Friday, February 25, 2011

Semakan kehakiman: MP lepasi halangan pertama

Wong Teck Chi
Feb 25, 11
2:36pm

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi kebenaran kepada permohonan ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar untuk mendapatkan semakan kehakiman.

Permohonan itu dibuat untuk mencabar keputusan kerajaan pusat menolak peruntukan tahunan RM1 juta kepada kawasan pilihan raya berkenaan yang diwakili pembangkang.

NONEAhli parlimen PSM itu berkata, beliau agak "terkejut" dengan
keputusan tersebut kerana beliaui sendiri tidak menjangkakan mahkamah akan memberi kebenaran tersebut.

Jeyakumar menegaskan bahawa peruntukan tersebut - yang diterima ahli parlimen BN tetapi tidak kepada wakil rakyat pembangkang - adalah satu hak perlembagaan bagi semua wakil rakyat.

Beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat, termasuk PKR Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar, juga menjadi pemerhati, kerana kes tersebut turut mempunyai implikasi di kawasan yang mereka wakili.

Nurul Izzah Anwar turut hadir hari ini untuk memberikan sokongan kepada Jeyakumar.

Sementara itu, Bernama melaporkan, dalam membenarkan permohonan kebenaran mendapatkan semakan kehakiman, Hakim Datuk Aziah Ali berpendapat Dr Jeyakumar telah membuktikan ada kes untuk diberi pertimbangan sewajar.

"Saya setuju dengan peguam pemohon bahawa ada isu-isu yang memberi merit kepada permohonan yang perlu diselesaikan pada pendengaran usul substantif," kata Aziah dalam penghakimannya.

Hakim juga menolak bantahan awal Jabatan Peguam Negara bahawa alasan permohonan Dr Jeyakumar itu tidak berasas serta menyalahgunakan proses mahkamah.

Peguam Datuk S. Ambiga, yang mewakili Dr Jeyakumar, memberitahu pemberita bahawa mahkamah telah menetapkan 18 Mac depan untuk pengurusan kes bagi mendengar penuh permohonan semakan kehakiman itu.

Pada 29 Oktober tahun lalu, Dr Jeyakumar memfailkan permohonan untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi memperoleh perisytiharan bahawa peruntukan khas kawasan Parlimen mesti dibekalkan dan disediakan kepada semua Ahli Parlimen secara saksama.

Dr Jeyakumar, 52, seorang pakar jantung, menamakan Ketua Pengarah bagi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Pengarah Pejabat Pembangunan Perak dan kerajaan Malaysia sebagai responden pertama hingga ketiga.

Dr Jeyakumar memfailkan tindakan undang-undang selepas permohonannya kepada Pengarah Pejabat Pembangunan untuk dana bagi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Shin Chung, Sekolah Jenis Kebangsaan Methodist dan Rumah Anak Yatim Nurul Ihsan serta dana untuk perkampungan Orang Asli ditolak pada 12 Okt tahun lepas.

Ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) itu berkata permintaan untuk dana harus diberikan kerana semua projek yang dipohon merupakan peruntukan khas untuk kawasan pilihan raya.

Beliau mendakwa pihak responden menggunakan kuasa atau budi bicara untuk memberikan peruntukan secara tidak adil dengan memihak kepada Ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) dan prejudis terhadap Ahli Parlimen dari parti pembangkang.

Antara lain, Dr Jeyakumar juga menuntut perisytiharan bahawa peruntukan tersebut mesti disediakan secara saksama selaras dengan Perkara 8 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Selain itu, beliau juga menuntut perintah 'mandamus' bagi memaksa responden menperjelaskan kuasa mereka dalam meluluskan dana dari Peruntukan Khas Kawasan Parlimen mengikut budi bicara serta menyatakan prosedur peruntukan dana sejak 2008.

Beliau menuntut writ 'quo warranto' (permohonan yang mencabar kesahihan pelantikan perjawatan) dikeluarkan yang memerintahkan pihak responden untuk tunjuk sebab dan memberi maklumat mengenai kuasa mereka dalam mengguna, melulus dan mengeluarkan dana daripada Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan.


http://malaysiakini.com/news/157025

Pakatan needs a shadow cabinet now

Azzem Ambalam / The Malaysian Insider

February 24, 2011

REPRINT Opposition Leader Anwar Ibrahim has shot down a challenge from the Prime Minister Najib Razak for him to name a Shadow Cabinet.

“There (is) no need for a shadow Cabinet, because we already have our parliamentary committees which oversee aspects of governance from the PM’s department to other ministries,” he was quoted as telling reporters yesterday.

However, I strongly disagree. In any parliamentary democracy, there is a government and there is an opposition. The role of government is written in black and white and the opposition’s job is to provide a check and balance to the government of the day.

In Malaysia, it is easier said than done, due to our being an almost one-party state for the greater part since independence. Over the years in Malaysia, the role of the opposition has become somewhat ambiguous, with many people not really knowing or understanding the proper role of an opposition.

One way to formalise and consolidate the role of the opposition is via a shadow Cabinet, whereupon the leader of opposition is officially mandated to appoint his own team of ministers to shadow the actual Cabinet. Basically, every government minister will be shadowed by his opposite from the opposition benches.

The role of the shadow ministers will be to keep tabs on their respective counterparts and also come up with appropriate and suitable alternative policies. A shadow Cabinet will in turn keep the opposition on their toes; most importantly, it will be an excellent platform to put forward their own ideas and policies into the forefront.

A point to consider is the current Klang Valley MRT fiasco; we have the opposition up in arms crying foul on this and that. It is their job to do so, period. But don’t you think it will be more effective and practical if there was a shadow minister to keep tabs on this issue, come up with alternative plans and promote them instead.

The situation now is that, everyone is jumping up and down with their five sen worth, but no one is suggesting any concrete alternative or solution to anything. Where is the opposition “parliamentary committee” in charge of public transportation in this?

When an opposition goes around town saying they are a government in waiting, they have to substantiate that sort of rhetoric with facts and solid action. They have to show us what they have to offer, how they will govern and what sort of policies they have to offer and prove to the voters they are capable of better governance compared to the government of the day.

Running a country is more than scrapping the ISA, UUCA, OSA, Printing and Publications Acts, eradicating corruption, increasing bonuses for civil servants and creating racial unity; granted those are all important issues.

What matters more to the man on the street are more down to earth bread and butter issues such as the state of the economy, public transportation, crime, healthcare, education, inflation, employment, price of basic food items, taxation rates, urban development, rural development and the list goes on and on.

But we don’t really know where the opposition stands on these basic issues, do we? It is one thing to promise the moon and the stars, but for starters, they can maybe start telling us how they intend to actually go about delivering it.

I suggest that members of the shadow Cabinet also be given a monthly salary by the state to further formalise their roles as shadow ministers and as recognition on the importance of their posts.

To further underscore the importance and seriousness of a shadow Cabinet, shadow ministers will have to do this full-time and forgo any other income generating commitments they may have. Public service is serious business and we cannot leave any room for conflicts of interest.

I further suggest since we follow the Westminster parliamentary system, we also follow the UK format of a shadow Cabinet for now. Give it a few years to stew and we can eventually modify the system to suit Malaysia better.

I am not suggesting we ape the UK in everything we do, but let us follow a system that works first and then slowly adapt it to our own local requirements.

Dear Leader of the Opposition, form a shadow Cabinet pronto, I say.


http://en.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&view=article&id=2337:pakatan-needs-a-shadow-cabinet-now&catid=34:primary&Itemid=56

Dua pelajar UPM beri keterangan polis semalam

Abdul Rahim Sabri
Feb 25, 11
11:20am

Polis telah mengambil keterangan dua pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) berhubung kejadian memecah pintu kaca bangunan yang menempatkan pejabat timbalan naib canselor hal ehwal pelajar UPM, Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan dua hari lalu.

Kedua pelajar tersebut yang juga pemimpin kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) memberi kenyataan mereka di balai polis Serdang petang semalam.

upm scuffle 230211Seorang jurucakap pro-M UPM berkata, mereka memberi kenyataan selama kira-kira dua jam mulai pukul 5 petang.

Semalam, polis dilaporkan berkata pihaknya telah mengenal pasti lima pelajar UPM yang terbabit dalam mencetuskan kekecohan di bangunan pentadbiran Hal Ehwal Pelajar (HEP) UPM di Serdang kelmarin.

"Polis menyiasat insiden semalam di bawah Seksyen 147 dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana mengadakan rusuhan.

Dalam kejadian itu, sekumpulan 200 pelajar Pro-Mahasiswa (Pro-M) bertindak mengadakan demonstrasi hampir 17 jam bagi memprotes tindakan HEP UPM yang telah menarik balik kemenangan 11 calon Pro-M dalam pilihan raya kampus universiti berkenaan.

Pembatalan itu menyebabkan pelajar kumpulan Pro-M berhimpunan di hadapan bangunan pendtadbiran UPM bagi meminta penjelasan daripada Dr Mohd Fauzi sebab pembatalan tersebut.

Pintu kaca ke bangunan HEP dilaporkan pecah sementara enam pelajar dan pengawal keselamatan cedera dalam kejadian itu.

Bagaimanapun, jurucakap pro-M berkata, beliau tidak tahu siapakah tiga lagi pelajar UPM yang akan dipanggil memberi keterangan kepada pihak polis berhubung kejadian tersebut.


http://malaysiakini.com/news/156998

Pro-M UPM batal jumpa TNC atas nasihat peguam

Abdul Rahim Sabri
Feb 25, 11
12:30pm

Kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) Universiti Putra Malaysia UPM membatalkan pertemuannya dengan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan petang ini untuk berbincang berhubung pembatalan calon mereka dalam pilihan raya kampus 21 Februari lalu, atas nasihat peguam.

