Wednesday, July 8, 2009

Kes samun, ragut dan curi kenderaan di Perak meningkat

Selasa Julai 7, 2009

IPOH: Kes jenayah membabitkan samun, curi kenderaan dan ragut di negeri ini meningkat sepanjang Januari hingga Jun tahun ini berbanding tempoh yang sama tahun lepas, kata Ketua Polis Perak Datuk Zulkefli Abdullah.

Beliau berkata jenayah membabitkan samun meningkat sebanyak 36.35 peratus tahun ini iaitu kepada 739 kes berbanding 542 kes dalam tempoh yang sama tahun lepas.

"Peningkatan itu dipercayai berpunca daripada kegawatan ekonomi," katanya kepada pemberita selepas majlis perhimpunan bulanan Ketua Polis Perak di Ibu Pejabat Polis Kontijen Perak di sini hari ini.

Beliau berkata siasatan polis mendapati penjenayah yang terlibat dalam kegiatan samun turut terbabit dalam penagihan dadah dan antara sasaran mereka ialah kedai yang menjalankan perniagaan 24 jam, kedai di tepi jalan dan kawasan perumahan.

Bagi kes curi kenderaan pula, Zulkefli berkata sebanyak 138 kes dilapor dalam tempoh Januari hingga Jun tahun ini berbanding 55 kes dalam tempoh yang sama tahun lepas.

"Jenayah ragut juga meningkat sebanyak 37.44 peratus iaitu dari 195 kes dalam tempoh enam bulan pertama tahun lepas kepada 268 kes dalam enam bulan pertama tahun ini," katanya.

Beliau berkata daerah Ipoh, Manjung, Taiping dan Hilir Perak merupakan kawasan yang paling banyak mencatat kes jenayah itu.Zulkefli berkata pihaknya mengadakan program Hari Bertemu pelanggan di pejabatpejabat polis di Perak pada setiap Selasa bagi membolehkan orang ramai menyalurkan maklumat atau menyampaikan aduan.

"Orang ramai hanya menyalahkan polis apabila kes jenayah berlaku tetapi apabila kami mengadakan program seperti hari bertemu pelanggan, kehadiran mereka amat berkurangan. Sepatutnya orang ramai memberikan kerjasama dengan polis bagi mengurangkan kes jenayah di tempat mereka," katanya.

Beliau berkata selain itu, polis turut mengadakan laman web yang boleh dilawat di alamat www.polisperak.rmp.gov.my/polisperak/index.html bagi mendapatkan pandangan daripada masyarakat berhubung kes jenayah. BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2009/7/7/mstar_jenayah/20090707114804&sec=mstar_jenayah

'Memorial Michael Jackson' bagaikan konsert terakhirnya!

Rabu Julai 8, 2009

UPACARA memperingati Michael Jackson atau "The Memorial" yang disiarkan dari Staples Center, Los Angeles pagi tadi bagaikan sebuah konsert hebat. Sebagaimana impak idola kesayangan ini semasa hayatnya, begitulah jua yang terjadi setelah dia meninggalkan kita.

Bukan ribuan yang meratapi pemergiannya, malah jutaan peminat di merata dunia bagaikan terpaku melihat upacara pengebumian yang disiarkan secara langsung dari 8TV, MTV dan CNN untuk tatapan kita. Ada mata yang tergenang, ada hati yang tersentuh dan ada yang tidak tenteram kerana jasad Michael Jackson belum lagi bersemadi.

Lupakan sebentar, andaian atau keraguan samada Michael Jackson seorang Islam? Dia hebat kerana hasil kerjanya senantiasa hebat dan bukan disebabkan dia 'sudah memeluk Islam', dia dianggap hebat. Meskipun, waktu siaran 'Memorial Micahel Jackson' disiarkan jam 1 pagi dan tentu sekali tidak sesuai untuk orang yang bekerja. Namun demi lakaran sebuah sejarah seorang bintang pujaan berjuta, ramai yang sanggup bersengkang mata menanti mayatnya diletakkan di Staples Centre untuk tatapan peminat-peminatnya.

