Saturday, February 7, 2009

Pakatan Rakyat Sepakat, Rakyat Sokong Nizar

Written by Editor   
Friday, 06 February 2009 08:37

http://buletinonline.net/images/stories/berita1/nizartunjukgood.jpgKetua Umum Parti Keadilan Rakyat Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim meminta semua pihak supaya mematuhi perlembagaan negara.


Beliau berkata demikian dalam sidang media bersama semua pemimpin parti-parti dalam Pakatan Rakyat di rumah kediaman Menteri Besar Perak di Ipoh petang semalam.

Beliau berkata demikian setelah bersepakat menyokong keputusan supaya Menteri Besar Perak Dato’ Seri Nizar Jamaludin tidak meletakkan jawatan sebegai Menteri Besar.

Sementara itu PAS menyokong apa-apa jua yang diputuskan oleh Pakatan Rakyat untuk mengembalikan kuasa rakyat.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata PAS berpendapat Nizar masih lagi Menteri Besar yang sah sehinggalah semua proses undang-undang yang melibatkan 3 bekas ADUN Pakatan Rakyat selesai.  

”Apa yang berlaku hari ini amat mengecewakan, terutamanya apabila pencabulan undang-undang telah dihalalkan,
 
”sekiranya pencabulan ini dibenarkan, ia mencipta satu perkara yang boleh membahayakan negara,”katanya.

Turut hadir dalam sidang media tersebut adalah Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Beliau telah menyelar Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak dengan mengatakan apa yang berlaku hari ini menggambarkan sikap yang akan ditunjukkan oleh Najib apabila menjadi Perdana Menteri kelak.

Beliau melahirkan rasa kecewa kerana polis telah digunakan untuk menghalang Menteri Besar dan Exco kerajaan memasuki pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), walaupun mereka masih lagi belum menerima surat, samada dipecat, disingkir ataupun sudah tidak diperlukan lagi.

“Apa yang berlaku hari ini, dimana Setiausaha Kerajaan Negeri mengambil alih kuasa amat memalukan,

“Najib perlu membuat satu pilihanraya Dewan Undangan negeri, bagi memastikan hak rakyat dikembalikan,”tambahnya.

Dalam perkembangan lain, media arus perdana melaporkan tindakan Barisan Nasional merampas kuasa dan melantik Menteri Besar yang tidak sah disokong oleh rakyat.

Semalam menyaksikan keadaan sebaliknya berlaku sebagaimana Malaysiakini melaporkan, dari jam 10 malam hingga saat ini, kenderaan yang bertali arus di depan kediaman rasmi menteri besar terus-menerus membunyi hon selama hampir dua jam - dipercayai menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.

"Ribuan orang masih berkumpul di tepi-tepi jalan di luar kediaman tersebut dan sehingga kini tiada tanda-tanda mereka akan bersurai."lapor akhbar tersebut hingga jam 12.00 tenghmalam semalam.

Last Updated on Friday, 06 February 2009 08:49

http://www.buletinonline.net/index.php?option=com_content&view=article&id=178:pakatan-rakyat-sepakat-rakyat-sokong-nizar&catid=36:berita-nasional&Itemid=37

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...