Pertemuan tersebut dijadual diadakan di Kolej Kediaman ke-13 pada jam 3.30 petang in untuk turut membincangkan mengenai cadangan penambahbaikan proses pilihan raya kampus itu pada masa akan datang.

NONEPertemuan tersebut sepatutnya dijadual semalam, bagaimanapun ditangguh ke hari ini, atas permintaan kumpulan tersebut kerana suasana di kampus "masih panas".

"Kita ikut nasihat peguam kerana (isu ini) dalam siasatan polis. Apa-apa tindakan, kita rujuk kepada peguam," kata bekas pengerusi pro-M UPM, Mohd Lokman Al-Hakim Low Abdullah (kanan).

Katanya, mereka dimaklumkan oleh pihak peguam mengenai perkara itu sebelum solat Jumaat hari ini.

Lokman dijadualkan bertemu dengan Dr Mohd Fauzi bersama empat lagi aktivis pro-M.

Kelmarin lebih 100 penyokong pro-M berkumpul di hadapan bangunan pentadbiran UPM bagi membantah pembatalan kemenangan 11 daripada calonnya dalam pilihan raya kampus berkenaan.

Bagaimanapun, pada sebelah tengaharinya pentadbiran universiti menarik balik pembatalan kemenangan itu selepas menolak tiga bantahan kerana "tidak berasas disebabkan di luar skop pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPM 2011 dan kesalahan teknikal".

upm scuffle 230211Susulan itu, mereka mendesak Dr Mohd Fauzi memberikan penjelasan mengapa kemenangan calon mereka dalam pilihan raya kampus itu kelmarin dibatalkan dan bertindak merempuh pintu kaca bangunan itu sehingga pecah, ekoran keengganan beliau berbuat demikian.

Sementara itu, pro-M UPM membuat laporan polis di balai polis Seri Serdang, mendakwa bahawa sekumpulan orang luar, muncul di tempat berlakunya kekecohan tersebut.

Dalam satu kenyataan, ia mendakwa para pelajar dihalang oleh kumpulan tersebut ketika mereka mahu masuk ke dalam bangunan untuk mendapatkan penjelasan dari pihak berkuasa universiti.

Oleh itu, mereka meminta pihak polis untuk menyiasat identiti kumpulan tersebut.


http://malaysiakini.com/news/157006

Amanah H30K Pemuda PAS


Nasrudin Hassan at-Tantawi

Wahai orang-orang yang beriman, mengapa apabila dikatakan kepada kamu, berangkatlah ke jalan Allah, kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu lebih menyayangi kehidupan dunia daripada kehidupan akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan) dengan akhirat hanyalah sedikit

Surah At-Taubah : 38

Para Pemuda Ansoorullah sekelian

1. Saya percaya kita mampu dan utuh berdepan dengan cabaran musuh yang sentiasa menunggu peluang untuk menyerang. Namun, saya khuatir dan takut jika kita sebagai pejuang Pemuda PAS ditundukkan dengan godaan syahwat yang sentiasa merayu untuk dituruti meskipun ia adalah sekecil-kecil jihad di sisi Allah. Akhirnya, ia menyebabkan kita longlai, berjiwa tua, malas dan tidak merasai kemanisan berkorban dalam perjuangan.

2. Saff pejuang yang hadir dalam Himpunan 30 Ribu Pemuda PAS di Kedah pada hari ini sewajarnya dikalungkan dengan jutaan terima kasih dan tahniah kerana sanggup menyahut seruan jihad meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran. Tanamkanlah sepenuh keikhlasan semoga Allah SWT memberikan ganjaran yang setimpal atas pengorbanan kecil yang telah kita dilakukan.

Beberapa darjat daripadaNya, keampunan serta rahmah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

Surah An-Nisa’ : 96

3. Saya mengambil kesempatan ini juga untuk menyampaikan setinggi penghargaan kepada seluruh jentera PAS Negeri serta pentadbiran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Kedah, terutamanya kabinet kerajaan yang dipimpin oleh Menteri Besar, Yang Amat Berhormat Al-Fadhil Dato’ Seri Ustaz Azizan Abd Razak. Tidak dilupakan juga kepada saf seperjuangan Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah yang diketuai oleh Al-Fadhil Ustaz Ahmad Yahya atas komitmen dan pengorbanan untuk merealisasikan himpunan yang bersejarah ini.

4. Meskipun pusat pentadbirannya jauh di Utara Semenanjung, namun maslahah dan kebaikan yang dilakukan oleh pihak kerajaan negeri tetap dirasai oleh seluruh rakyat di negara ini. Pendekatan politik muafakat, berkebajikan, berhikmah, bingkas, berwawasan, mengutamakan rakyat dan diam-diam berisi adalah antara wajah politik yang digambarkan dalam kepimpinan Ustaz Azizan.

5. InsyaAllah, kita berharap agar kepimpinan seorang alim yang dibantu oleh sekumpulan pakar profesional dalam bidang masing-masing ini mampu untuk terus mengembangkan dan menampilkan keadilan Islam disegenap jiwa rakyat.

6. Tatkala demografi sosio-politik nasional pada hari ini menggusarkan kita, Pemuda PAS harus tangkas meluruskan krisis keyakinan rakyat terhadap Islam. Apabila ruang demokrasi itu dibuka seluas-luasnya, maka inilah peluang yang terbaik untuk kita terus melebarkan agenda politik PAS kepada seluruh rakyat tanpa mengira fahaman politik yang dianuti.

7. Tarbiyah, siyasah dan dakwah adalah nadi gerakan. Pemuda PAS sebagai tiang seri perjuangan akan sentiasa melazimi perkara ini tanpa jemu dan henti. Malah, kita merasa bangga kerana ia merupakan budaya kerja para rasul yang diutuskan Allah sepertimana firmanNya yang bermaksud,

Dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau berada pada jalan yang lurus”

Surah Al-Haj : 67

8. bMenurut Imam An-Nawawi, “Tanggungjawab melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar tidak akan gugur daripada seorang mukallaf walaupun pada pandangannya ia tidak membawa faedah. Malah ia tetap wajib dilaksanakan kerana memberi peringatan itu memberi faedah kepada orang-orang yang beriman. Tanggungjawabnya ialah menyuruh dan melarang dan bukannya memastikan manusia menerimanya”

Oleh yang demikian, Pemuda PAS akan memastikan risalah kebenaran ini disampaikan. Kita tegar berjuang untuk memastikan bahawa Syari’at Allah SWT itu mesti didaulatkan.

9. Matlamat perjuangan yang jelas mestilah disusuli dengan pendekatan yang betul. Ketaqwaan, penyerahan tekad yang total kepada Allah, ikhlas, tidak riya’, tidak mengejar pangkat dan nama, tidak mencari keredhaan manusia sehingga sanggup menggadaikan prinsip adalah antara pendekatan yang mesti diiltizamkan. Marilah kita bersama-sama merenung firman Allah SWT yang mengisahkan keadaan Nabi Nuh A.S terhadap umatnya (bermaksud);

Sekiranya kamu membelakangkan peringatanku, maka tidak menjadi hal kepadaku kerana aku tidak meminta sebarang balasan daripada kamu, balasanku hanyalah dari Allah, dan aku diperintahkan menjadi orang-orang yang menyerahkan diri kepada Allah”

Surah Yunus : 72

10. Kejatuhan regim pemerintahan zalim di Tunisia dan Mesir baru-baru ini dan kini kebangkitan ummah merebak ke Yemen dan Algeria, telah memetakan satu lagi sejarah kemenangan revolusi di tangan rakyat. Kita juga tidak pernah lupa bagaimana Shah Mohammed Reza Pahlawi, Ferdinand Marcos, Boris Yeltsin, Suharto dan ramai lagi pemimpin negara rebah digulingkan oleh kebangkitan rakyat.

Mengapakah perkara ini boleh berlaku?

11. Di Iran, meskipun rakyat berdepan dengan gerombolan-gerombolan tentera antara yang terhebat di dunia, namun disebabkan oleh kesempitan hidup, lonjakan inflasi, amalan sekularisme, rasuah dan dalang perisikan tajaan Amerika (SAVAK), akhirnya rakyat menolak pemerintahan diktator.

12. Rakyat Iran terpaksa membayar harga revolusi itu dengan selaut pengorbanan termasuklah para mahasiswa, anak muda dan tokoh disegani, Ali Shari’ati dibunuh dengan penuh kontroversi. Meskipun terpaksa melalui dua fasa getir revolusi, akhirnya panji kezaliman berjaya ditumbangkan pada tahun 1979.

13. The 1986 People Power Revolution di Filipina juga mencatat sejarah revolusi yang getir. Pembunuhan misteri pemimpin pembangkang, Benigno Aquino menjadi kemuncak pemusatan kuasa rakyat untuk meniarapkan Marcos.

14. Selain itu, ironisnya, Emelda Marcos (isteri Ferdinand Marcos) menjadi salah satu punca kejatuhan regim tersebut kerana dia sibuk mencampuri urusan kerajaan, berbelanja terlalu boros dan memegang beberapa jawatan dalam kerajaan termasuklah menjadi seorang ahli Parlimen.

15. Negara jiran kita, Indonesia juga pernah mengharungi nasib yang sama. Tahun 1998 telah bergoncanglah ibu kota Jakarta dengan rantaian beberapa siri reformasi yang digerakkan oleh saff mahasiswa, anak muda dan golongan marhaen iaitu Tragedi Trisakti, Tragedi Semanggi 1 dan Tragedi Semanggi 2.