Selama 50 tahun hayatnya di muka bumi ini, (1958-2009) Michael Jackson tidak habis-habis mengundang kontroversi. Hinggalah ke saat-saat akhir kematiannya, masih juga berhenti. Banyak persoalan yang masih belum terungkai - penyebab kematiannya, nasab keturunan tiga orang anak-anaknya, angka hutang sebenarnya, kesalahan kes cabul kanak-kanak dan banyak lagi.

Masih yang tertanya-tanya, dadah apa yang meracuninya sekali gus meragut nyawa Michael masih tidak ada jawapan. Mayatnya terpaksa 'disimpan' hingga dua minggu bagi urusan autopsi dan terbaru, Michael akan disemadikan tanpa otak - satu lagi kontroversi tidak terduga.

Apa pun, ikon muzik pop dunia ini telah mencipta sejarah dengan setiap tindak tanduknya - baik ketika hidup mahupun ketika mati.

Upacara penghormatan penyanyi diadakan di Staples Center, sebuah kolosium gah yang pernah digunakan sebagai gelanggang untuk Sukan Olimpik 1984. Ianya bagaikan satu konsert besar dengan kehadiran ramai bintang-bintang ternama seperti mariah Carey, Lionel Ritchie, Steview Wonders, Brooke Shields dan ramai lagi.

Bagi kawan selebriti yang tidak mampu menahan rasa sedih seperti Quincy Jones dan Elizabeth Taylor, awal-awal lagi sudah menarik diri.

Seramai 11,000 peminat Jackson yang berjaya mendapatkan tiket daripada 1.6 juta datang dengan penuh takzim, menyertai upacara yang dihadiri ribuan orang itu. Di luar, beribu peminatnya bagai diserang histeria, tidak mampu membendung perasaan sedih.

Hingga kini, tempat di mana Michael akan disemadikan masih menjadi tanda tanya sejak beberapa hari lalu. Walaupun telah menetapkan tempat mayat Jacko disemadikan, keluarga Jackson masih berteka teki.

Mula-mula, heboh dikatakan tempat perkuburan Jackson akan dilakukan di ladang mewahnya di Neverland Ranch tetapi ditolak kerana masalah undang-undang. Kemudian, ianya berubah ke tanah perkuburan Forest Lawn Memorial-Parks & Mortuaries di Hollywood. Fakta sebenar masih tidak sahih.

Jika kita pernah membuat andaian, kematian Raja Rock N' Roll, Elvis Presley pada tahun 1977 ketika berusia 42 tahun tidak ada pengganti, kini tidak lagi.

Hanya Michael Jackson saja mampu mencetuskan kegilaan yang setara dengan Elvis dan mungkin lebih lagi. Bekas penyanyi Jackson 5 ini cukup hebat impaknya. Dia berjaya menyatukan pelbagai bangsa dengan lagunya. Dengan penampilan dan personaliti unik dan tersendiri, Michael cukup disanjungi dan sayangi.

Kehebatan Jackson bukan sahaja pada suaranya atau gerak tarinya yang seakan tidak bersendi itu. Mungkin cerita kontroversi banyak membantunya menjadi perhatian media. Jackson adalah artis yang cukup dedikasi, komited dan mempunyai azam yang cukup tinggi. Setiap apa yang dikerjakan mampu memberi kepuasan kepada peminatnya.

Banyak elemen-elemen baru seperti 'Moonwalk', video Thriller, Bad, Black or White meninggalkan kesan yang bukan sedikit kepada peminatnya.

Dan tiada yang lebih mengujakan Michael selain beraksi untuk konsert 'This Is It' 50 siri yang dijadual berlangsung di London mulai 13 Julai ini. Dia nekad memberi persembahan terbaik untuk peminatnya setelah sekian lama. Namun, niatnya tidak kesampaian. Michael rebah kerana masalah jantung yang dihadapinya di saat-saat akhir dia menghadapi tekanan untuk membuat konsert di London.

Kenapa dan mengapa peminat Michael Jackson terus histeria, baik semasa menonton persembahan, mahupun setelah ketiadaannya? Kerja keras, kesungguhan, dedikasi dan keikhlasannya melahirkan satu-satu idea persembahan akan membuat kita sebak jika kita melihat video persembahannya.

