Wednesday, June 17, 2009

Mumbai dihantui kusta

Kusta kembali menjadi penyakit yang digeruni oleh penduduk Mumbai apabila semakin ramai dikesan menghidap penyakit itu.


PENYAKIT kusta menghasilkan bakteria yang boleh merosakkan kulit.


SMITA berasa terlalu kecewa selepas mendapat tahu beliau menghidap penyakit kusta. "Saya rasa sangat sedih dan tidak tahu bagaimana harus menempuhnya," katanya sambil mengesat air mata.

Suri rumah berumur 42 tahun itu didiagnosis menghidap kusta pada tahun 2007 selepas menemui luka-luka di muka, lutut dan beberapa bahagian lain-lain di badannya.

Smita mengalami simptom lain seperti hilang upaya menggerakkan tangan membuatkan beliau sukar untuk menjamah makanan, membasuh dan memasak.

Smita meminta agar namanya tidak didedahkan kerana takut stigma masyarakat, kehidupannya di Mumbai dan sumber kewangannya yang bakal terjejas akibat penyakit yang dihidapinya.

Dia tidak menyangka penyakit kusta itu boleh menjangkitinya sedangkan penyakit itu secara rasmi telah dihapuskan daripada Mumbai pada tahun 2004 dan seluruh negara pada tahun 2005.

Namun, ia bukanlah satu kes terpencil. Menurut pegawai kesihatan awam, terdapat lebih daripada 1,145 kes baru kusta di Mumbai sejak Februari 2008 hingga Mac 2009. Satu peningkatan daripada 1,070 kes pada tahun 2007 dan 2008.

Kebanyakan kes berlaku adalah di kawasan sesak dengan rakyatyang miskin. Lebih separuh kawasan Mumbai kebanjiran dengan pekerja asing. Ini menyebabkan penyakit ini berada di luar kawalan.

Kelaziman kusta yang berlaku di Mumbai pada masa ini adalah 0.53 kes setiap 10,000, di bawah aras Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) iaitu satu kes bagi setiap 10,000 orang.

Dr. Ramaswamy Ganapati, seorang pesara yang mengetuai Projek Kebajikan Kusta memberitahu: "Apabila anda pergi ke kawasan tersebut, baru anda sedar masalah yang dihadapi adalah sangat tinggi. Ia berkemungkinan tiga hingga empat kes setiap 10,000 orang," katanya.

Pertubuhan Penyelidikan Perubatan di Mumbai (FMR) juga memberitahu, kes kusta yang berlaku adalah lebih tinggi daripada jangkaan statistik yang disasarkan oleh kerajaan.

Bukti mengenai penyakit ini tidak sukar untuk dicari. Sesetengah bandar mempunyai ramai pengemis yang menanggung derita luka kusta yang menakutkan.

Pengemis ini biasanya menunggu kenderaan berhenti untuk meminta derma atau membuat pertukaran wang kecil.

Kusta secara perlahan-lahan menghasilkan jangkitan bakteria yang memberi kesan kepada kulit, saraf periferal dan membran mukus pada hidung, kerongkong dan mata.

Kesannya, ia mencacatkan kulit, merosakkan saraf dan menyebabkan para penghidapnya beransur-ansur lemah.

Ganapati dan FMR menyalahkan peningkatan kes kusta.

Ini termasuklah beberapa program khusus untuk menghapuskan penyakit itu. Jelasnya, para doktor dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) melaporkan satu aliran peningkatan dalam kes kusta di Mumbai.


JIKA kusta tidak diberi rawatan awal, ia akan mengambil tempoh yang lama untuk pulih.


Beliau juga mengingatkan penduduk India dengan populasi lebih 10 juta orang itu bahawa penyakit kusta bakal merebak dan meningkat.

Sementara itu, sebuah badan kebajikan yang dikenali sebagai Amanah Kusta Bombay yang ditubuhkan oleh Ganapati menggunakan khidmat dua orang doktor sepenuh masa dengan bantuan pelajar perubatan untuk merawat kusta di sana.

Setiap hari para doktor di Amanah Kusta Bombay melihat sebahagian daripada 30 orang pesakit kusta bersilih ganti duduk di bawah kanopi plastik menunggu masa untuk dirawat.

Termasuklah Smita, yang hadir untuk menjalani rawatan di badan kebajikan tersebut selepas beliau didiagnosis menghidap kusta.

Semua pesakit kelihatan cukup sihat selepas menjalani rawatan meskipun terdapat kesan parut dan kecacatan kulit akibat jangkitan penyakit tersebut.

"Banyak kerja yang harus dilakukan dalam menghadapi kes sebegini," kata Dr. Vivek Pai sambil membetul dan meluruskan otot-otot tangan kanan Smita.

"Jika kita dapat merawat pesakit dalam masa enam bulan selepas mereka dijangkiti, kita boleh menghilangkan kesan pada saraf dan otot mereka, tetapi jika selepas setahun berkemungkinan ia sukar atau mustahil.

Pai bersetuju dengan Ganapati bahawa kurangnya tumpuan pada kusta menyumbang kepada peningkatan penyakit tersebut.

Walaupun ia melibatkan pengurangan hanya satu peratus, namun ia memudahkan rawatan penyakit ini.

Menurut WHO dan statistik kerajaan Mumbai, penyakit kusta jatuh satu kes dalam 10,000 sebagai tanda aras di India pada tahun 2005, tetapi masih ada lagi 138,000 kes baru mengenai kusta yang akan muncul pada tahun 2007 hingga 2008.

"Peningkatan kes ini terjadi disebabkan pengesanannya dihentikan. Banyak laporan mengenai kes kusta, malangnya tiada sebarang tindakan yang dibuat," kata Pai.

Untuk Smita, sedikit ubat digunakan dalam memulihkan penyakit kustanya. Walaupun telah dirawat selama dua tahun, beliau masih memerlukan rawatan fisioterapi untuk membaik pulih sarafnya yang rosak dan kecacatan tangan kanannya.

"Pasti ada cahaya di hujung terowong biarpun ia memakan masa yang panjang. Begitu juga dengan penyakit kusta, akhirnya berjaya diatasi," kata Ganapati. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0617&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

Menteri kecewa FLFAM 'besar kepala'




PUTRAJAYA - Keengganan Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) menghantar wakil menyebabkan dua mesyuarat penetapan harga ayam yang dianjurkan oleh kerajaan terpaksa dibatalkan.