16. Apabila Krisis Kewangan Asia 1997 mendekam Indonesia, rakyat melarat kepayahan. Rupiah Indonesia menjunam teruk, hutang negara melambung tinggi, kronisme dan kapitalis bertempiaran sehingga rakyat berani turun ke jalan raya menghentam Suharto dan menolak Orde Baru. Akhirnya, regim Suharto juga tersungkur!

17. Semangat revolusi rakyat Indonesia masih lagi dapat dirasai sehingga ke hari ini. Dendangan sajak reformasi yang dideklamasikan oleh WS Rendra, seorang penyajak utama Indonesia yang diberikan jolokan Burung Merak dan terkenal dengan drama Kasidah Berzanji masih lagi menjadi siulan mereka,

“Saudara-saudara sebangsa dan setanah air,

Saat ini kita masih terperangkap dalam lingkaran setan,

Kemiskinan, ketidak pedulian, korupsi

Kerja asal-asalan,

Ayuh, kita tidak mahu lagi dijajah oleh kemiskinan dan kesusahan,

Kini saatnya Revolusi Kebangsaan”

18. Revolusi, reformasi dan perubahan adalah satu sunnatullah. Tidak ada satu kerajaan zalim pun dalam dunia ini yang akan memerintah untuk selama-lamanya. Gahnya tirani Fir’aun tenggelam jua. Teguhnya Konstantinopel ditembusi jua oleh Sultan Mahmud Al-Fateh. Benarlah firman Allah SWT,

Katakanlah (wahai Muhammad), ‘Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Kau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki, dan Kau cabut kerajaan daripada orang yang Engkau kehendaki. Kau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Kau hinakan orang yang Engkau kehendaki. DitanganMu segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas tiap-tiap sesuatu”

– Surah Ali-‘Imran : 26

19. Kita mesti meyakini bahawa masa depan dunia adalah di tangan Islam. Agama yang paling tinggi martabatnya adalah Islam. Inilah yang diungkapkan oleh Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam bukunya ‘Al-Mubasyyiraat bi Intisaaril Islam’. Antara sunnah Ilahi itu ialah Sunnah Al-Mudawalah (Sunnah Pertukaran Kuasa). Beliau mengistinbathkan dalam satu ayat yang diturunkan selepas Peperangan Uhud.

Jika kamu (dalam Peperangan Uhud) mendapat luka maka sesungguhnya kaum (musyrik) itu juga telah mendapat luka yang sama (dalam Peperangan Badar). Dan demikianlah hari-hari Kami tukar gantikan antara manusia

Surah Ali-‘Imran : 140

Manakala, dalam satu ayat yang lain pula, Allah SWT berfirman (bermaksud),

Dan demi sesungguhnya, Kami telah menulis dalam Kitab Zabur (semua kitab yang Allah turunkan kepada nabi-nabinya) selepas tertulis di Az-Zikr (Luh Mahfuz), bahawa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh

– Surah Al-Anbiya’ : 105

20. Inilah motivasi (taghrib ‘aqidah) yang kita imani sehingga kita tidak gentar dan terus istiqamah dalam jalan dakwah ini. Benar, jalannya payah, jerih, jauh dan berliku. Namun, Pemuda PAS tidak akan sekali-kali berundur daripada jalan yang dipilih ini, insyaAllah.

Ayuh, saya ungkapkan kata-kata keramat Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi,

Sekiranya kurun ke-19 adalah kurun untuk Kristian, kurun ke-20 adalah kurun untuk Yahudi dan terbinanya negara haram Israel serta penjajahan mereka ke atas lebih 20 buah negara Arab, maka kurun ke-21 adalah kurun untuk Islam!”

Himpunan 30 Ribu Pemuda PAS di Kedah pada hari ini adalah manifestasi kepada dua perkara, iaitu;

a) Misi “PAS Ganti UMNO”

b) Misi persiapan pusingan terakhir Pemuda PAS berdepan dengan Pilihanraya Umum Ke-13

21. Hari ini, rakyat ditakut-takutkan dengan kehilangan kuasa politik Melayu. UMNO mengancam orang Melayu dengan gambaran sekiranya mereka kalah dalam pilihanraya nanti, hak keistimewaan Melayu dibuang, maruah orang Melayu diperlekehkan, Islam digugat, raja-raja Melayu dihina dan tanah-tanah Melayu digadai kepada bangsa lain. Ini semua adalah KHURAFAT UMNO dan BARISAN NASIONAL!

22. Tidak cukupkah segala bukti ini menunjukkan bahawa UMNO telah mencabul bangsanya sendiri. Kini, sudah tidak ada apa-apa lagi sumbangan yang boleh dibangga-banggakan oleh UMNO kepada orang Melayu melainkan mereka hanya cuba untuk membaiki labu yang telah rosak. Untuk mereka : Enough is enough!

Amanah Perjuangan dari Dewan Pemuda PAS Malaysia

23. Melihat kepada situasi ini, saya ingin melontarkan beberapa tindakan penting untuk Pemuda PAS berikan perhatian yang sepenuhnya.

a. Hubungan dengan Allah SWT mestilah semakin intim dan manis. Kemenangan Islam yang kita dambakan hanya akan tiba setelah kita benar-benar meletakkan kecintaan kepada Allah dan Rasul sepenuhnya. Marilah kita sama-sama terus melazimi solat berjemaah, bertahajjud dan solat hajat. Mudah-mudahan kekuatan ini mampu meneguhkan derap perjalanan kita di medan perjuangan ini.

b. Rapatkan saff dan ikatkanlah ukhuwwah antara kita sekuat-kuatnya. Jangan biarkan jarum halus fitnah, berburuk sangka, dengki dan dendam menyuntik dalam hubungan kita ini. Saya bimbang terutamanya menjelang musim permilihan parti menjadi gelanggang untuk melonggarkan ribath tentera Pemuda dan akhirnya lemah sehingga mudah dilapah musuh.

c. Pastikan semua gerak kerja pemuda diperingkat kawasan dan cawangan terus fokus kepada sasaran pengundi boleh menang. Markaz operasi pilihanraya Pemuda PAS mestilah dibuka sekurang-kurangnya 20 jam sehari dengan hasil-hasil kerja yang memberansangkan.

24. saudara sekelian .... Sesungguhnya kemenangan yang kita impi-impikan umpama detik kedatangan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda meninggalkan Marru Dzahran menuju Ummul Qura’ (Makkah) pada 17 Ramadhan tahun kelapan hijrah.

25. Piagam kemenangan kita adalah :

  • keadilan yang digariskan oleh Islam,
  • membimbing dan menyelamat rakyat,
  • berkasih sayang,
  • tidak berdendam,
  • keamanan dan
  • mengangkat kemerdekaan yang sebenar.

Hari ini kita bersaksi bahawa Pemuda PAS akan bersedia menjadi teras kemenangan yang dinanti-nantikan.

Takbir! ALLAHU AKBAR!

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30988:amanah-h30k-pemuda-pas&catid=113:ketua-pemuda-pas&Itemid=153

Jaminan PAS kepada Melayu


Mohd Rashidi Hasan
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my

Sekitar tujuh abad yang lalu, orang-orang Melayu di Nusantara, termasuk Semenanjung Tanah Melayu, majoritinya beragama Hindu.

Selepas itu Islam mula tersebar dengan kunjungan Laksamana Cheng Ho di Kelantan dan Terengganu. Parameswara di Melaka turut memeluk agama Islam.

Walaupun Melayu itu bangsa dan Islam agama, tetapi sejak kedatangan Islam, secara umumnya identiti orang-orang Melayu sangat sinonim dengan Islam.

Sehingga dikatakan Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Begitu kuatnya jalinan dan gabungan Melayu-Islam, sehingga ia berjaya membentuk suatu identiti yang tersendiri.

Sebelum kedatangan Islam, orang Melayu berpaksi budaya dan bahasa, selain menjadi rakyat yang setia kepada Raja yang memerintah.

Kehadiran Islam di Nusantara mengangkat martabat bangsa Melayu. Menjadikan mereka bangsa yang mulia dan disegani. Sinonimnya Islam dengan Melayu bak kata pepatah 'irama dan lagu terpisah tiada.'

Namun bangsa Melayu, sama juga bangsa-bangsa yang lain. Ia mempunyai kepimpinan dan kepimpinan itulah yang mencorakkan hala tuju sesuatu bangsa.

Era bangsa Melayu yang bangkit menentang penjajah British untuk memerdekakan Malaya kebanyakannya dipelopori oleh ilmuan agama dan golongan bangsawan yang kuat berpegang kepada ajaran Islam.

Ilmuan dan bangsawan inilah sebenarnya yang benar-benar memperjuangan masa depan agama, bangsa dan negara.

Namun, amat malang bagi orang Melayu, apabila atas nama nasionalisme, British menaja sebuah parti yang kononnya memperjuangkan masa depan orang Melayu.

Penjajah menganiaya, menangkap, membunuh dan membuang daerah ulama-ulama yang bangkit menentang penjajahan, manakala golongan berpendidikan Barat ditabalkan menjadi peneraju dalam negara.

Umno yang diberi mandat meneraju negara mula melaksanakan dasar-dasar yang menuruti kehendak penjajah. Mereka menggubal Perlembagaan yang mengetepikan kepentingan bangsa Melayu dari sudut Islam. Umno menghapuskan sistem pembelajaran jawi yang menjadi asas pendidikan Melayu sejak ratusan tahun kepada ejaan rumi.

Umno mengubah sejarah di sekolah-sekolah, bahawa kononnya mereka adalah pejuang tulen nasionalis Melayu yang membebaskan negara dari penjajahan British. Walhal tercatat pada sejarah dunia, bahawa Umno mendapat tampuk kuasa dalam negara secara red-carpet.

