Sunday, August 31, 2008
HARAM TETAP HARAM WAHAI MANUSIA
Akal adalah satu anugerah Allah kepada setiap manusia. Tanpa akal, maka manusia akan menjadi seperti haiwan. Manusia dapat membina tamadun kerana wujudnya akal di dalam kepala manusia. Namun, jika manusia hanya semata-mata hidup berlandaskan kepada akal, maka taraf manusia itu akan menjadi lebih teruk daripada haiwan.
Allah telah menjadikan kebanyakan manusia, apabila peristiwa kehidupan yang dilaluinya itu adalah berulang-ulang, maka manusia itu akan menjadikan peristiwa hidup yang berulang-ulang itu menjadi kebiasaan baginya.
Misal contoh, Ahmad sentiasa menghantar dan membawa pulang anaknya dari sekolah melalui jalan pintas setiap hari dari Isnin ke Jumaat selama anaknya dari darjah satu sehingga anaknya sekarang darjah tiga, maka akal Ahmad akan menjadi terbiasa dengan jalan pintas itu. Sehinggakan jika Ahmad menutup matanya pun, beliau mampu untuk membawa anaknya ke sekolah dan juga sehinggakan, akibat kebiasaannya Ahmad melalui jalan itu, maka akalnya akan sedaya upaya memberitahu kepada Ahmad agar tidak memerlukan lampu isyarat ketika membelok.
Contoh kedua, Ramli masih hidup membujang, masih solo dan tiada kenalan untuk dijadikan bakal isteri. Maka Ramli pun berusaha mencari pasangan hidup. Tidak berapa lama kemudian Ramli berjumpa dengan seorang wanita yang disukainya. Untuk mengenali lebih mendalam wanita itu, maka Ramli, walaupun beliau tahu ber'dating' dengan wanita adalah jelas haram dari segi hukum Islam, namun beliau rasa tiada apa-apa kesalahan kerana akalnya telah terbiasa melihat rakan-rakanya ber'dating' dengan makwe-makwe masing-masing semenjak dari sekolah menengah, di universiti sehingga beliau sudah bekerja.
Maka Ramli pun sentiasalah tiap-tiap hari ber'dating' dengan 'makwe'nya selama setahun untuk dijadikan bakal isteri walaupun ianya berdosa namun telah menjadi kebiasaan masyarakat sekarang menganggap ianya perkara biasa dan tiada dosa. Ke hulu ke hilir, dari taman bunga ke panggung wayang sehingga ke air terjun bersama-sama untuk kononnya mengenali wanita yang disukainya untuk dijadikan bakal isteri. Masyarakat melihatnya, tetapi malangnya tiada siapa yang menegur dan menghalang, malah jika ada kelompok yang berani menegur, maka kelompok itu dilihat oleh masyarakat seperti kelompok yang sungguh asing.
Begitulah juga amalan masyarakat Malaysia yang suka sangat membuat konsert nyanyi-nyanyian. Kerana ianya telah diantarabangsakan, telah dijadikan satu profession untuk mendapat keuntungan kewangan, telah dijadikan satu kebiasaan budaya kepada masyarakat untuk berhibur, telah dibiasakan adanya konsert semenjak tahun 70-an, telah dijadikan satu upacara untuk menarik pelancong, maka perkara yang jelas haram, jelas berdosa telah dijadikan satu perkara yang biasa sehingga ke tahap mencipta satu dinding untuk mengaburkan masyarakat dari dapat melihat tahap dosanya anjuran konsert itu.
Pelik tetapi benar, inilah ungkapan yang boleh disebutkan kepada masyarakat Malaysia sekarang yang sudah dibutakan hati imannya, yang terlalu taksub dengan suka akan budaya hedodisme, budaya suka-suka, yang sudah hilang pertimbangan agamanya terhadap cara jalan kehidupan dan yang paling malang, sudah membudaya intelekkan perkara-perkara maksiat.