Sikap FLFAM itu mengecewakan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) yang menganggap tindakan mereka sebagai tanda "sudah besar kepala".

"Mereka (FLFAM) rasa mereka yang berkuasa dan tidak ada siapa boleh kawal mereka," kata Ismail kepada pemberita di sini semalam.

Beliau menegaskan, mesyuarat itu penting ke arah menetapkan harga dan bekalan barangan keperluan tersebut.

"Saya tidak tahu mengapa mereka enggan hadir atau tidak dapat hadir tetapi mereka tetap tidak hadir," ujarnya.

Kabinet sebelum ini dilaporkan bersetuju melaksanakan permit import ayam yang lebih liberal bagi mengawal harga dan pasaran.

Keputusan itu dibuat berikutan keengganan FLFAM menurunkan harga ayam antara 40 sen dan 60 sen baru-baru ini walaupun didesak oleh pelbagai pihak termasuk kerajaan.

Pertikaian itu kemudian mendorong kepada penubuhan jawatankuasa penetapan harga ayam tetapi kedua-dua mesyuaratnya tidak dihadiri wakil FLFAM.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0617&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

Enam termasuk Datuk disiasat di Pahang


KERATAN Kosmo! semalam.


KUANTAN - Kesemua enam lelaki termasuk ketua Pasukan Khas PersekutuanMalaysia (PKPM) yang ditahan dalam serbuan di Gombak, Selangor kelmarin telah diserahkan kepada polis negeri ini untuk siasatan lanjut.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Pahang, Supritendan Zaini Jass berkata, kesemua suspek itu diserahkan kepada JSJK di sini bagi membantu siasatan berhubung kes yang dilaporkan pada 26 Mei lalu.

"Kita akan menjalankan siasatan terhadap kegiatan PKPM di sini bagi mengesahkan laporan serta dakwaan yang dikemukakan pengadu di sini," kata beliau ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pada 26 Mei lalu, Kosmo! melaporkan PKPM yang pernah dilumpuhkan oleh polis enam tahun lalu didakwa aktif semula termasuk di Pahang.

Pertubuhan yang kononnya 'pasukan perisik kerajaan' itu ketika itu didakwa giat merekrut ahli baru di seluruh negara termasuk lebih 400 orang telah menyertai pasukan itu di Pahang.

Modus operandi PKPM adalah sama dengan pertubuhan itu pada tahun 2003 yang menawarkan gaji, elaun, pangkat, kuasa dan senjata api kepada mana-mana individu yang menyertai pasukan berslogan 'Bersatu Membanteras Dan Menentang Musuh Negara'.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0617&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_07.htm

H1N1: Kes ke-18 dikesan hari ini

Jun 16, 09 3:38pm
Seorang warganegara Filipina yang bekerja sebagai kelasi dengan syarikat perkapalan Malaysia yang berpangkalan di Pelabuhan Barat, Pelabuhan Klang, Selangor dikesan menghidapi influenza A (H1N1).

Lelaki itu yang tiba di Lapangan Terbang Antarbangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Manila dengan menaiki Malaysia Airlines (MAS) MH705 Ahad lalu, telah dikesan dan disahkan demam semasa saringan di KLIA di samping mempunyai simptom batuk, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican.

"Beliau telah dirujuk serta dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan menghidap influenza A(H1N1) jam 4.08 petang semalam, rawatan antiviral telah pun dimulakan," katanya.

Dengan itu, katanya, jumlah keseluruhan kes influenza A(H1N1) di negara ini meningkat kepada 18 kes, dan kesemuanya kes import.

Kementerian Kesihatan sedang mengesan kesemua kontak termasuk anak kapal dan penumpang MH705, kata beliau dalam kenyataan hari ini, lapor Bernama.

Mereka boleh menghubungi talian 03-88810200 atau 03-88810300 bagi membolehkan pihak berkenaan memberikan nasihat kesihatan termasuk keperluan kuarantin rumah, katanya.

Sementara itu, Dr Ismail berkata sejumlah sembilan kes positif influenza masih dirawat, iaitu empat di Hospital Sungai Buloh, Hospital Kuala Lumpur (2) dan masing-masing satu kes iaitu di Hospital Pulau Pinang, Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan dan Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu.

"Dalam tempoh 24 jam yang lalu, sejumlah 55 notifikasi kes yang menunjukkan gejala jangkitan influenza diterima dari seluruh negara dan dimasukkan ke wad isolasi termasuk kes ke-17 dan ke-18 yang didapati positif," katanya.

http://www1.malaysiakini.com/news/106569

Demo bantah presiden Ahmadinejad korbankan tujuh nyawa

16 Jun 2009 3:07PM
TEHRAN: Tujuh terbunuh apabila pondok kawalan tentera diserang berhampiran tapak perhimpunan yang bermula sehari lalu di sini bagi membantah pemilihan semula Presiden Mahmoud Ahmadinejad, pengumuman yang dibuat radio Payam, hari ini.

“Beberapa samseng mahu menyerang pondok kawalan tentera dan melakukan vandalisme terhadap harta awam di sekitar kawasan Azadi Square,” kata radio berkenaan dengan merujuk kepada tapak perhimpunan itu diadakan semalam.

“Malangnya, tujuh terbunuh dan beberapa cedera berikutan kejadian itu,” katanya lagi. / AF

Sebahagian dari ratusan ribu demonstran di Iran. Foto: AFP

Ahmadinejad Presiden Iran ke-10

13 Jun 2009 11:03PM

Oleh Mohd Sayuti Omar

PILIHANRAYA Presiden Iran ke-10 saya tidak ikut dengan cerap dan menyungguh. Hanya sesekali menyilau dan membaca laporan di akhbar dan internet seimbas lalu. Tidak mengikuti dari awal, maksudnya sebermula kempen pilihan raya berkenaan. Maka susah untuk membuat telahan siapa yang akan memenangi jawatan itu.

Laporan-laporan berita mengatakan pilihan raya presiden Iran kali ini sengit dan hebat. Dr Mahmoud Ahmadinejad dikatakan tercabar dan kemungkinan akan kehilangan jawatan itu. Beliau dicabar oleh tiga calon lain. Bagaimana pun calon yang mengikut rapat dan dikira akan memberi tentangan ialah Mir Hossein Moussavi.