Akibat dari penipuan dan pemesongan sejarah di peringkat awal inilah yang sebenarnya berjaya membentuk minda orang-orang Melayu, bahawa Umnolah pejuang tulen Melayu, jika tiada Umno, tiadalah Melayu akan berjaya.

Fahaman khurafat ini seharusnya dihapuskan. Lihatlah apa pencapaian Melayu selepas lima puluh tahun Umno berkuasa? Yang kaya raya dan mendapat laba besar adalah segelintir orang Melayu yang akrab dengan Umno.

Pemimpin-pemimpin Umno hidup mewah kaya raya kerana apa? Kerana mereka mengamalkan rasuah, mengamalkan nepotisme dan kronisme. Mereka memperkayakan diri dan keluaga dengan meratah 'titik peluh rakyat'. Wang rakyat dan kekayaan ekonomi negara dimilik peribadikan pemimpin-pemimpin Umno.

Justeru akibat laba dan lalai, mereka mengetepikan kemuliaan agama Islam, memperjudikan nasib bangsa, malah sampai ke peringkat menggadai kedaulatan negara.

Maka, pada Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Umno sudah tidak layak lagi menjadi payung kepada orang-orang Melayu.

PAS sedia menampilkan diri menjadi pengganti Umno di kalangan orang-orang Melayu. Betapa PAS yang ditunjangi majoriti Melayu yang istiqamah dengan Islam, begitu yakin ianya mampu memberikan jaminan terbaik kepada orang-orang Melayu.

Pada Konvensyen Pengupayaan Bangsa 19 Februari 2011 di Shah Alam, PAS menggariskan 12 jaminan yang ditawarkan kepada orang-orang Melayu, mudah-mudahan Melayu yang peka akan berfikir untuk menolak Umno dan menggantikannya dengan PAS. Insya-Allah.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31031:jaminan-pas-kepada-melayu&catid=90:mohd-rashidi-hasan&Itemid=128

Hasutan melampau warnai Kerdau

Harakahdaily

TEMERLOH, 25 Feb: PAS menyifatkan penerbitan dan penyebaran risalah bertajuk Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan oleh pihak tertentu merupakan hasutan melampau terdapat PAS dan Pakatan Rakyat pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Kerdau.

Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penyebaran risalah itu jelas menunjukkan bahawa pihak lawan amat takut dengan program 100 Hari Pakatan Rakyat melalui Buku Jingga.

“PAS hari ini menerima satu risalah yang berbau hasutan dan melahirkan dukacita terhadap penyebaran,” ujarnya pada sidang media di Markas Induk PAS PRK Kerdau, dekat sini, pagi ini.

(Gambar: Tuan Ibrahim menunjukkan sebahagian kandungan risalah berkenaan.)

Turut serta pada sidang media itu ialah Setiausaha dan Pegawai Media PAS Pahang, Roslan Zainal dan Hashim Abdullah.

Katanya, risalah yang diedarkan kepada para pengundi itu menggambarkan satu hasutan yang melampau, seolah-olah akan berlaku satu suasana huru hara dan kekejaman yang disertai gambar potong kepala.

“Risalah ini diletakkan logo Pakatan Rakyat yang saya fikir sebagai satu pencabulan atau hasutan kepada rakyat.

“Kita akan membuat satu laporan polis pada hari ini berhubung dengan penyebaran risalah yang berbau hasutan ini,” ujarnya yang juga Naib Presiden PAS.

Tambahnya, risalah itu telah diedarkan kepada para pengundi di kawasan Dun Kedau dan PAS menafikan ia adalah daripada Pakatan Rakyat.

Tegasnya, risalah yang mengandungi lapan halaman itu merupakan satu tuduhan dan tohmahan bagi menjawab isu 100 Hari janji Pakatan Rakyat.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang memberitahu sedangkan Buku Jingga akan diedar dan dilancarkan pada sebelah malam 26 Februari ini.

“Belumpun Buku Jingga dilancarkan, serangan terhadapnya telah dibuat,” ujarnya.

Ini, katanya menggambarkan ketakutan Barisan Nasional terhadap Buku Jingga.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31057:hasutan-melampau-warnai-kerdau&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

PTPTN-Mara: Jumpa di Temerloh esok







Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Feb: Pemuda PAS Pusat akan mengadakan pertemuan dengan peminjam-peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi (PTPTN) dan Mara esok, 26 Februari jam 2 petang di Dewan Semantan Perdana, Hotel Sri Malaysia, Temerloh, Pahang.

Ketuan penerangannya, Suhaizan Kayat berkata, berdasarkan kepada maklum balas yang sangat positif setakat ini daripada peminjam, keluarga dan mereka yang bersimpati dengan peminjam PTPTN dan Mara, maka Dewan Pemuda PAS Pusat mahu mencadangkan dalam pertemuan esok penubuhan suatu gerakan rakyat yang dinamakan Gerakan Peminjam-Peminjam PTPTN-Mara (GPP).

“Gerakan ini akan dianggotai oleh para peminjam PTPTN, peminjam pendidikan Mara, peminjam pelajaran lain-lain agensi, NGO, parti-parti politik dan individu yang bersimpati,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, matlamat penubuhan GPP adalah untuk mengumpul maklum balas seluruh negara daripada peminjam terhadap kesulitan yang mereka hadapi, mengumpulkan tenaga pakar dalam bidang pinjaman pendidikan di Malaysia.

Katanya, ia juga untuk mengadakan persidangan meja bulat bagi merumuskan keadah penyelesaian yang bersesuaian, mendesak kerajaan memberi perhatian kepada rumusan yang telah dibuat dalam Persidangan Meja Bulat dan membuat tindakan susulan dengan pihak kerajaan.

Tambahnya, Dewan Pemuda PAS Pusat mempunyai sedikit pengalaman menguruskan desakan rakyat sebelum ini dalam Gerakan Pemansuhan PPSMI (GMP) dan Gerakan Pemansuhan Judi Bola (GMJ).

Menurutnya, kedua-dua gerakan rakyat itu telah membuahkan hasil yang manis kepada rakyat di mana pihak kerajaan telah mendengar rintihan rakyat dan akhirnya PPSMI dan judi bola telah dimansuhkan.

“Dewan Pemuda PAS Pusat sangat optimis bahawa GPP akan dapat merumuskan jalan keluar terbaik yang sedang dihadapi oleh para peminjam pelajaran sekarang,” katanya.

Menurutnya, antara kaedah penyelesaian yang akan dicadangkan dalam pertemuan esok adalah mewujudkan sistem galakan kepada peminjam yang cemerlang dalam pelajaran.

“Contohnya pinjaman PTPTN atau Mara akan ditukar kepada biasiswa bagi mereka yang cemerlang.

Cadangan kedua, katanya adalah kerajaan tidak seharusnya membebankan peminjam dengan caj perkhdimatan yang harus dihapuskan.

“Ketiganya adalah memberi subsidi kepada peminjam daripada keluarga yang miskin.

“Cadangan-cadangan lain akan dikumpulan dan dirumuskan oleh mereka yang pakar dalam bidang ini,” katanya.

Peminjam-peminjam PTPTN dan Mara serta keluarga harus memberi sokongan terhadap gerakan itu dengan hadir dalam pertemuan esok.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31066:ptptn-mara-jumpa-di-temerloh-esok&catid=1:utama&Itemid=50

Polis diminta siasat risalah berbaur hasutan

Harakahdaily

TEMERLOH, 25 Feb: Dewan Pemuda PAS Pahang membuat satu laporan di Balai Polis Temerloh, di sini petang tadi berhubung penyebaran risalah berbaur hasutan dan perkauman yang mahu memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Timbalan ketuanya, Shahril Azman Abdul Halim membuat laporan itu yang turut disertai beberapa pemimpin dewan itu.

Katanya, laporan itu dibuat kerana risalah berkenaan disebarkan di dalam kawasan pilihan raya kecil (PRK) Dun Kerdau.

Tambahnya, risalah yang bertajuk ‘Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan’ diterbit dan disebarkan oleh pihak tertentu untuk menghasut rakyat supaya membenci PAS dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya lagi, risalah yang berbaur hasutan melampau itu boleh menimbulkan rasa keluh kesan di kalangan rakyat dan boleh menggugat ketenteraman awam.

Sehubungan itu, beliau memohon polis agar menyiasat risalah itu di bawah Akta Hasutan termasuk pihak yang menyebarkannya kerana menyelewengkan fakta Buku Jingga 100 Hari yang ditawarkan Pakatan Rakyat.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31067:polis-diminta-siasat-risalah-berbaur-hasutan&catid=1:utama&Itemid=50

PAS kecam pengkritik Tengku Zafrul

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Feb: PAS mengecam sikap para pemimpin Umno dan akhbar mereka yang meminta dua tokoh korporat yang mengecam perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda agar meletakkan jawatan.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, para pemimpin Umno perlu hormati pandangan berbeza dari mereka yang bertanggungjawab dalam pembangunan negara.

Ini kerana, beliau yakin kenyataan-kenyataan mereka ini berdasarkan kepada kajian yang berpaksi kepada fakta yang sebenar.

Mustafa mengulas laporan akhbar Umno, Utusan Malaysia, yang berturut-turut hari melaporkan kenyataan agar Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank Invensment Bank Berhad, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz (gambar) ekoran kritikannya terhadap perlantikan Isa.

Bagi Tengku Zafrul, perlantikan Isa yang mempunyai rekod rasuah dan disahkan oleh Umno sendiri telah memberikan kesan tidak baik kepada dunia perniagaan di Malaysia.