Hidupnya di pentas dan matinya juga begitu juga membuat kita sungguh terasa. Michael akan terus dikenang dan muziknya akan hidup di hati peminatnya yang terdiri dari semua golongan kerana tidak mungkin lagi ADA bintang sehebatnya selepas ini!

http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/7/8/mstar_hiburan/20090708083446&sec=mstar_hiburan

MJ ingin klon dirinya sendiri

Rabu Julai 8, 2009

Michael Jackson berlatih dalam satu raptai di The Staples Center, Los Angeles baru-baru ini. - foto AP

MICHAEL Jackson begitu takut mati hingga dia pernah bercita-cita ingin mengklon dirinya. Pengakuan tersebut dibuat oleh pemandu Raja Pop itu.

Media melaporkan Jackson telah menghadiri satu persidangan di Las Vegas tentang pengklonan manusia bersama kawannya, Uri Geller ("the spoon bender").

Jackson turut berminat dalam pengajaran sect (taifah) bernama 'The Raelians' dan menanya ahli-ahli taifah tersebut sama ada boleh mengklonnya.

"Jackson begitu teruja. Dia 'melompat' keluar dari persidangan itu seperti kanak-kanak kecil. Dia tersenyum girang. Saya dengar dia dan Uri bercakap di belakang kereta limo.

"Dia bercakap tentang prospek dirinya diklonkan," kata Al Bowman - pemandu kereta Jackson yang membawanya ke majlis itu pada 2002.

"Jackson memegang erat kedua-dua lengan Uri dan memberitahunya, "Saya benar-benar ingin melakukannya Uri, dan saya tidak kira berapa kosnya". Saya sentiasa ingat Jackson membicarakan pengklonan kambing biri-biri, 'Dolly' di Britain pada 1996 - dia benar-benar teruja.

"Apabila dia dengar tentang 'The Raelians', dia yakin sepenuhnya kumpulan agama yang pelik ini boleh mengklon manusia. Walaupun ia cukup aneh, ia menarik minat Michael," kata Al Bowman.

Menurut Al Bowman, Jackson ingin dirinya versi kecil meneruskan legasinya dan terus hidup sepanjang masa.

http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/7/8/mstar_hiburan/20090707135941&sec=mstar_hiburan

Mahkamah tarik balik amanah jaga estet Jackson daripada Katherine Jackson

Rabu Julai 8, 2009

Foto bertarikh 12 April 2005 ini menunjukkan Katherine Jackson dan anaknya, Michael Jackson di mahkamah Santa Barbara County di Santa Maria, California ketika menghadapi kes tuduhan mencabul kanak-kanak.

SEORANG hakim Los Angeles telah menarik balik amanah menjaga estet milik Jackson oleh ibu Raja Pop itu - Katherine Jackson pada Isnin lalu.

Hakim itu seterusnya menyerahkan amanah tersebut kepada wasi-wasi yang dinamakan dalam wasiat Jackson pada tahun 2002.

Katherine Jackson, 79, sebelum ini menerima amanah menjaga estet anaknya pada minggu lalu sebelum wasiat itu muncul.

Hakim Mahkamah Tinggi Los Angeles, Mitchell Beckloff berkata, berdasarkan "kewajiban undang-undang (the law compels)", beliau telah mengamanahkan peguam John Branca dan eksekutif industri muzik, John McClain untuk menguruskan estet Jackson sementara waktu.

Backloff menetapkan kes tersebut didengar pada 3 Ogos ini dan mengarahkan Branca dan McClain memaklumkan apa-apa urusan berkaitan estet Jackson kepada Katherine Jackson.

Menurut wasiat tahun 2002 itu, Jackson menyerahkan estetnya yang bernilai lebih USD500 juta kepada satu amanah yang menjaga kebajikan tiga anaknya, ibunya dan badan amal.

"Kami sangat berpuas hati dengan keputusan Hakim Beckloff pagi ini. Beliau (Hakim) telah membuat keputusan 'luar jangkaan' dengan memastikan Katherine dimaklumkan tentang pentadbiran estet Jackson pada peringkat awal ini," kata Burt Levitch, wakil peguam Katherine Jackson.

Sementara itu, perbicaraan mengenai hak jagaan anak-anak Michael Jackson akan didengar berasingan pada 13 Julai ini.