Moussavi dikatakan reformis yang ingin membawa pembaharuan di Iran. Membuka Iran dari dunia terlungkupnya kepada dunia global dan liberal.
Beliau yang juga bekas Perdana Menteri terakhir di zaman revolusi dikatakan mampu membawa keamanan di Iran serta mengurangkan ketegangan hubungan Iran dengan Barat khsusnya Amerika.

Moussavi juga dikatakan mendapat sokongan dari kalangan orang muda. Inilah modal atau pun aset mengatakan Moussavi akan menang.

Manakala Ahmadinejad pula lebih dilihat konservatif mempertahankan dasar dan polisi Iran yang bersifat anti Barat selama ini di samping akan terus meneruskan projek pembinaan tenaga nuklear yang ditentang Barat.

Saya bukan menyokong Ahmadinejad tetapi suka kepada kesederhanaan wataknya yang nampak tulus dan jujur. Wajahnya juga menggambarkan dia seorang pemimpin berwajah rakyat tidak hipokrit.
Dari wajahnya tidak menunjukkan dia keturunan bangsawan dan suka bermewah atau bercakap besar. Karektornya juga sangat sesuai untuk memimpin rakyat Iran yang bermati-matian mempertahankan sebagai satu-satunya negara legasi ummah Islam di dunia ini dari disulupi pengaruh Barat.

Jadi apabila mendengar laporan Moussavi akan beroleh kemenangan apa lagi sudah ada dakwaan daripada manager kempennya yang bekas PM Iran itu menang besar hati sedikit terkedu. Dapat dibayangkan kalau Moussavi menang Iran akan dijajah seluruhnya oleh pemikiran dan politik Barat.
Bagaimana pun atas prinsip sesuatu itu tidak akan mutlak selagi ianya tidak diumumkan oleh panitia pemilih, berita itu saya terima sebagai angin lalu saja disamping hati terus berdoa agar Ahmadinejad memperolehi kemenangan.

Laporan hari ini ternyata berpihak kepada Ahmadinejad. Daripada 78% jumlah undi yang dikira sehingga ini Ahmadinejad sudah mendapat 64.9% undi berbanding dengan Moussavi yang memperolehi 32% undi. Kira-kira tidak sampai 25% undi saja yang belum kira. Setakat ini menurut Menteri Dalam Negeri Iran, Seyed Sadeq Mahsouli seramai 70% daripada 46 juta rakyat Iran yang layak mengundi keluar mengundi.


Keputusan hari ini tentulah mengejutkan Moussavi dan para penyokongnya. Ternyata provokasi dan psywar yang dilakukan sebelum ini tidak menjadi dan merombak keputusan mutlak yang ditetapkan Tuhan.

Kepada Mossavi dan penyokong hendaklah menerima dengan redha dan gentlemen terhadap keputusan rakyat Iran itu dan jangan pula selepas ini ada dakwa dakwi mengatakan proses pemilihan itu tidak telus atau berlaku penyelewengan dan sebagainya. terimalah hakikat kekalahan jangan sampai menaikan sepanduk atau kain pemidang yang mengelirukan rakyat!. / msomelayu.blogspot.com


Moussavi dikatakan reformis yang ingin membawa pembaharuan di Iran

Keadaan seseorang ketika dalam kubur

Selasa Jun 16, 2009

RASULULLAH S.A.W bersabda: "Apabila si mati dikuburkan….., datanglah kepadanya dua Malaikat hitam legam, lagi biru (matanya), salah satu di antaranya disebut dengan nama "Munkar" dan yang satu lagi disebut dengan nama "Nakir".

Lalu keduanya mendudukan si mati itu setelah dikembalikan rohnya ke dalam jasadnya) kemudian mereka menyoalnya:"Apa yang pernah engkau katakan mengenai orang ini (Muhammad s.a.w)?" (dan pada satu riwayat oleh Abu Daud: Mereka bertanya kepadanya: "Apa yang engkau pernah sembah?"

Maka kalau Allah memberi hidayah pertunjuk kepadanya, ia akan menjawab dengan berkata: "Aku menyembah Allah!" Kemudian ia ditanya lagi: "Apa yang engkau pernah katakan mengenai orang ini (Muhammad s.a.w)?" (Dan pada satu riwayat yang lain, oleh Abu Daud juga: Mereka menyoalnya dengan berkata: "Siapa Tuhanmu?."

Ia menjawab: "Tuhanku ialah Allah!" Mereka bertanya lagi: "Apa agama mu?" Ia menjawab: "Agamaku ialah Islam!" Mereka bertanya lagi: "Siapa dia orang yang telah diutuskan dalam kalangan kamu)?" Maka kalau si mati seorang yang beriman, ia akan menjawab dengan berkata: "Orang itu (Muhammad s.a.w) ialah hamba Allah dan RasulNya, aku mengetahui serta meyakini bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya Muhammad itu ialah hamba Allah dan RasulNya!"

Mereka berkata kepadanya: "Kami sedia mengetahui bahawa engkau mengakui yang demikian"; (Dan pada satu riwayat oleh Abu Daud bahawa Baginda s.a.w bersabda: "Lalu diseru oleh penyeru dari langit katanya: "Sungguh benar hamba-Ku, maka bentangkanlah kepadanya satu hamparan dari Syurga, dan pakaikanlah dia pakaian dari Syurga, serta bukakanlah baginya sebuah pintu ke Syurga". "Rasulullah s.a.w bersabda lagi: "Lalu datang kepadanya sebahagian dari bau Syurga dan keharumannya ); kemudian dilapangkan kuburnya seluas tujuh puluh hasta persegi, dan diberikan cahaya yang menerangi kuburnya; kemudian dikatakan kepadanya: "Tidurlah!" Lalu ia berkata: "Bolehkah aku balik kepada keluargaku supaya dapat aku ceritakan kebaikan halku?" Dua Malaikat itu berkata kepadanya: "Tidurlah seperti tidurnya pengantin yang tidak dibangkitkan dari tidurnya melainkan sekasih-kasih ahlinya; Demikianlah halnya sehingga ia dibangkitkan Allah dari tempat baringnya itu. Jika si mati itu seoarang munafik, ia menjawab pertanyaan Malaikat itu dengan katanya: "Aku dengar orang berkata demikian, maka aku pun turut berkata sama; aku tidak tahu benarkah atau tidak". Lalu dua Malaikat itu berkata: "Memang kami tahu engkau berkata demikian"; (dan menurut satu riwayat oleh Abu Daud: "Lalu diseru oleh penyeru dari langit katanya: "Sesungguhnya orang itu berdusta maka bentangkanlah kepadanya satu hamparan dari Neraka, dan pakaikanlah dia dari Neraka, serta bukakanlah baginya sebuah pintu ke Neraka". Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: "Lalu datang kepadanya sebahagian dari bahang Neraka dan udara panasnya) kemudian diperintahkan bumi supaya mengapitnya lalu bumi mengapitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya, maka tinggallah ia dalam azab itu terus menerus ke masa Allah bangkitkan dia dari kuburnya."(Abu Hurairah r.a) Huraian