Kenyataan Tengku Zafrul juga dikongsi oleh Ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN), Datuk Dr Zainal Aznam Mohd. Yusof.

Hari ini, Utusan menyiarkan kenyataan Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee yang mengecam kenyataan Tengku Zafrul yang disifatkan Ketua Umno itu sebagai memperlekeh perlantikan Isa oleh Perdana Menteri sebagai Pengerusi Felda.

Semalam akhbar Umno ini juga melaporkan kenyataan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzil yang mendesak Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar agar bertindak ke atas Tengku Zafrul.

Selain menyiarkan berita, akhbar ini juga menyiarkan surat pembaca yang mengkritik Tengku Zafrul untuk menekan tokoh korporat itu.

"Pandangan ini adalah contoh yang terbaik daripada orang yang tahu tentang hal ehwal ini. Pandangan yang meminta orang berbeza pandangan dengan kerajaan letak jawatan adalah satu pandangan yang tidak matang dan lojik yang gambarkan sikap pemimpi parti yang memerintah yang tidak boleh ditegur walaupun silap," kata Mustafa mengulas laporan itu.

Menurut Mustafa, bukan mereka berdua sahaja yang tidak bersetuju dengan perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda, bahkan ia dikongsi oleh pelbagai pihak.

"Pandangan ini bukan dia seorang sahaja bahkan ramai di kalangan tokoh korperat dan juga pemimpin politik kerana track rekod Isa yang dipertikaikan dari sudut intergritinya.."

"Siapa yang tak tahu ...dalam Umno dia dipecat dari jawatan Naib Presiden kerana melakukan politik wang atau rasuah politik dalam parti itu sendiri...dia sepatutnya di siasat oleh SPRM tetapi terlepas begitu sahaja."

"Tokoh yang terbukti integritinya terjejas, macamana hendak memimpin sebuah konglomerat besar macam Felda," kata Mustafa.

Menurut Mustafa, kalau Tengku Zafrul berkata ia beri salah persepsi kepada dunia korperat dan antarabangsa, ia mempunyai asas yang kukuh dalam busines dan dunia perniagaan, "apa yang nak marah kat dia," kata Mustafa.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31055:pas-kecam-pengkritik-tengku-zafrul&catid=1:utama&Itemid=50

TNC UPM didesak letak jawatan

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 24 Feb: Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Fauzi Ramlan (gambar) didesak meletakkan jawatannya, ekoran kelemahan dan kegagalannya dalam menangani PRK kampus itu dengan baik, sehingga dilihat langsung tidak berkredibiliti.

Di mata mahasiswa UPM, Dr Fauzi bukanlah seorang yang berwibawa untuk memegang jawatan itu dan tempatnya perlu digantikan oleh individu lain yang lebih berkelayakan.

Jurucakap Majlis Politik Nasional (MPN) Gamis, Ahmad Shukri Kamarudin (gambar bawah) berkata, desakan tersebut kini sedang disuarakan dengan keras oleh para pelajar UPM dan ia perlu didengar oleh Dr Fauzi demi kepentingan UPM itu sendiri.

Menurut beliau, bukti kegagalan Dr Fauzi dalam menjalankan tugasnya cukup banyak, tetapi antara yang amat ketara termasuklah kegagalannya dalam melaksanakan tanggungjawab bagi menghidupkan sistem demokrasi terhadap pilihanraya kampus.

Katanya, selain itu, beliau juga begitu angkuh sehingga langsung tidak mahu mendengar suara, pandangan, bantahan dan desakan para pelajar berhubung sesuatu isu, khususnya berhubung PRK kampus itu, walaupun ia amat baik untuk dilaksanakan.

"Lebih ketara lagi, beliau tetap enggan memohon maaf kepada para pelajar, khususnya aktivis Pro Mahasiswa (Pro-M) UPM, walaupun mereka telah dianiaya, didiskriminasi dan diperlakukan dengan tidak sepatutnya sebegitu teruk oleh beliau," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

PRK UPM menjadi amat kacau apabila 11 calon Pro-M yang menang 21 Februari lalu dibatalkan kemenangannya atas alasan amat tidak munasabah, iaitu menyertai pilihanraya secara berkumpulan.

Walaupun tindakan yang sama turut dilakukan oileh pihak lawan, tetapi calon-calon Pro Aspirasi tidak pula menerima nasib buruk itu, sehingga jelas memperlihatkan sikap diskriminasi pihak terbabit khususnya Jawatankuasa Pelaksana PRK kampus itu terhadap mereka.

Setelah didesak dan dibantah oleh calon-calon dan aktivis Pro-M yang mula berkumpul beramai-ramai di hadapan pejabat pentadbiran UPM sejak malam semalam, pembatalan kemenangan mereka itu telah ditarik balik dan surat rasmi mengenainya telah dikeluarkan oleh Dr Fauzi.

Tindakan pembatalan itu ternyata amat menyusahkan para pelajar. Selain harapan mereka untuk berunding tidak dilayan dengan baik, 11 calon Pro-M terbabit turut dikenakan bayaran RM100 setiap seorang untuk mengadakan bantahan, pada hal mereka adalah pelajar yang mempunyai kewangan amat terhad.

Menurut Shukri, tahun lalu, calon-calon Pro-M UPM turut menerima nasib sama apabila 7 calonnya dibatalkan kemenangannya, tetapi tahun ini menjadi lebih parah sehingga meningkat 11 orang atau kesemuanya.

Ekoran itu, delegasi aktivis Pro-M UPM tengah hari tadi turut menghantar satu memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah di pejabatnya di Putrajaya yang isinya antara lain menuntut perjalanan demokrasi PRK UPM yang lebih baik, lebih telus dan demokratik pada masa akan datang.

"Selain itu, mereka juga menuntut agar perjalanan PRK di UPM pada masa akan datang bebas dari campur tangan politik luar, iaitu daripada para pemimpin parti tertentu, bagi menjamin perjalanan demokrasi yang telus.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31047:tnc-upm-didesak-letak-jawatan&catid=1:utama&Itemid=50

Kelantan hapus levi terhadap KAFA

Mohd Nor Yahya

KUALA LUMPUR, 25 Feb : Bagi menyokong perkembangan sukan di Kelantan terutamanya dalam bidang bola sepak, kerajaan Kelantan telah membuat keputusan untuk menghapuskan levi hiburan terhadap Persatuan Bolasepak Kelantan ( KAFA ) dan KAFA dijangka akan memperolehi tambahan pendapatan melebihi RM300 ribu bagi tahun ini.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Abdul Fattah Mahmood keputusan tersebut telah dipersersetuji kerajaan dalam mesyuarat exco dan ia adalah bagi menampung pendapatan KAFA dan ia juga sebagai satu sumbangan kerajaan dalam asas pmbangunan sukan bola sepak di negeri ini.

Abdul Fattah ditemui selepas menghadiri mesyuarat exco yang diadakan di rumah Sri Kelantan Kuala Lumpur kelmarin.

“Pihak kerajaan berharap sangat agar dengan adanya penghapusan levi ini, KAFA akan mendapat pendapatan tambahan dan ini juga adalah satu lagi langkah kerajaan membantu KAFA dalam meningkatkan mutu pasukan Kelantan meneruskan perjuangan dalam tahun 2011 ini.” Ujar beliau.

Beliau juga berkata penghapusan levi ini adalah juga sebagai sumbangan kerajaan Kelantan dan tidak timbul lagi soal kerajaan tidak membantu KAFA dalam meningkatkan mutu bolasepak Kelantan.

Levi atau cukai hiburan dibawah enakmen cukai hiburan 1953 telah nenetapkan sejumlah 5 peratus terhadap mana-mana jenis pertandingan sukan melibatkan binatang atau manusia.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=31062:kelantan-hapus-levi-terhadap-kafa&catid=51:negeri-kelantan-darul-naim&Itemid=96

Haris Zalkapli: Mesir dan kempen demokrasi global



Haris Zalkapli

Mesir yang menyaksikan satu perubahan politik pada masa ini membawa tajuk demokrasi dan hak asasi manusia dalam tajuk utama berita dunia hari ini.

Suasana yang wujud di Mesir dan seluruh Asia Barat ketika ini semakin menjadikan demokrasi dan hak asasi manusia sebagai agenda utama dalam politik rantau terbabit dan juga seluruh dunia.

Dalam hal ini, melalui debat di media global, peranan Amerika Syarikat sebagai kuasa besar pendukung ide kebebasan demokrasi dan hak asasi manusia mula kelihatan dengan jelas, walau apapun penilaian sebenar peranan AS di Asia Barat.

Perkembangan di Tunisia dan Mesir kini mencetuskan kembali gelombang perubahan akibat protes rakyat yang kali terakhir berlaku di bawah Presiden George W Bush.

Sejak Barack Obama memenangi pilihan raya dan menjadi presiden AS pada 2009, agenda mempromosikan demokrasi seperti yang ditafsirkan daripada satu ucapan Presiden Woodrow Wilson telah bermula.

Agenda di bawah Obama ini dimulakan dengan satu bentuk yang lebih bergaya dan menarik, menjarakan diri daripada kempen “menyebarkan demokrasi” di bawah Bush.

Pada asasnya, usaha penyebaran demokrasi seperti dilaksanakan melalui dasar luar AS bersandarkan pada 14 perkara yang digariskan oleh Wilson suatu masa dahulu.

Walaupun melalui tafsiran yang berbeza-beza, kempen menyebarkan demokrasi, dengan asas hak asasi manusia telah menjadi satu dimensi penting dasar luar AS sejak Perang Dingin.

Di bawah Presiden Jimmy Carter, hak asasi mula menjadi satu tunjang penting dalam dasar luar AS, dalam usaha memenangi sokongan dan ikutan dalam persaingan dengan kuasa Komunis.