Inilah yang terjadi sekarang, ramai masyarakat, yang sedihnya masyarakat yang dilahirkan Islam seperti memandang enteng terhadap satu kelompok jemaah yang membantah terhadap konsert Avril Lavigne. Malah ada yang mengecop kelompok jemaah yang membantah ini sebagai ekstrimis agama, berfikiran kolot dan yang paling malang, mereka mengecop jemaah ini adalah jemaah yang boleh menjatuhkan ekonomi negara dan industri hiburan. Perkara yang pelik lagi rosak ini telah menjadi 'kebiasaan' di Malaysia.
Oleh itu, apakah yang akan dilakukan oleh kita sebagai umat Islam? Adakah kita akan hidup seperti biasa, membiarkan akal kita menguasai cara kehidupan kita tanpa kawalan iman dan Islam. Jadikanlah peluang untuk menukar kerajaan baru ini adalah satu titik tolak untuk menjulang Islam mentadbir negara Malaysia agar negara kecil ini mendapat redho Allah SWT. Jika tidak, sia-sialah perjuangan kita ini.
http://ibnmustaffa.blogspot.com/2008/08/haram-tetap-haram-wahai-manusia.html
29.08.2008
http://www.marhaen.org/v1/mar_a_ibnumustaffa04.html
Muslimah Dan Dakwah
Oleh: Ukhti Sutinah Bt A.Safar
Naib Presiden II PMIUTM (HEWI)
Di dalam tuntutan menyeru kepada ma'ruf dan mencegah pada yang munkar, timbul persoalan akan peranan muslimah/wanita di dalam berdakwah.
Apakah muslimah juga mempunyai kewajipan yang sama dengan muslimin di dalam beramar ma'ruf dan nahi munkar?
Apakah ada dalil2 yang memberikan kewajipan berdakwah kepada muslimah/wanita dan adakah wujud batasan-batasan yang perlu dijaga oleh seseorang muslimah di dalam menunaikan tuntutan tersebut?
Ya, sudah pastilah terdapat penerangan-penerang an dan usaha-usaha yang dilakukan oleh para ulama didalam menguraikan permasalahan tersebut.Sepertiman a penerangan yang diuraikan oleh Syaikh Abdul `Aziz bin Abdullah bin Bazz Rahimahullah di dalam Majmu`Fatawa wa Maqaalat, 7/323-326), beliau mengariskan dengan dalil2 Al-Quran dan As-sunnah yang mencangkupi semuanya.
Allah berfirman dalam Al-Quran:
"Kaum mukminin dan mukminat, sebahagian mereka adalah penolong bagi sebahagian lainnya. Mereka menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar." (At-Taubah : 71)
"Kalian adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan bagi manusia. Kalian menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar serta kalian beriman kepada Allah." (Ali Imran : 110)
Beliau juga menguraikan akan kewajipan muslimah/wanita agar menjaga adab-adab yang sesuai dengan syari'at sepertimana juga kepada muslimin/lelaki dan juga harus bersabar di dalam mengharapkan pahala dari Allah ta'ala.
Penjelasan di atas menunjukkan bahawa tidak syak lagi wanita Islam mempunyai peranan istimewa dan amat penting dalam melaksanakan amal dakwah bagi melengkapkan peranan kaum lelaki. Bahkan dalam sesetengah keadaan peranan mereka lebih penting, malah mengatasi peranan lelaki, terutama dalam bidang yang didominasi oleh kaum wanita. Ini kerana kaum wanita mempunyai beberapa keistimewaan tersendiri dari sudut kesediaan, kemampuan, sifat-sifat keperibadian, kejiwaan dan perasaan yang berbeza daripada kaum lelaki.
Jelas bahawa kewajipan dakwah sama sahaja antara lelaki dan wanita. Semua hujah yang mewajibkan dakwah terpakai ke atas wanita. Semua hujah wajib amal jama`ie terpakai ke atas wanita. Kewajipan wala’ `ammah dan khassah juga wajib ke atas wanita. Hakikat masa kini menunjukkan bahawa penglibatan wanita dalam dakwah dan kerja-kerja kemasyarakatan amat penting, kerana wanita adalah salah satu dari sumber kekuatan Islam. Tidak menggunakan kekuatan ini adalah satu pembaziran ke atas kekuatan yang ada. Selain dari itu masuk Islam menggunakan wanita dalam usaha menentang Islam, malah melihat wanita sebagai pintu masuk paling penting dalam usaha merosakkan Islam, oleh itu kaum wanita mesti disedarkan. Dalam hubungan ini wanitalah yang paling sesuai menyedarkan wanita.