Rasulullah s.a.w bersabda: "Apabila si mati dikuburkan….., datanglah kepadanya dua Malaikat hitam legam, lagi biru (matanya), salah satu di antaranya disebut dengan nama "Munkar" dan yang satulagi disebut dengan nama "Nakir", (lalu keduanya mendudukan si mati itu setelah dikembalikan rohnya ke dalam jasadnya) kemudian mereka menyoalnya:"Apa yang pernah engkau katakan mengenai orang ini (Muhammad s.a.w)?" (dan pada satu riwayat oleh Abu Daud: Mereka bertanya kepadanya: "Apa yang engkau pernah sembah?" Maka kalau Allah memberi hidayah pertunjuk kepadanya, ia akan menjawab dengan berkata: "Aku menyembah Allah!"

Kemudian ia ditanya lagi: "Apa yang engkau pernah katakan mengenai orang ini (Muhammad s.a.w)?" (Dan pada satu riwayat yang lain, oleh Abu Daud juga: Mereka menyoalnya dengan berkata: "Siapa Tuhanmu?" Ia menjawab: "Tuhanku ialah Allah!" Mereka bertanya lagi: "Apa agama mu?" Ia menjawab: "Agamaku ialah Islam!" Mereka bertanya lagi: "Siapa dia orang yang telah diutuskan dalam kalangan kamu)?"

Maka kalau si mati seorang yang beriman, ia akan menjawab dengan berkata: "Orang itu (Muhammad s.a.w) ialah hamba Allah dan RasulNya, aku mengetahui serta meyakini bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya Muhammad itu ialah hamba Allah dan RasulNya!" Mereka berkata kepadanya: "Kami sedia mengetahui bahawa engkau mengakui yang demikian"; Dan pada satu riwayat oleh Abu Daud bahawa Baginda s.a.w bersabda: "Lalu diseru oleh penyeru dari langit katanya: "Sungguh benar hamba-Ku, maka bentangkanlah kepadanya satu hamparan dari Syurga, dan pakaikanlah dia pakaian dari Syurga, serta bukakanlah baginya sebuah pintu ke Syurga".

"Rasulullah s.a.w bersabda lagi: "Lalu datang kepadanya sebahagian dari bau Syurga dan keharumannya ); kemudian dilapangkan kuburnya seluas tujuh puluh hasta persegi, dan diberikan cahaya yang menerangi kuburnya; kemudian dikatakan kepadanya: "Tidurlah!" Lalu ia berkata: "Bolehkah aku balik kepada keluargaku supaya dapat aku ceritakan kebaikan halku?" Dua Malaikat itu berkata kepadanya: "Tidurlah seperti tidurnya pengantin yang tidak dibangkitkan dari tidurnya melainkan sekasih-kasih ahlinya; Demikianlah halnya sehingga ia dibangkitkan Allah dari tempat baringnya itu.

Jika si mati itu seoarang munafik, ia menjawab pertanyaan Malaikat itu dengan katanya: "Aku dengar orang berkata demikian, maka aku pun turut berkata sama; aku tidak tahu benarkah atau tidak".

Lalu dua Malaikat itu berkata: "Memang kami tahu engkau berkata demikian"; (dan menurut satu riwayat oleh Abu Daud: "Lalu diseru oleh penyeru dari langit katanya: "Sesungguhnya orang itu berdusta maka bentangkanlah kepadanya satu hamparan dari Neraka, dan pakaikanlah dia dari Neraka, serta bukakanlah baginya sebuah pintu ke Neraka".

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: "Lalu datang kepadanya sebahagian dari bahang Neraka dan udara panasnya) kemudian diperintahkan bumi supaya mengapitnya lalu bumi mengapitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya, maka tinggallah ia dalam azab itu terus menerus ke masa Allah bangkitkan dia dari kuburnya."

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

http://mstar.com.my/variasi/agama/cerita.asp?file=/2009/6/16/mstar_agama/20090615111024&sec=mstar_agama

Kerajaan perpaduan dan persaudaraan Islam

Isnin Jun 15, 2009

ISTILAH ‘kerajaan-perpaduan’ menjadi panas. Saya sendiri tidak pasti apakah maksudnya. Mungkinkah ia seperti ‘Islam Hadhari’ yang muncul istilah dahulu, maksudnya dicari kemudian. Apapun bagi saya, sebagai seorang muslim saya amat gembira dan bahagia jika sesama muslim dapat berdamai dan mencari jalan ke arah kemaslahatan umat.

Orang yang enggan melihat sesama muslim cuba berdamai ialah manusia yang dirasuk syaitan samada disebabkan dendam kesumat yang tidak habis-habis atau fanatik yang bukan-bukan, atau buruk sangka yang tiada tepinya. Melainkan jika dia dapat buktikan bahawa perbalahan sesama muslim itu lebih besar kebaikan daripada perdamaian.

Allah menyebut: (maksudnya) “Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-Hujurat: ayat 10).

Jika dahulu perkataan ‘asabiyyah’ itu diwakili oleh ketaksuban kepada kaum atau kabilah sehingga berlaku perbalahan dan peperangan, namun hari ini ‘asabiyyah’ itu menjelma dalam bentuk parti, kumpulan, jamaah dan berbagai lagi bentuk perkumpulan manusia. Lalu manusia berbalah kerananya. Nabi s.a.w bersabda: “…Sesiapa yang berperang di bawah rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) dan menyeru kepada ‘asabiyyah atau marah kerana ‘asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah”. (riwayat Muslim).