Sehingga hari ini, hak asasi manusia dan demokrasi yang menjadi salah satu agenda paling menarik dalam politik antarabangsa, dengan Washington mengambil peranan kepimpinan dalam hal ini.

Demokrasi dan hak asasi manusia juga menjadi alat dala diplomasi untuk mencapai pelbagai tujuan, termasuk sebagai kempen menentang negara bukan sahabat.

Melalui kepimpinan moral dalam isu ini, AS membina dan mengukuhkan pengaruhnya, menjelaskan kepentingan hak asasi manusia dan demokrasi dalam diplomasi AS di seluruh dunia.

Melalui kepimpinan ini juga AS memperolehi satu senjata dalam persaingan dengan kuasa lain seperti China dan Rusia, dalam usaha mengukuhkan pendekatan yang dikenali sebagai “konsensus Washington.”

Melalui badan-badan seperti National Endowment for Democracy (dengan International Republican Institute dan National Democratic Institute for International Affairs di bawahnya), Freedom House dan sebagainya, kepimpinan moral AS dalam agenda demokrasi dan hak asasi manusia terus diperkukuhkan.

Di luar Jabatan Negara, pertubuhan-pertubuhan ini menjadi tunjang yang melaksanakan dasar luar AS.

Secara praktiknya, ide yang disebarkan oleh AS itu diletakkan dalam satu pakej yang bukan sahaja mengandungi kebebasan demokratik dan hak asasi tetapi juga dasar ekonomi pasaran bebas yang direstui kuasa-kuasa Barat.

Negara-negara di bawah naungan China dan Rusia menjadi medan persaingan kuasa AS dengan dua kuasa yang jauh kurang demokratik tersebut.

Dalam banyak kes, ide demokrasi, hak asasi manusia dan pasaran bebas menjadi sangat menarik bagi negara-negara yang dinaungi kuasa tidak menyanjung ide kebebasan seperti Barat.

Malah, di negara Iran, kuasa yang menganggap dirinya sebagai satu kuasa yang cukup besar untuk menjadi penaung dalam sistem global, tarikan ide kebebasan Barat turut mampu menggugat, sepeti disaksikan dalam pilihan raya presiden pada 2009.

Revolusi di Mesir dan Tunisia hakikatnya merupakan kesinambungan perubahan-perubahan rejim yang disaksikan di rantau Asia Tengah dan Kaukasus pada separuh pertama dekad lalu.

AS sebagai penyebar demokrasi tetap mempunyai peranan, melalui hubungan dengan masyarakat sivil, pembangkang dan pelbagai kumpulan di negara-negara yang mengalami kebangkitan rakyat itu.

Revolusi warna dan simbol yang berlaku di rantau itu dan juga di seluruh dunia terus diletakkan di bawah tajuk yang sama sehingga hari ini.

Sejak 2003, Asia Tengah dan Kaukasus menyaksikan satu demi satu diktator tumbang, dalam satu siri peristiwa berpofil tinggi yang dikemukakan sebahagian besar media Barat sebagai peralihan bermakna daripada autoritarianisme kepada demokrasi pasaran bebas.

Bermula 2003, tercetus Revolusi Ros di Georgia, Revolusi Jingga di Ukraine pada 2004, dan Revolusi Tulip di Kyrgyzstan pada 2005.

Tidak jauh dari situ, berlaku Revolusi Hijau di Iran pada 2009. Terbaru dunia menyaksikan Revolusi Jasmin di Tunisia dan kebangkitan di Mesir yang masih belum mempunyai satu nama yang dipersetujui.

Kesemua kebangkitan ini dikemukakan sebagai desakan menuntut kebebasan, demokrasi dan hak asasi manusia dan juga ekonomi pasaran bebas, dengan dimensi geopolitik dan persaingan kuasa besar menduduki tempat kedua.

Hal yang sama boleh diperhatikan di Tunisia dan Mesir, yang ekonomi dan kebebasan menjadi perhatian utama, dan juga cerita yang paling menarik seperti tindakan membakar diri.

Persoalan moral dalam isu ini dimulakan dengan pemimpin zalim tersebut, dengan isu sokongan kuasa besar terhadap rejim itu sehingga membolehkan mereka bertahan berdekad-dekad agak diabaikan.

Kenyataan-kenyataan dari Washington berhubung perubahan di Mesir tetap ditunggu-tunggu sejak awal lagi, membei kredibiliti dan peranan kepimpinan kepada kuasa besar itu dalam pembentukan Mesir baru pasca-Mubarak.

Isu menyebarkan demokrasi kini kembali muncul dengan prominen dalam debat dasar luar AS, menegaskan bahawa agenda ini, walaupun kontroversi, akan terus menjadi satu asas dasar luar negara itu.

Dengan presiden yang berwajah menarik untuk ditonjolkan kepada dunia tarikan nilai-nilai demokrasi yang terus mendapat sambutan, usaha mempromosi demokrasi jelas sekali terus dilaksana di bawah Obama, dengan hanya sedikit perubahan berbanding pentadbiran Republikan sebelumnya.

Pelaksanaan agenda ini, walaupun sarat dengan komplikasi moralnya, tidak dapat dielakkan daripada diteruskan, kerana isu demokrasi dan hak asasi manusia ini memberi satu kelebihan moral kepada kuasa besar itu untuk terus mengukuhkan kedudukan dalam persada global yang semakin mencabar dengan peningkatan kuasa-kuasa lain kini.


http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30980:haris-zalkapli-mesir-dan-kempen-demokrasi-global&catid=94:global2&Itemid=135

Gadhafi militia open fire on Libya protesters

AP/Hatem Moussa

Mourners carry coffins containing the bodies of Libyans who were killed in the recent clashes in Benghazi Reuters – Mourners carry coffins containing the bodies of Libyans who were killed in the recent clashes in Benghazi …

BENGHAZI, Libya – Militias loyal to Moammar Gadhafi opened fire Friday trying to break up marches by regime opponents defying a fierce clampdown to hold their first major protest in the Libyan capital Tripoli in days. Across rebellious cities in the east, tens of thousands held rallies in support of the Tripoli protesters.

Protesters chanting for Gadhafi's ouster streamed out of mosques near downtown Tripoli's Green Square and other districts after prayers, and they were confronted by troops and militiamen who opened fire, said several witnesses. Gunmen on rooftops in streets near the square shot down on marchers, they said.

One witness reported seeing three protesters killed in the Souq al-Jomaa area near the square, and another reported a fourth death in another district, Fashloum. The reports could not be immediately confirmed.

"There are all kind of bullets," said one protester near the Souq al-Jomaa, screaming in a telephone call to The Associated Press, with the rattle of shots audible in the background.

"The situation is chaotic in parts of Tripoli now," said another witness, who was among marchers in adjacent Algeria Square and said he saw militiamen firing in the air. Armed Gadhafi supporters were also speeding through some streets in vehicles, he said. Residents hiding in their homes also reported the sound of gunfire in other parts of the capital.

The call for regime opponents march from mosques after prayers was the first attempt to hold a major anti-Gadhafi rally in the capital since militiamen launched a bloody crackdown on marchers early in the week that left dozens dead. SMS messages were sent around urging, "Let us make this Friday the Friday of liberation," residents said. The residents and witnesses all spoke on condition of anonymity for fear of retaliation.

Gadhafi loyalists have clamped down hard in Tripoli, the center of the eroding territory that the Libyan leader's regime still controls. The uprising that began Feb. 15 has swept over nearly the entire eastern half of the country, breaking cities there out of his regime's hold.

Even in the pocket of northwestern Libya around Tripoli, several cities have also fallen into the hands of the rebellion. Militiamen and Gadhafi forces on Thursday were repelled in trying to take back opposition-held territory in the cities of Zawiya and Misrata, near the capital, in fighting that killed at least 30 people.

Starting Friday morning in Tripoli, pro-Gadhafi militiamen set up heavy security around many mosques in the city, trying to prevent any opposition gatherings. Armed young men with green armbands to show their support of Gadhafi set up checkpoints on many streets, stopping cars and searching them. Tanks and checkpoints lined the road to Tripoli's airport, witnesses said.

Thousands of protesters marched after prayers in Tajoura, a crowded impoverished district on the eastern side of the capital. One participant said they intended to head to Green Square downtown. The district has been the scene of clashes on previous nights, and at one point residents raised the old pre-Gadhafi flag of Libya's monarchy in the streets, the symbol of the uprising against the Libyan leader.

Tripoli, home to nearly a third of Libya's 6 million people, is the center of the territory that remains under Gadhafi's control

Several tens of thousands held a rally in support of the Tripoli protesters in the main square of Libya's second-largest city, Benghazi, where the revolt began and which is now part of the opposition-held territory in the east.

Muslim cleric Sameh Jaber led the prayers in the squares, telling worshippers that Libyans "have revolted against injustice."

"God take revenge from Moammar Gadhafi because of what he did to the Libyan people," the cleric, wearing traditional Libyan white uniform and a red cap, said in remarks carried by AL-Jazeera TV. "God accept our martyrs and make their mothers, fathers and families patient."

Signaling continued defiance, Gadhafi's son Seif al-Islam, vowed his family will "live and die in Libya," according an excerpt from an interview to be aired later Friday on CNNTurk.

Asked about alternatives in the face of growing unrest, Gadhafi said: "Plan A is to live and die in Libya, Plan B is to live and die in Libya, Plan C is to live and die in Libya.

The New York-based Human Rights Watch has put the death toll in Libya at nearly 300, according to a partial count. Italy's Foreign Minister Franco Frattini said estimates of some 1,000 people killed were "credible."