" Bersabarlah kalian, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar." (Al-Anfal : 46)
Dan juga firman Allah azza wajalla yang menceritakan ucapan Luqman kepada anaknya:
"Wahai anakku, dirikanlah solat, suruhlah kepada yang ma`ruf, laranglah dari yang mungkar dan bersabarlah engkau menghadapi apa yang menimpamu, kerana itu adalah perkara yang diwajibkan Allah." (Luqman : 17)
Beliau juga menegaskan agar muslimah/wanita yang berdakwah agar menjaga ada-adab yang digariskan oleh syari’at sepertimana tegas beliau:
“dia harus menjadi tauladan dalam menjaga iffah (kehormatan) , hijab dan amal soleh. Hendaknya dia menjauhi tabarruj dan ikhtilath (bercampur-baur antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim) yang itu adalah terlarang hingga dia berdakwah dengan ucapan dan perbuatan dalam meninggalkan apa yang diharamkan Allah atasnya”
Beliau juga ditanya apakah perlu disediakan waktu untuk wanita agar dia berdakwah kepada Allah? beliau menjawab:
Saya tidak dapati ada larangan dalam hal itu. Jika ditemui ada wanita solehah yang boleh berdakwah, maka selayaknya dia dibantu, diatur waktunya, diminta darinya untuk membimbing para wanita sejenisnya, kerana memang para wanita perlu kepada para pembimbing wanita.
>Adanya wanita seperti ini di kalangan wanita lainnya kadang lebih bermanfaat dalam menyampaikan dakwah untuk mengajak kepada jalan yang benar daripada lelaki. Kadang kala wanita-wanita itu malu bertanya kepada da`i yang lelaki, sehingga dia menyembunyikan apa yang seharusnya dia tanyakan. Kadang pula dia terlarang untuk mendengarkan dakwah daripada lelaki. Namun jika da`inya wanita, dia tidak demikian. Kerana dia boleh berdekatan dengannya dan menyampaikan apa yang perlu baginya serta hal itu lebih besar pengaruhnya.
Maka dengan adanya penguraian ini yang dilakukan oleh para ulama' dapat kita ketahui bahawa muslimah/wanita juga menpunyai kewajipan sama dengan lelaki di dalam berdakwah kepada Allah. Hendaklah wanita yang mempunyai ilmu agar menjalankan kewajipan dakwah ini serta memberi nasihat pada yang lain dengan membawa kebaikan semampu yang boleh. sepertimana firman Allah ta'ala:
"Ajaklah mereka kepada jalan Rabb-mu dengan hikmah dan nasihat yang baik serta debatlah mereka dengan cara yang paling baik." (An-Nahl : 125)
"Katakanlah: Inilah jalanku, aku berdakwah kepada Allah berdasarkan bashiroh (ilmu), aku dan orang yang mengikutiku. " (Yusuf : 108)
"Dan siapakah yang lebih baik ucapannya daripada orang yang berdakwah kepada Allah dan beramal soleh dan dia mengatakan: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri (Islam)." (At-Taghabun: 16)
Masyarakat Islam terawal memberikan contoh yang praktikal mengenai peranan wanita di dalam dakwah. Ummu ‘Atiyyah al-Ansariyyah umpamanya menjadikan rumahnya tempat tumpuan kaum lelaki di dalam menimba ilmu. Beliau begitu terkenal kerana keaktifannya di dalam memberi nasihat dan menyampaikan ajaran Islam di kalangan pelbagai qabilah pada zaman Nabi s.a.w. Beliau pernah diseksa dan dipenjarakan. Namun semangatnya tidak patah.
Menurut Zainab al-Ghazali di dalam bukunya yang berjudul Ila Ibnati, keadaan umat masa kini sangat memerlukan kaum wanita memainkan peranan yang aktif di dalam dakwah. Ini disebabkan penjajah Barat mengeksploitasi wanita di dalam menabur benih-benih kejahatan dan keruntuhan nilai-nilai akhlak dan kemanusiaan. Wanita Islam yang lemah pegangan agamanya serta cetek ilmunya akan terus menjadi alat propaganda syaitan di dalam melariskan kemungkaran yang ditajanya melalui media massa, sama ada media cetak mahupun media elektronik.