Dalam riwayat yang lemah sanadnya (tetapi dikuatkan dengan hadis tadi) dikatakan Nabi bersabda: “Bukan di kalangan kami sesiapa yang menyeru kepada ‘asabiyyah, bukan sesiapa yang berperang atas ‘asabiyyah, dan bukan di kalangan kami sesiapa yang mati atas ‘asabiyyah” (Riwayat Abu Daud). Penyakit ‘asabiyyah bukan sahaja dalam bentuk perkauman arab, atau parsi atau melayu tetapi juga dalam parti-parti yang dibentuk dibawah nama ‘demokrasi’ hari ini.

Segala prinsip dan kewarasan hilang hanya disebabkan ketaksuban kepada parti atau kebencian kepada ‘pesaing parti’. Sehingga yang kononnya berjuang untuk arab atau melayu boleh berpakat dengan bukan orang lain untuk menindas kaumnya. Demikian yang kononnya berjuang untuk Islam boleh berpakat dengan bukan Islam untuk bermusuhan dengan orang Islam. Bahkan ada yang kuat ‘kebangsaannya’ boleh menghina bangsanya hanya kerana berbeza parti.

Bagitu yang kononnya kuat Islam bukan berkawan dengan sosialis, kapitalis, bahkan anti-negara Islam, tetapi berang jika diajak berdamai dengan orang Islam. Parti telah membentuk ‘asabiyyah yang menakutkan dan mencerai-beraikan orang Islam.

Saya amat berharap umat Islam dalam negara ini keluar dari kemaslahatan parti kepada kemaslahatan umat yang lebih besar daripada parti. Nabi s.a.w memuji al-Hasan bin ‘Ali disebabkan beliau telah melakukan tindakan yang menyebabkan perbalahan antara penyokong Mu’awiyah r.a. dan penyokong ‘Ali r.a dapat diredakan. Abu Bakrah r.a menyebut: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di atas mimbar sementara al-Hasan bin `Ali berada di sebelahnya.

Baginda menghadap ke arah orang ramai dan kemudian kepada al-Hasan, lalu bersabda: “Sesungguhnya anakku ini adalah seorang tuan, mudah-mudahan Allah mendamaikan dengannya dua puak yang besar daripada orang-orang Islam” (Riwayat al-Bukhari). Hadis ini menjadi kenyataan apabila Saiyyidina Hasan telah mengundur diri dari kerusi pemerintahan dan menyerahkannya kepada Mu`awiyah selepas kewafatan ayahnya Saiyyidina `Ali.

Mu`awiyah dengan itu menguasai pemerintahan sepenuhnya dan tahun tersebut dinamakan oleh orang Islam iaitu “tahun perpaduan” (Ibn Kathir, Al-Ba`ith al-Hathith, m.s. 177, Beirut: Dar al-Fikr). Di samping itu, Mu`awiyah sendiri mempunyai hasrat perpaduan di mana beliau berkata: ”Siapa yang akan menjamin orang Islam (sekiranya dibunuh ayah-ayah mereka)” (Riwayat al-Bukhari).

Ibn Taimiyyah dalam ulasannya menyebut: “Nabi s.a.w. memuji al-Hasan kerana perdamaian yang dilakukannya dan menamakannya sebagai sayyid iaitu `tuan’. Ini kerana, Allah dan RasulNya suka dan redha terhadap apa yang al-Hasan lakukan.

Andainya peperangan yang berlaku antara orang Islam itu diperintah oleh Allah dan RasulNya, tentu Rasulullah tidak akan memuji langkah perdamaian yang diambil oleh al-Hasan. Kalau peperangan itu suatu yang disuruh oleh Allah dan RasulNya, bererti al-Hasan telah meninggalkan suatu kewajipan atau perkara yang disukai Allah. Hadis ini adalah dalil yang jelas bahawa apa yang dibuat oleh al-Hasan adalah sesuatu yang terpuji.”(Ibn Taimiyyah, Al-Khilafah wa al-Mulk, m.s. 84).

Di Malaysia, kita tidak pun tidak mengharapkan parti-parti umat Islam ini menyerah kuasa antara satu sama lain. Ya, kita perlukan imbangan kuasa antara kerajaan dan pembangkang. Apa yang kita harapkan mereka dapat duduk semeja membincangkan tentang maslahat umat ini terutama yang membabit isu-isu khusus umat Islam.

Apakah langsung tidak persamaan pendirian atau sikap antara UMNO dan PAS dalam isu-isu khusus? Kita boleh berbeza atau berselisih sekalipun, tetapi kena ada titik-titik persamaan mengenai kemaslahatan umat dan rakyat.

Berfikirlah atas landasan nas dan ukhuwwah islamiyyah melebihi sikap ‘tegar’ yang hanya mengikat diri dengan belenggu kepartian semata-mata. Islam itu bukan sekadar politik, Islam juga akidah, akhlak, ekonomi, pendidikan dan berbagai lagi. Apakah dalam keadaan gentir ini tiada langsung nafas untuk memikirkan kemaslahatan umat dalam masalah-masalah khusus kita?

Jika UMNO dan PAS boleh duduk bermesra dan bermanis dengan mereka yang berbeza prinsip dan perjuangan, apakah langsung tiada ruang sesama mereka. Marilah kita bimbangi apa yang Nabi s.a.w sebut: "Manusia yang paling Allah benci ialah yang berkeras kepala dalam perbalahan" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Sebab itu ketika saya bersembang panjang dengan Tun Abdullah di London dua minggu lepas, saya mencadangkan agar duduklah UMNO dan PAS berbincang dalam perkara-perkara di luar isu politik. Belajar faham memahami antara satu sama lain. Niatkan kerana Allah, bukan kerana parti.

Jika pun mereka pernah ada rekod buruk perdamaian sebelum ini, namun zaman dan masa sudah berbeza. Semalam sudah tidak sama dengan hari ini. Hari ini manusia lebih matang dan keadaan lebih getir. Jangan lagi berbincang bermula dari titik tolak kuasa, tetapi berbincang dari titik kemaslahatan umat. Jika benar ada keikhlasan, keberkatan akan datang.

