Saturday, February 7, 2009

Pengkid dari mata lelaki

Dalam meniti arus kemodenan dunia, masih ramai wanita tidak dapat menerima kesempurnaan yang dikurniakan ke atas dirinya.


AWAL



SYAWAL





BERBICARA mengenai istilah pengkid, ia mengingatkan kita kepada wanita yang cenderung berpakaian, penampilan, kemahuan dan memiliki naluri lelaki. Tidak seperti wanita lain, golongan pengkid berambut pendek dan sanggup memakai bengkung bagi meleperkan payu dara mereka.

Menjadi persoalan, mengapa ada antara mereka memilih jalan sedemikian. Sedangkan pelbagai keistimewaan dan kelebihan telah dikurniakan kepada insan bernama wanita.

Pada masa ini gejala pengkid semakin menular dalam kalangan remaja kota. Adakah perilaku itu disebabkan kurangnya bimbingan dan nasihat daripada ibu bapa serta keluarga?

Dalam hal ini, ibu bapa perlu memainkan peranan penting bagi membentuk tingkah laku anak-anak yang semakin dewasa. Sekiranya ditakdirkan anda memiliki anak perempuan yang ramai, jangan sesekali mengubah salah seorang daripada anak-anak itu menjadi anak 'lelaki'.

Elakkan anak-anak perempuan diberikan layanan, berpakaian, bercakap, berjalan atau menunjukkan apa sahaja perilaku seperti lelaki. Ibu bapa juga disarankan supaya tidak terlalu menggalakkan anak-anak perempuan bergaul dan melibatkan diri dalam aktiviti yang biasa dilakukan oleh anak-anak lelaki. Wartawan Kosmo! NOOR HASLIZA NUSI mengintai pandangan lelaki terhadap wanita yang mempunyai naluri lelaki atau pengkid.

n MOHD. FAIZAL ZAINUDDIN, 27, jurutera

Mungkin ia berpunca daripada masalah keluarga yang mendorong mereka memilih jalan hidup sedemikian. Walaupun ada antara mereka cuba berubah, namun naluri seorang lelaki yang begitu kuat membuatkan mereka sukar menerima hakikat sebenar diri mereka.

n ABDUL HALID, 32, penghantar makanan

Saya reda sekiranya ditakdirkan bertemu jodoh dengan bekas pengkid. Sebagai manusia biasa, kita tidak boleh menghukum mereka sesuka hati memandangkan mereka masih mempunyai perasaan sebagai seorang wanita. Cuma naluri luaran memperlihatkan perwatakan mereka seperti seorang lelaki.

n ADAM SHAWAL, 21, pelajar

Hubungan sejenis sesama wanita tidak sepatutnya wujud pada zaman yang serba canggih ini. Tuhan telah menciptakan hubungan lelaki dan wanita, kenapa masih mempunyai keinginan untuk mengubah perwatakan dan keistimewaan yang dikurniakan ke atas diri mereka.

n IZMAL JUALIH, 22, kakitangan kerajaan

Bagi membendung masalah pengkid, rakan-rakan mahupun orang terdekat perlu memainkan peranan penting bagi memantau segala perubahan yang dilakukan rakan mereka. Mereka hendaklah sentiasa memberi nasihat, pengajaran yang sempurna dan berkesan membentuk jati diri remaja yang bersahsiah tinggi.

n MOHD. SHAWAL RUSLAN, 25, penyanyi AF5

Mereka jadi pengkin mungkin disebabkan mereka kecewa dalam percintaan ataupun pergaulan bersama rakan-rakan yang kebanyakannya lelaki. Wanita pengkid boleh berubah sekiranya mereka berjumpa dengan seorang lelaki yang boleh mengubah perasaan dan naluri kewanitaan mereka untuk kembali kepada asal kejadian Tuhan.

n AWAL ASHAARI, 28, pelakon dan pengacara

Wanita berperwatakan pengkid bermula pada zaman sekolah terutama di sekolah yang kebanyakan pelajarnya perempuan. Bagi mereka, zaman sekolah merupakan zaman bereksperimen. Selesa berkomunikasi, meluahkan pendapat dan keinginan daripada pasangan sejenis, mungkin dapat membangunkan perilaku yang kurang sopan. Malah, pada usia remaja jugalah mereka cuba menerokai sesuatu perkara baru dalam hidup.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0206&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...