berkata "kalau hendak mogok, mogoklah. Saya boleh keluar banyak permit teksi."

lcct taxi drivers protest 050209 01Markiman juga dikritik kerana didakwa "boleh berunding, tetapi kena ikut cakap dia sahaja".

Markiman bagaimanapun ketika dihubungi, tidak ingin memanjangkan ketegangan itu.

'Saya sudah minta maaf'


"Saya sudah minta maaf. Saya sudah tarik balik kata-kata saya. Semuannya sudah selesai," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ditanya kenapa beliau mengucapkan kata-kata itu, Markiman menjelaskan tindakannya itu bukanlah disengajakan.

"Biasalah, dah sama-sama panas masa itu," katanya.

lcct taxi drivers protest 050209 02Tentang tuntutan-tuntutan persatuan berkenaan, beliau berkata, LPKP sedang menyelesaikan masalah itu. Justeru itu, beliau meminta pihak berkenaan bersabar.

Katanya, perkara itu mengambil masa untuk diselesaikan kerana puluhan rungutan yang dikemukakan turut melibatkan bidang kuasa pelbagai pihak.

PKPT-LCCT malam tadi mengadakan mogok bermula 12.30 hingga jam 6 pagi tadi dan dijadual berakhir jam 1 tengah hari ini.

http://www1.malaysiakini.com/news/97634

1 comment:

mrf said...

lantak la..apa2 pun memang menyusahkan bila teksi mogok..tak hirau kepentingan org lain..kalau nak mogok pun jgn la kluar kata2 kesat..dasar pembangkang memang begitu agaknya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...