Jika niat ikhlas inginkan perdamaian, Allah akan membuka jalan kebaikan. Kalau kuffar musuh Islam ingin berdamai, kita disuruh sahut perdamaian. Inikan pula sesama muslim. Firman Allah: (maksudnya) “Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakalah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui” (Surah al-Anfal, ayat 61).

Ada pihak yang berkata perdamaian antara parti-parti orang Islam akan memangsakan orang ‘lain’. Saya hairan, apakah setiap kali jika dua golongan berunding maka pihak lain pasti menjadi mangsa?. Saya fikir jika muslim yang berbicara demikian, dia seorang yang sama dengan pengikut Abdullah bin Saba yang mencetuskan peperangan antara ‘Ali dan ‘Aishah.

Mereka itu apabila melihat ‘Ali berdamai dengan ‘Aishah r.ha, mereka mencetuskan serangan mengejut sehingga mengheret umat Islam bertempur sesama sendiri. Menurut Ibn Kathir (meninggal 774H), apabila mendengar keputusan `Ali untuk berdamai, mereka yang terlibat dalam peristiwa pembunuhan `Uthman iaitu para pemberontak yang ada di dalam tentera `Ali menjadi takut. Mereka berbincang sesama sendiri dan berkata: “Mereka telah berdamai atas darah-darah kita”.

Maksud mereka perdamaian ini bererti senjata akan dihalakan pula ke arah mereka.. mereka terus berbincang, akhirnya `Abd Allah bin Saba’ mencadangkan agar mereka memulakan api peperangan agar peperangan tetap tercetus..sebelum menjelangnya waktu subuh mereka telah melancarkan serangan terhadap tentera-tentera `Aisyah dan `Ali secara serentak menyebabkan kedua-dua pihak menyangka bahawa pihak yang satu lagi telah mungkir janji. Tentera `Aisyah telah menyatakan: “Tentera `Ali telah menyerang kita”. Sementera tentera `Ali pula menyatakan: “Tentera `Aisyah telah menyerang kita”.

Maka tercetuslah peperangan Jamal yang menyebabkan kematian yang begitu banyak...(al-Bidayah wa al-Nihayah 7/249, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah). Kata Winston Churchill: “History repeats itself because no one was listening the first time”.

http://mstar.com.my/kolumnis/cerita.asp?file=/2009/6/15/mstar_kolum_minda_mufti/20090615103849&sec=mstar_kolum_minda_mufti

Lumba lari PKR dan Umno

Isnin Jun 15, 2009

BILA tembakan mula dilepaskan di udara yang mula berlari nampak macam Umno. Ini ialah lumba lari demokrasi dalam sebuah negara demokrasi, maka sudah tentulah masing-masing mahu menjadi juara demokrasi.

Dengan kedudukannya sebagai parti pemerintah, sudah tentulah berita Umno yang akan terlebih dahulu singgah di dada-dada akhbar. Lalu diumumkanlah yang Umno akan bermesyuarat agung khas, serentak dengan perhimpunan agung tahunannnya yang berlangsung dari 13 hingga 16 Oktober 2009.

Mesyuarat agung khas ini adalah untuk meminda perlembagaan Umno, antara lainnya adalah bertujuan bagi membolehkan pemilihan pucuk pimpinan parti berjalan dengan lebih telus dan terbuka, terhindar dari politik wang dan akan disertai oleh lebih ramai kumpulan akar umbi, dianggarkan jika berjayanya pindaan perlembagaan ini, perhimpunan agung Umno atau pemilihan pucuk pimpinan Umno selepas itu akan melibatkan 60,000 orang perwakilan! Sepatah kata Ezam tidak akan ada lagi G-7.

Lumba lari demokrasi ini berlangsung di stadium rakyat, penontonnya adalah rakyat, penuh di kerusi penonton sehinggalah ke grand stand. Selama ini tontonan rakyat hanyalah tertumpu kepada peserta bernama Umno ini, mungkin kerana dia suka membuat bising ketika sedang berlari.

Alih-alih belum habis lagi setengah pusingan, Umno kelihatan seperti tertoleh-toleh ke belakang… rupa-rupanya ada yang mengejar dan semakin rapat. Penonton terutama dari kalangan media terjenguk-jenguk sampai panjang leher untuk memastikan siapakah peserta yang menjadi saingan Umno ini. Namanya PKR, belum sempat media mahu bertanya PKR telah melaksanakan kongres khasnya pada 13 Jun 2009 minggu lepas.

Kalau Umno mahu menambah perwakilan dari sekitar 2,000 kepada 60,000, PKR pula meluluskan usul menghapuskan terus sistem perwakilan dalam pemilihan pucuk pimpinan partinya. PKR akan memperkenalkan grass root democracy, yang mana ini akan memberi hak kepada semua 300,000 ahli partinya memilih pemimpin. Sivarasa berkata PKR mahu menjadi parti paling demokratik, nak menang lumba larilah tu! Tetapi maaf, untuk PKR ini saya tidak bertemu di dalam mana-mana penerbitan adanya komen dari Ezam.

60,000 lawan 300,000, kalau kedua-dua ini berlawan di medan perang, yang 60,000 itu payahlah sikit mahu menang, masalahnya ini bukan perang. Ini adalah perlumbaan siapa yang akan menjadi jagoan demokrasi. Dari satu sudut, perkembangan ini memang bagus untuk rakyat dan negara, kedua-dua parti yang saling bertentangan ini bukan sahaja sedang berlawan untuk menjadi paling demokratik, tetapi juga paling terbuka, paling telus, paling bersih dan paling serba-serbi. Sekurang-kurangnya akan ada manfaat langsung yang bakal diperolehi.

Bukanlah niat saya untuk potong stim Anwar dan Najib. Saya juga seorang demokrat, tetapi dalam masa yang sama saya cuba untuk menjadi praktikal dan rasional. Atas sebab ini, harus saya lontarkan persoalan kepada kedua-dua parti ini, bukan persoalan yang wujud dari pendapat saya, tetapi lebih kepada untuk direnung secara bersama.