  • Anti-government protests in Libya Slideshow:Anti-government protests in Libya
  • Evidence of clashes at Benghazi airport Play Video Video:Evidence of clashes at Benghazi airport AFP
  • Thousands evacuated from Libya Play Video Video:Thousands evacuated from Libya Reuters
  • _____

    Mroue reported from Cairo. Associated Press writers Sarah El Deeb and Ben Hubbard in Cairo contributed to this report.


    http://news.yahoo.com/s/ap/20110225/ap_on_re_af/af_libya

    UN official: World should act on Libya crackdown


    The empty seats of the Libyan delegation are pictured before the Human Rights Council holds a Special Session on the situation of the human rights sit AP – The empty seats of the Libyan delegation are pictured before the Human Rights Council holds a Special …

    GENEVA – The U.N.'s top human rights official warned Friday that mass killings in Libya, possibly of thousands, require the world to "step in vigorously" and immediately end a brutal crackdown on anti-government protesters in the North African country.

    As Libya faces growing diplomatic pressure from around the world, the U.N. High Commissioner spoke with the most urgency yet by a U.N. official, citing estimates that thousands may have died at the hands of Libyan leader Moammar Gadhafi's security forces, possibly amounting to crimes against humanity.

    "The crackdown in Libya of peaceful demonstrations is escalating alarmingly with reported mass killings, arbitrary arrests, detention and torture of protesters," Navi Pillay told the U.N. Human Rights Council during a daylong emergency meeting. "Tanks, helicopters and military aircraft have reportedly been used indiscriminately to attack the protesters. According to some sources, thousands may have been killed or injured."

    Diplomats on the 47-nation council debated whether to call for Libya's ouster from the council, in what would be an unprecedented suspension of one of its own members. It will also decide whether to heed Pillay's call for an independent U.N.-led probe of abuses in Libya.

    It was only last May that the former U.S. enemy was elected to the Geneva-based body as part of a series of attempts at political rehabilitation on the world stage.

    "The world is watching you, the world will hold you to account," British Prime Minister David Cameron told reporters Friday, referring to Gadhafi's regime. "International justice has a long reach and a long memory."

    U.N. Secretary-General Ban Ki-moon also was to meet with the powerful U.N. Security Council later Friday in New York to consider possible sanctions against Libya.

    European nations were leading the effort to condemn Gadhafi's regime that has ruled for 42 years but now appears to have lost control of large parts of the country. Pillay reminded the council that Gadhafi had urged his supporters to battle protesters and "attack them in their lairs."

    "Any official, at any level, ordering or carrying out atrocities and attacks can be held criminally accountable," she said.

    It is the first time that the Geneva-based council has held a special session to scrutinize one of its members. Libya's ambassador did not attend, but some of its allies spoke out against sudden measures to punish Gadhafi.

    Nigeria and China were among those who condemned the violence but rejected the call to suspend Libya from the council.

    Pakistan's ambassador, Zamir Akram, said the 57 members of the Organization of the Islamic Conference "strongly condemn the excessive use of force" in Libya.

    "Muslims will no longer tolerate inequalities and injustice," he told the council. "A new dawn has come. The rules of the game have changed. Those who do not embrace it will be swept away."

    Akram made no mention of supporting Libya's suspension from the council.

    Gadhafi's response to the uprising in his country has been the harshest by any Arab leader in the wave of protests that has swept the Middle East recently, toppling the presidents of Libya's neighbors Egypt and Tunisia.

    But observers of the Human Rights Council say African and Asian nations are wary of setting too strong a precedent that could be used against other human rights abusing regimes in future.

    Suspending Libya's "rights of membership" under the rules for the council would require two-thirds approval of all the 192 countries in the U.N. General Assembly in New York.

    Human rights activists said they expect a strongly worded resolution to pass, though it might be watered down by efforts to achieve the broadest possible consensus.

    While efforts to ostracize Libya from the council are being driven by Europe, the United States and some Latin American countries, Asian and African nations will be wary of setting a precedent that can be used against them or their allies in future, said Peter Splinter of Amnesty International.

    "This is a test of the council and the willingness of some of its more active members, such as Pakistan, South Africa, Cuba, Saudi Arabia, to take a principled stand on human rights," he said.

    In Brussels, NATO planned to hold an emergency meeting Friday to consider the deteriorating situation in Libya. It had received no requests to intervene and said it would only do so if it were given a United Nations mandate.

    The U.N. Security Council also planned to meet later Friday in New York to consider actions against Gadhafi's regime.

    French Foreign Minister Michele Alliot-Marie said France and Britain would press the Security Council for a "total embargo on weapons as well as sanctions, and also the referral of a case to the International Criminal Court for crimes against humanity."

    The Security Council rarely does so, but ordered an investigation into crimes in Darfur in 2005.

    German Foreign Minister Guido Westerwelle said Friday that Europe was united behind sanctions against Libya and called for swift EU and U.N. action. He laid out an initial sanctions plan that would include an embargo on weapons and goods that could be used to oppress protesters, and asset freezes and a travel embargo on Ghadafi's family.

    "This regime in Libya is lashing out madly, it is waging war against its own people," he said in an interview with WDR radio Friday.

    The EU's foreign policy chief Catherine Ashton also said the Security Council must "take action" and the EU bloc should consider imposing travel restrictions and asset freezes to achieve a halt to the violence there and move toward democracy.

    The United States backs suspending Libya from the Human Rights Council and also is considering a larger sanctions package that might include asset freezes and travel bans on senior Libyan officials, or a ban on the sale of U.S. military equipment.

    "The council's responsibility is even greater when the violator is one of its own members," the U.S. ambassador to the council, Eileen Chamberlain Donahoe, said.

    A petition released Friday signed by 63 non-governmental organizations around the world called on the General Assembly to remove Libya from the Human Rights Council. Peggy Hicks, Human Rights Watch's global advocacy director in New York, said the credibility of both U.N. bodies is at stake.

    ____

    Associated Press reporters across Europe contributed to this story.


    http://news.yahoo.com/s/ap/20110225/ap_on_re_eu/libya_diplomacy

    Bahraini protesters fill capital to demand reforms


    Anti-government protesters participate during midday prayers Friday, Feb. 25, 2011, at the Pearl roundabout in Manama, Bahrain. The writing at top rea AP – Anti-government protesters participate during midday prayers Friday, Feb. 25, 2011, at the Pearl roundabout …

    MANAMA, Bahrain – Tens of thousands of anti-government protesters filled Bahrain's capital Friday in an attempt to boost pressure for sweeping political concessions before possible talks to end nearly two weeks of demonstrations and clashes in the strategic Gulf island kingdom.

    At least two major processions sought to converge on Manama's landmark Pearl Square, which has become the focal point of the uprising pushing for democratic change. Security forces made no immediate attempt to halt the marchers in an apparent sign that Bahrain's rulers do not want to risk more bloodshed and denunciations from their Western allies.

    Bahrain is the first Gulf state to be thrown into turmoil by the Arab world's wave of change. The unrest is highly significant for Washington because Bahrain sits at the center of its military framework in the region. There is much at stake, too, for the Gulf's ruling clans seeking to maintain their grip on power and efforts to keep Iranian influence in check.

    Bahrain is home to the U.S. Navy's 5th Fleet, which is the Pentagon's main counterweight against Iran's widening military ambitions. Bahrain's Sunni monarchy, meanwhile, is under pressure from Saudi Arabia and other Gulf rulers not to yield to the Shiite-led protesters, fearing it could open footholds for Shiite powerhouse Iran.

    Shiites account for about 70 percent of Bahraini's 525,000 people, but have long complained of systematic discrimination and other abuses by the Sunni dynasty that has ruled for more than two centuries. As a starting point for possible talks, many protesters have called for the monarchy to surrender most of its powers and privileges to the elected parliament.

    The government had declared Friday a day of mourning for the seven people killed in clashes since Feb. 14.

    Many protesters waved Bahrain's red-and-white flag. Among the chants: "No dialogue before the government is dissolved" and "For Bahrain's future, we are not afraid to be killed." One procession — split into separate groups of men and black-robed women — passed skyscrapers adorned with images of the nation's ruling family.

    In Pearl Square, a massive Bahraini flag was hoisted along with the phrase "Martyrs' Square" in Arabic, a reference to those killed by security forces. Graphic photos of the dead were posted in the square, and a noose was fashioned around a portrait of Bahrain's prime minister.

    The marches followed a sermon by a senior Shiite cleric who said that any dialogue between anti-government protesters and the kingdom's rulers must lead to clear reforms and changes.

    At a Shiite village mosque in the anti-government hotbed of Diraz, Imam Isa Qassim called for talks that are "clear, comprehensive and productive." He said demonstrators want guarantees on what would be accomplished by the talks.

    "We don't want dialogue for the sake of dialogue, we don't want dialogue to waste time or to absorb anger," Qassim told worshippers. "We want a meaningful, viable and sustainable process. ... We seek a fundamental change to the current political process based on legitimate demands."

    Bahrain's Sunni rulers have offered to talk with Shiite opposition groups to try to defuse the showdown, but the opposition has been slow to answer the call.

    The opposition appears split in its aims, with some seeking greater democratic reforms, including the removal of the long-serving prime minister — the king's uncle. Others, however, are demanding the ouster of the ruling regime altogether.

    Scores of anti-government protesters knelt down under the hot midday sun for Friday prayers in Pearl Square.