Buat masa ini, Katherine Jackson dinamakan sebagai penjaga sementara Prince Michael Jackson Jr. 12, Paris Michael Katherine Jackson, 11, dan Prince Michael Joseph Jackson, II, 7.

Wakil untuk Branca dan McClain berkata mereka akan memenuhi hasrat Raja Pop dalam wasiatnya selain meningkat nilai estetnya.

Nilai estet Jackson masih menjadi tanda tanya. Wasiat Jackson (2002) meletakkan nilai estet Raja Pop itu pada lebih USD500 juta.

Jackson memiliki sebahagian Sony-ATV yang menguasai katalog muzik termasuk lagu The Beatles. Ia dianggarkan bernilai USD1 bilion.

Raja Pop ini juga mempunyai satu syarikat yang menguasai hak-hakcipta muzik yang dirakamnya sepanjang karier solo.

http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/7/8/mstar_hiburan/20090707132633&sec=mstar_hiburan

Upacara memperingati Michael Jackson 1

Adik beradik The Jackson (dari kiri ke kanan) Randy, Marlon, Tito, Jermaine dan Jackie mengusung keranda Michael Jackson dalam upacara memperingati Michael Jackson di Los Angeles pada 7 Julai, 2009. -foto REUTERS/AP/AFP

Anak-anak Michael Jackson, Paris Jackson (kiri) dan Prince Michael Jackson.

Anak Michael Jackson, Prince Michael Jackson II.



Penyanyi, Smokey Robinson memeluk adik-beradik The Jackson.

Mariah Carey berduet dengan Trey Lorenz (tiada dalam gambar) menerusi lagu "I'll Be There".

Ahli muzik, John Mayer memetik gitar untuk mengiramakan lagu "Human Nature".

Janet Jackson (dari kiri ke kanan), Paris Michael Katherine, LaToya Jackson, Jermaine Jackson dan Prince Michael Jackson. Paris dengan penuh emosi mengiktiraf bapanya, Michael Jackson sebagai bapa yang terbaik.


Penyanyi Queen Latifah berucap sepatah dua kata memberikan penghormatan terakhir kepada Michael Jackson.

Upacara memperingati Michael Jackson 2


Jennifer Hudson mengalunkan lagu, "Will You be There".

Penyanyi, Usher melantunkan lagu, "Gone Too Soon".

Pemimpin hak asasi, Al Sharpton memberikan ucapan penuh inspirasi tentang Raja Pop sehingga orang ramai berdiri sambil memberikan tepuk sanjungan.

The Andrae & Sandra Crouch Youth Choir tampil di atas pentas mempersembahkan lagu "We are the World/Heal the World".

Penyanyi, Shaheen Jafargholi mendendangkan lagu, "Who's Lovin' You".

Pengasas Motown Records, Berry Gordy.

Ahli Kongres, Sheila Jackson Lee menunjukkan 'House Resolution 600' mengiktiraf Michael Jackson.

Marlon Jackson (tengah) menyanyi bersama Janet Jackson (kanan) dan tiga anak Michael: Paris Jackson, Prince Michael Jackson I dan Prince Michael Jackson II.


Penyanyi Usher beraksi di bawah foto gergasi Michael Jackson bersama kedua-dua ibubapanya, Katherine dan Joe Jackson.


Upacara memperingati Michael Jackson 3

Bernice A. King (kiri) dan Martin Luther King III berucap.

Aktres, Brooke Shields berucap sambil memuji-muji Michael Jackson.

Pastor, Lucious Smith memberikan perestuan semasa upacara memperingati Michael Jackson.

Lionel Richie membawakan lagu, "Jesus is Love".

Bekas juara tinju heavyweight Mike Tyson turut hadir.

Koreografer merangkap Pengarah 'Michael Jackson Concert Tour', Kenny Ortega.


Jermaine Jackson sebak apabila membicarakan adiknya Michael Jackson.

Corey Feldman dan isteri, Susie menghadiri upacara memperingati Raja Pop.

Kereta jenazah yang membawa mayat Michael Jackson tiba di Staples Center, Los Angeles.

Stevie Wonder mengalunkan lagu, 'Never Dreamed You'd Leave in Summer'.