Pemilihan parti adalah hal dalaman parti, ia adalah sebahagian dari aspek pengurusan parti, maksudnya pemilihan adalah sesuatu yang diuruskan, perlu ada sistem pengurusannya. Demokrasi, demokrasilah juga, tetapi jangan kerana kita terlalu tergila-gila mahu terkehadapan sebagai sebuah institusi paling demokratik, parti kita akan menjadi porak-poranda kerana gagal diuruskan mengikut sistem yang kita bina sendiri, dek kerana munculnya masalah sumber manusia dan kawalan dalam sistem pengurusan pemilihan tersebut.

Sama ada 60,000 perwakilan atau 300,000 ahli, kemungkinan masalah pertama yang wujud adalah dalam menentusahkan kelayakan mereka sebagai ahli yang berhak memilih, mengikut aturan biasanya adalah ahli berdaftar yang membayar yuran pada tahun tersebut. Di sini wujudnya keperluan sumber manusia yang banyak untuk melaksanakan kerja ini seterusnya mengawal dari tersesatnya “ahli-ahli tidak sah” datang untuk turut sama memilih.

Jika ini berlaku dan tidak dapat dikawal, maka ketelusan dan keterbukaan yang diharapkan akan menjadi sia-sia. Jika ia dapat dikesan, bayangkan pula beban pengurusan yang terpaksa dipikul parti dalam mengendalikan siasatannya. Adakah kedua-dua mempunyai cukup persediaan untuk ini semua?

60,000 perwakilan atau 300,000 ahli memilih kepimpinan tentulah satu proses yang akan membabitkan keperluan logistik yang besar. 60,000 perwakilan Umno pada satu masa tentulah akan memaksa Umno sebelum membuat pemilihan menyediakan sebuah dewan yang berkapasiti lebih besar, kalau disewa tentulah dengan kos yang lebih besar, belanja makan-minum yang lebih besar dan kos-kos administratif lain yang juga lebih besar.

Bagi 300,000 ahli PKR pula jika terlaksananya pemilihan peringkat grass root, sudah tentu mereka akan meminta parti menyediakan keperluan logistik di peringkat bahagian atau cawangan masing-masing bagi membolehkan pemilihan berjalan dengan sempurna dan teratur, sekali lagi tanpa anasir “ahli tidak sah” dan sebagainya.

Mampukah PKR menangani kos untuk ini yang sudah tentu akan menjadi sangat tinggi, PKR juga perlu menyediakan sumber manusia yang ramai bagi tujuan pemantauan dan kawalan ke atas proses pemilihan yang akan berlangsung di seluruh negara, bukan setempat. Saya tidak nampak yang PKR akan membenarkan ahli-ahlinya menghantar undi secara pos semata-mata mahu mewajarkan falsafah grass root democracy yang digagasnya, kerana PKR memang dikenal terjal dalam penentangan terhadap undi pos.

Tidakkah Umno dan PKR merasakan bahawa beban kewangan yang timbul dari pindaan perlembagaan kedua-dua parti ini adalah satu pembaziran? Jika kemampuan kewangan itu sememangnya ada di kedua-dua belah pihak, tidakkah lebih molek jika ia dibelanja untuk program yang lebih merakyat?

Apa kata bila tiba-tiba ada orang mahu mempergunakan semangat “mahu jadi paling demokratik” Umno dan PKR ini? Lalu dimintalah supaya semua dasar negara diputuskan oleh hampir 28 juta rakyat Malaysia, bukan lagi oleh dua ratus lebih perwakilan di Dewan Rakyat. Apa pemimpin kedua-dua parti ini mahu jawab? Tidak boleh dipertimbangkan? Nanti dikata double standard. Akan dipertimbangkan? Cubalah jawab begitu kalau mahu sakit kepala, anda sendiri tahu ia tidak praktikal dan tidak logik.

Sekali lagi saya tegaskan yang saya cuma melontar persoalan, bukan menentang saranan. Kerana bukan semua keadaan dalam sejarah, demokrasi dipandang mulia, sesekali demokrasi juga membuat dosa.

Akhirnya, siapa yang bakal bergelar juara dan jagoan demokratik hanya akan dapat kita ketahui apabila kedua-dua parti ini melaksanakan pemilihan yang pertama selepas mesyuarat agung khas dan kongres khas masing-masing. Disitulah garis penamatnya.

Jika di antara mereka berjaya melaksanakan proses pemilihan tersebut berdasarkan ketelusan dan keterbukaan yang mereka kehendaki, dengan hasil yang mengkagumkan di samping menidakkan risiko-risiko yang saya andaikan tadi, maka merekalah yang berhak menjadi pemenang.

http://mstar.com.my/kolumnis/cerita.asp?file=/2009/6/15/mstar_cangkir_retak/20090615100719&sec=mstar_cangkir_retak

MIC wajar, harus keluar BN?

Rabu April 15, 2009

SUDAH agak lama MIC tidak memberikan sebarang kenyataan yang bersifat kata dua dalam isu-isu melibatkan politik untuk tempoh yang agak lama. Malah, MIC juga tidak banyak mengemukakan suara keras khususnya Mac 2008.

Minggu lalu, beberap hari selepas Kabinet baru pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak diumumkan dan mengangkat sumpah, laporan media memetik sumber berkata, MIC kemungkinan akan menarik keluar wakilnya daripada Kabinet.

Sama ada MIC keluar ataupun tidak belum pasti. Ia akan ditentukan esok pada mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) yang akan berlangsung esok.

Setakat ini Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu sudah mengakui tentang kewujudan rasa tidak puas hati parti itu berhubung peruntukan kerusi dalam Kabinet baru. Katanya, ia akan dibincangkan oleh badan membuat dasar parti itu.

"Kami akan mendengar pandangan semua pemimpin sebelum keputusan diambil. Saya juga akan memohon mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri," kata beliau yang pernah menyandang jawatan Kabinet hampir tiga dekad.

Laporan terdahulu menyebut MIC sedang mengkaji cadangan menarik diri seorang menteri dan dua timbalan menteri dari parti itu dari Kabinet sebagai bantahan terhadap kekurangan kepentingan yang diberikan kepada masyarakat India di negara ini. MIC telah mengemukakan hasrat untuk mendapatkan portfolio kanan dalam Kabinet iaitu Kementerian Kerja Raya, tetapi permintaan itu ditolak.