Menurut penelitian beliau, wanita adalah orang yang paling layak diketengahkan untuk menjalankan operasi dakwah di kalangan kaum sejenis mereka. Mereka lebih memahami tabiat, kedudukan dan permasalahan yang dihadapi kaum sejenis mereka. Dengan itu mereka lebih berupaya menembusi hati-hati mad’u dengan pendekatan yang bersesuaian serta lebih serasi dengan fitrah mereka.
Pengimbangan Antara Keluarga dan Dakwah.
Keseimbangan antara tanggungjawab dakwah dengan urusan rumah tangga amatlah dituntut. Sebagai da’iah yang memiliki kesedaran yang mendalam tentang tanggungjawab, wanita mestilah mengatur kehidupannya secara seimbang. Rumah tangga tidak harus diabaikan kerana dakwah. Begitu juga sebaliknya dakwah tidak harus dikorbankan kerana sibuk melayani suami serta kerenah anak-anak. Wanita mesti memahami keutamaan bagi setiap perkara, masa dan keadaan. Ketika anak-anak masih kecil, tumpuan mesti diberikan kepada mereka,didik mereka supaya menjadi pelapis yang bakal meneruskan risalah. Namun pada masa yang sama wanita tidak boleh meninggalkan medan dakwah sepenuhnya atas alasan mendidik anak. Tindakan ini akan membawa kerugian kepada wanita dari segi pendedahan, pengalaman dan pahala.
Dalam membuat pengimbangan antara kegiatan dakwah dan urusan rumah tangga wanita mestilah benar-benar mengetahui takat kemampuan maksimum yang boleh atau mampu diberikannya kepada kegiatan dakwah. Dia juga mesti benar-benar tahu takat maksimum urusan rumah tangga yang boleh dikongsi dengan kegiatan dakwah. Dia mesti tahu takat yang kalau dilanggar rumah tangganya akan mengalami kemudaratan. Dia juga mesti tahu takat kegiatan dakwah yang kalau ditinggalkannya akan memudaratkan dakwah. Dalam menentukan kedua-dua takat ini wanita mesti jujur terhadap dirinya, keluarganya dan dakwah yang dipikulnya. Pertimbangannya juga akan dipengaruhi bantuan dan kerjasama suami.
Peranan muslimah dalam lapangan dakwah adalah satu perkara yang tidak dapat dinafikan lagi. Bermula seawal penurunan wahyu yang pertama kepda baginda Rasulullah SAW, sehingga kini muslimah memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam melaksanakan tanggungjawab dakwah ini. Menyoroti sirah kehidupan wanita agung, Saidatina Khadijah Khuwailid yang menjadi manusia pertama yang menyahut seruan Iman dan Islam dan kemudian mengorbankan seluruh kehidupan termasuk harta, masa dan tenaga terhadap jalan dakwah sepatutnya menjadi idola dan inspirasi seluruh muslimah dalam menjalankan tanggungjawab yang besar ini di samping tidak mengabaikan tanggungjawab utama mereka sebagai isteri dan ibu dalam sesebuah keluarga muslim (baitul muslimah).
Fenomena yang memisahkan wanita dari perjuangan Islam merupakan salah satu karat jahiliyyah yang ditinggalkan kepada seluruh kaum muslimin sehingga tanpa kita sedari ia menjadi fitnah kepada agama Islam yang syumul itu sendiri. Islam dikatakan menindas kaum wanita dan menyekat kebebasan kaum wanita untuk menjalankan tanggungjawab sosial mereka akibat daripada salah faham yang ditimbulkan ini. Justeru, selaku kaum muslimah khususnya, kemandirian kita dalam gerak kerja dakwah adalah suatu perkara yang penting bukan sahaja sebagai melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjwabka n, bahkan untuk memastikan salah faham yang berbentuk perjuangan feminisme yang menyerap ideologi liberalisme yang dipelopori oleh barat ini dapat dihentikan. Inilah cabaran terbesar buat muslimah sekalian yang mengaku bergelar seorang da'i.