    Surrounding them were dozens of tents and makeshift food stalls that have been set up by protesters intent on fortifying their position. Anti-government graffiti has been spray-painted on a towering monument to Bahrain's heritage as a pearl-diving center the dominates square as well as nearby walls — a rare sight in the heavily policed Gulf.


    http://news.yahoo.com/s/ap/20110225/ap_on_re_mi_ea/ml_bahrain_protests

    PLURALISME AGAMA: POLITIK, FANATIK DAN REALISTIK

    Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
    (sertai facebook DrMAZA.com)

    Isu pluralisme digembar-gemburkan oleh sesetengah media dalam negara ini. Apakah tujuan sebenar, saya kurang pasti. Namun, apa pun dalam dunia terbuka hari ini, isu-isu pemikiran memang tidak dapat dielakkan. Cumanya, dalam membahas isu sebegini, ada yang ikhlas, ada yang berpolitik dan ada yang mengambil kesempatan tertentu.

    Jika kita lihat isu ‘Valentine’s Day’, ramai yang membantah atas alasan ia tiada dalam Islam. Menariknya,‘hari ibu’, ‘hari bapa’, ‘hari buruh’, hari pesakit aids dan seumpamanya juga tiada dalam ajaran Islam tapi tidak dibantah. Jika ada yang menyatakan ‘Valentine’s Day’ memberikan kesan negatif kepada masyarakat, sambutan tahun baru dan kemerdekaan pun apa kurang.

    Betapa ramai yang mengambil kesempatan pada malam-malam tersebut untuk bermaksiat. Namun, tidak kuat sangat bantahan terhadapnya. Ya, kita bersetuju dengan bantahan sambutan Valentine’s Day untuk orang Islam, namun kita mesti memberikan justifikasi yang jelas. Apabila ada agenda yang tidak jelas, masyarakat akan kehairanan terhadap banyak asas tindakan yang dikaitkan dengan Islam ini.

    Saya melihat ada seorang dua yang menulis tentang pluralisme di media tertentu dan seminar mereka ini diwar-warkan oleh media tertentu. MB Kelantan turut dikaitkan dengan pluralisme. Menariknya, ada yang lantang tentang pluralisme ini dalam masa yang sama menganut dan mengiktiraf ‘wahdatul wujud’ ala Ibn ‘Arabi iaitu kesatuan antara Tuhan dan makhluk dalam makam kerohanian. ‘Wahdatul wajud’ ini kepercayaan yang dikongsi oleh banyak agama dalam pelbagai tafsiran. Tidaklah pula mereka menganggap diri mereka telah jatuh ke lembah pluralisme agama. Maka, sekali lagi pelbagai persoalan timbul tentang isu pluralismeyang dibangkitkan oleh kelompok tarekat ini.

    Lebih daripada itu, mereka tidaklah lantang ketika tokoh-tokoh politik yang ‘membela’ mereka melakukan upacara ritual agama lain dalam perayaan tertentu. Sebaliknya mereka yang memuja dan memuji tokoh-tokoh politik dengan pelbagai nas agama.

    Pluralisme dan Relativisme

    Adakah ‘pluralisme agama’ ini kufur atau tidak? Sebenarnya, ini tidak dapat dijawab melainkan kita terlebih dahulu jelas apakah yang seseorang itu faham dari pluralisme agama atau ‘religious pluralism’ tersebut. Jika dia memahami pluralisme itu menganggap semua agama itu sama nilaian di sisi Tuhan, kebenaran itu dikongsi secara bersama atau kebenaran itu relative maka itu pastinya bertentangan dengan akidah Islam dan membawa kepada kekufuran. Ini bererti kefahaman pluralisme ini menyamai kefahaman relativisme.

    Namun, jika dia menganggap bahawa pluralisme bererti mengiktiraf kepelbagaian agama, cuba memahami lebih mendalam antara satu sama lain dan bersikap bertolak ansur tanpa menggadaikan prinsip-prinsip akidah Islam terutamanya hanya Islam sebagai agama Allah, maka itu tidak membawa kepada kekufuran. Di sini bererti, kefahaman pluralisme ini tidak sama dengan relativisme yang menganggap kebenaran adalah sesuatu yang relatif.

    pluralisme.jpg

    Maka, isu pluralisme ini bergantung kepada tafsiran pihak yang berbicara. Setiap pihak mempunyai kefahaman yang tersendiri tentang hal ini. Diana L. Eck (Harvard University) menyatakan pluralisme tidak sama dengan relativisme. Pluralisme tidak menuntut seseorang meninggalkan identiti dan tanggungjawab. Juga tidak semesti bersetuju dengan semua yang diperkatakan oleh pihak yang lain. Namun bersetuju untuk berbincang, memberi dan mendengar pandangan pihak lain.

    Katanya:

    “pluralism is not relativism, but the encounter of commitments. The new paradigm of pluralism does not require us to leave our identities and our commitments behind, for pluralism is the encounter of commitments. It means holding our deepest differences, even our religious differences, not in isolation, but in relationship to one another..pluralism is based on dialogue. The language of pluralism is that of dialogue and encounter, give and take, criticism and self-criticism. Dialogue means both speaking and listening, and that process reveals both common understandings and real differences. Dialogue does not mean everyone at the “table” will agree with one another. Pluralism involves the commitment to being at the table with one’s commitments” (http://pluralism.org/pages/pluralism/what_is_pluralism)

    Apa yang penting bukan istilah-istilah ini tetapi kepercayaan atau akidah seseorang muslim berkaitan hal ini. Jika dia percaya semua agama adalah berkongsi kebenaran yang sama, atau kebenaran itu sesuatu yang subjektif, boleh dilihat pada dimensi yang berbeza, maka itu pluralisme yang kufur. Jika dia menganggap hanya Islam agama wahyu yang diiktiraf di sisi Allah, namun kepelbagaian agama adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan, manusia mesti belajar memahami antara satu sama lain, berbincang dengan cara yang baik, sudi untuk berdialog dan menyemakkan sikap dan tindakan, maka ini tidak kufur. Bahkan itulah yang dilaksanakan oleh sarjana Islam yang terbilang.

    Prinsip Islam

    Isu ini hendaklah ditangani dengan asas ilmu, bukan dengan fanatik, atau kepentingan politik. Realiti atau hakikat Islam dan kehidupan masyarakat manusia itu hendaklah difahami. Di sini saya sebutkan beberapa asas penting untuk kita fahami;

    i. Seorang muslim wajib beriktikad bahawa hanya Islam yang diterima di sisi Allah. Islam itu agama Nabi Muhammad s.a.w dan seluruh para nabi sebelum baginda. Firman Allah (maksudnya):

    “Dan sesiapa yang mencari selain Islam sebagai agamanya, maka sama sekali tidak diterima daripadanya dan dia di akhirat nanti termasuk dalam kalangan mereka yang rugi”. (Surah Ali-‘Imran, ayat 85).

    Maka, muslim tidak percaya semua agama sama di sisi Allah di sudut kebenaran dan wahyu. Ini soal akidah. Namun bukanlah bererti Islam membezakan manusia di sudut keadilan dan hak kemanusiaan.

    ii. Pun begitu, Islam mengiktiraf kewujudan agama lain dan hak mereka untuk berpegang dengan apa yang mereka yakin. Maka Islam menegaskan: (maksudnya)

    “Tiada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur)” (Surah al-Baqarah ayat 256).

    Ayat ini diturunkan kepada golongan Ansar di mana dalam kalangan mereka mempunyai anak-anak yang telah diyahudi atau dikristiankan. Apabila Islam datang, mereka ingin memaksa anak-anak mereka menganut Islam, maka Allah melarang mereka berbuat demikian sehingga mereka sendiri membuat pilihan. Lalu diturunkan firmanNya tadi. Kata Ibn ‘Abbas:

    “Ada seorang wanita yang tidak dapat mengandung. Dia bernazar jika dia dapat anak, dia akan jadikannya beragama yahudi. Apabila Yahudi Bani Nadir dihalau keluar dari Madinah, ada dalam kalangan mereka anak-anak golongan Ansar. Kata ibubapa mereka: “Kami tidak akan biarkan anak-anak kami mengikut mereka, maka Allah turunkan ayat: “ (Riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).

    Demikianlah ajaran Islam. Jika ibubapa pun tidak boleh memaksa agama anak sendiri, inikan pula orang lain.

    islam.jpg

    iii. Islam tidak memusuhi pengikut agama lain hanya kerana perbezaan agama. Bahkan muslim disuruh berbuat baik kepada mereka yang tidak menzahirkan permusuhan kepada Islam. Firman Allah (maksudnya):

    “Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil”. (Surah al-Mumtahanah, ayat 8-9).

    iv. Islam mengiktiraf kebaikan yang ada pada agama lain dan pengikutnya seperti mengiktiraf halalnya sembelihan Yahudi dan Kristian dan keizinan berkahwin dengan wanita mereka. Ini disebut dalam Surah al-Maidah ayat 5. Demikian Islam mengiktiraf kebaikan yang ada pada golongan paderi Kristian. Firman Allah:

    “..demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang paling dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: “Bahawa kami ini orang-orang Nasrani” yang demikian itu, disebabkan antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak sombong” (Surah al-Maidah: 82)

    v. Islam melarang penganutnya menzalimi penganut agama lain. Perbezaan tidak boleh membawa kepada penindasan dan kezaliman. Firman Allah (maksudnya) :

    “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”. (Surah al-Maidah: ayat 8).

    vi. Islam menggalakkan dialog dalam suasana yang harmoni dan baik. Firman Allah (maksudnya).

    “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah (nasihat yang baik), dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah al-Nahl: 125)

    Maka isu pluralisme hendaklah ditangani dengan ilmu, bukan fanatik atau kepentingan politik, tetapi hendaklah realitik dengan asas Islam dan kehidupan manusia.


    http://drmaza.com/home/?p=1366

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...