"Saya berpendapat pada masa depan Perdana Menteri harus mempertimbangkan peruntukan portfolio kanan dalam Kabinet kepada MIC," kata beliau kelmarin.

Sepanjang tempoh pascapilihan raya umum ke-12, beberapa parti komponen dalam Barisan Nasional (BN) pernah memberikan isyarat-isyarat bahawa akan keluar perikatan ini jika permintaan dan tuntutan mereka tidak mendapat perhatian. Ada yang dipenuhi secara langsung dan ada yang dipenuhi secara tidak langsung.

MIC merupakan antara komponen paling lama bernaung dengan BN. Dua parti komponen yang lain ialah Umno dan MCA.

Mengambil kira perkembangan yang berlaku sejak Mac 2008 dengan pelbagai memberikan pandangan yang dilihat sebagai mencabar kedudukan BN dan mencabar semangat kesetiakawanan BN, wajarkah MIC juga bertindak sedemikian?

Walaupun MIC akan membincangkan isu berkenaan esok apa yang pasti parti yang tertua mewakili masyarakat India tidak akan keluar BN.

Dalam keadaan politik landskap semasa, di mana MIC juga telah mengalami kemerosotan sokongan masyarakat India khususnya ketika pilihan raya umum ke-12 Mac 2008, parti itu perlu mengambil langkah memperkukuhkan kedudukannya tanpa keluar Kabinet.

Adakah MIC akan memperoleh manfaat berlipat ganda dengan keluar BN?

Ataupun syor untuk keluar Kabinet itu cuma gimik politik MIC bagi mendapatkan lebih banyak ruang perwakilan dalam kerajaan di peringkat bukan Kabinet?

Pokoknya MIC tidak berada dalam kedudukan yang kukuh untuk keluar Kabinet. Ia tidak wajar dan tidak harus keluar Kabinet dalam keadaan semasa.

http://mstar.com.my/kolumnis/cerita.asp?file=/2009/4/15/mstar_kolum_wajah_nota/20090415153050&sec=mstar_kolum_wajah_nota

Bayi dilahir tanpa alat kelamin

Selasa Jun 16, 2009

Bapa bayi tanpa jantina, Rodzake Namis, 34 (kiri) menunjukkan anaknya, Muhammad Nabil Mustaqim, 10 bulan yang dilahirkan tanpa kemaluan dirumahnya di Kampung Batu 5, Jalan Kuala Perlis dekat sini, hari ini. Turut kelihatan ialah ibu bayi, Zatul Bazamah Abd. Rahman, 26, (kanan). Foto BERNAMA

KANGAR: Seorang bayi didapati dilahirkan tanpa memiliki alamat kelamin dan mempunyai kecacatan lain pada anggota badannya.

Muhammad Nabil Mustaqim bin Rodzake yang dilahirkan pada 10 Ogos tahun lalu di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) juga tidak memiliki ibu jari tangan kanan, telinga kanan dan cacat pada kelopak mata.

Dia diberi nama berdasarkan jantina lelaki kerana ujian DNA mengesahkan bahawa bayi itu lebih bersifat kelakian.

Sehubungan itu timbul kerisauan yang amat mendalam dihati kedua ibu bapa bayi malang ini.

"Saya sayu memikirkan masa depannya jika dia makin membesar tanpa kemaluan dan tekanan emosi yang pasti dialaminya," kata ibu bayi berkenaan, Zatul Bazamah Abd Rahman, 26, dari Kampung Batu Lima dekat sini.

Beliau turut berkata pada masa ini anaknya membuang air kecil melalui dubur secara semula jadi.

Beliau merayu agar pakar-pakar perubatan dapat membantu mengatasi fenomena luar biasa yang dialami anak keduanya itu.

Bayi itu kini menerima rawatan pakar di HTF dan Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar dan mereka sedang memerhati perkembangan bayi berkenaan.

"Kami diberitahu bahawa anak kami perlu menunggu sehingga dia lebih dewasa untuk menentukan kaedah rawatan yang sesuai untuk jantinanya. Bagi kecacatan lain, kami diberitahu ia boleh diatasi dengan pembedahan plastik selepas bayi kami berumur empat tahun," kata Zatul Bazamah.

Namun suaminya, Rodzake Namis, 34, berharap proses rawatan dapat dilakukan semasa usia anak mereka masih kecil kerana bimbang tentang kesan emosi yang bakal dialami apabila anak mereka sudah agak dewasa. BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/6/16/mstar_berita/20090616192224&sec=mstar_berita

Kisah artis terlebih dalam PLKN

PUBLISITI melampau bagi menceritakan ‘salasilah’ dan kerenah golongan artis yang menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) boleh menimbulkan rasa meluat peserta dan ibu bapa.

Kenyataan itu dibangkitkan Ahli Parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron, ketika membahaskan Rang Undang-undang PLKN di Dewan Rakyat, semalam.

Idris berkata, beliau mendapati kemasukan artis ke dalam program berkenaan terlalu diperbesarkan sehingga menimbulkan rasa kurang senang peserta.

“Bukan itu saja, ada di antara mereka (peserta) yang selesai menjalani program berkenaan mendakwa program itu seperti masuk negara dan kenyataan (mereka) juga diperbesarkan.

“Sebenarnya, publisiti terhadap artis selain anggapan buruk terhadap PLKN perlu ditepis dengan menggunakan kaedah mengawal ‘khabar’ tidak tepat dilaporkan kepada umum,” katanya yang juga bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.

Sebelum itu, Idris menyarankan kepada Kementerian Pertahanan supaya tidak putus asa untuk melakukan penilaian terhadap keberkesanan program yang sudah menjangkau usia enam tahun.

Menurutnya, tempoh enam tahun itu sudah boleh menampilkan satu kesan dan ia perlu dinilai dengan menggunakan mekanisma yang boleh menampakkan keberkesanan program itu.

Tanpa menidakkan kemampuan program itu yang mampu membentuk generasi masa depan yang cemerlang, Idris berkata, tidak wajar semangat program itu hanya dipupuk untuk tempoh tiga bulan latihan saja.

“Kita perlu menjadikan proses PLKN ini sebagai antara perjalanan insan (rakyat Malaysia) sehingga mencapai usia 17 tahun,” katanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...