Adik-beradik The Jackson mengusung keranda Michael Jackson keluar dari Staples Center selesainya upacara memperingati mendiang.

Easy Chicken Briyani

Isnin Julai 6, 2009

Using Basmathi rice is not only healthier but often tastier too.

All done: This simple chicken briyani looks and tastes good.

THERE is no foolproof way of preparing food and the only advice I can offer is practice, practice and, of course, a passion for cooking. Cooking seems to overwhelm some, but with proper planning, you may just come up with a few surprises for the family. The main story a fortnight ago centred on rice as a tribute to Father’s Day. Most of the fathers who were interviewed had voted Basmathi as their favourite rice not only in terms of texture but also for its health benefits. The executive chef of the Hyatt Regency Kuantan, Chef Pari Subrahmaniam, had also touched on the art of cooking rice . He said boiling the water first is actually the best way to cook a batch of fluffy and tasty bowl of rice.

This week we are featuring an-easy-tomake chicken briyani, the recipe and cooking method I learnt not from books or through courses but from practice since the age of 12, when I started as a kitchen help in my father’s Hari Raya kitchen.

These days, he simply leaves the cooking of the rice to me as he admits that I have perfected the method and created a healthier version than his, which uses only ghee!

Bon Appetite!

Chicken Briyani

Chicken gravy 16 pieces of chicken 3 potatoes, cut into six 6cm ginger 6 cloves garlic 2 onions, sliced Coriander leaves, washed and cut into 6cm lengths 4 tbsp meat curry powder 3 tbsp kurma curry powder 1 can evaporated milk diluted with three cans of water Salt to taste 1 tbsp cooking oil One cinnamon stick, three pods cardamom, three cloves and one star anise

Blend the ginger and garlic into a smooth paste. Heat the cooking oil. Saute onions, ginger and garlic paste, and spices until aromatic. Add the curry powders, salt and about half a can of water. Allow the mixture to cook until oil surfaces.

Add the chicken, potatoes and remaining diluted evaporated milk. Simmer until the chicken and potatoes are cooked. Set aside for the curry to develop its flavours.

Tasty combination: Putting the nasi briyani together before cooking it again for a more infused flavour.

Briyani rice

6 cups Basmathi rice, washed and drained 1 can evaporated milk, made up to 7½ cups of liquid 2 tbsp ghee 80g butter 2 onions, sliced 1 cinnamon stick 1 cup cashew nuts (salted or unsalted) Salt to taste

In a pot, heat the ghee and butter , then saute the cinnamon stick, onion and cashew nuts. When fragrant, add the liquid and salt.

Cover and cook until the liquid comes to a rolling boil. Add the rice and cover. Allow the rice to cook until it dries up and the grains are fluffy. Set aside.

In another big pot, alternately arrange the chicken and rice, adding one spoon of gravy for every 3cm layer of rice. Mix together carefully, making sure the chicken is intact and the rice not broken.

Cook over a low fire for about half an hour before serving with the raita and remaining gravy with potatoes.

Faridah Begum loves cooking up a storm in her Gaggenau kitchen and feeding family and friends with her food.

Cucumber and onion raita

1 cucumber, thinly sliced 3 onions, thinly sliced 2 red chillies, thinly sliced Coriander leaves, finely chopped Juice of two limes Salt to taste 500g natural yoghurt

Mix all the ingredients together and refrigerate until the raita is to be served.

Tip: Balance the flavour between the salt and lime juice.

http://mstar.com.my/kolumnis/cerita.asp?file=/2009/7/6/mstar_kitchen_diva/20090706081623&sec=mstar_kitchen_diva

Misteri Wahhabi di Malaysia

Sabtu Julai 4, 2009

PERKATAAN ‘wahhabi’ dalam penulisan Barat mempunyai berbagai huraian. Kesemuanya menjurus kepada aliran Islam yang dilihat begitu berpegang kepada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah secara literal dan enggan melihat tafsiran yang lebih moden atau tafsiran yang agak ‘western influence’.

Clinton Bennet memasukkan ‘wahhabis’ dan deobandis dibawah kelompok ‘traditionalists’ yang bererti sekaligus berada di bawah aliran ‘fundamentalist’ (lihat: Muslim and Modernity 18-20, London: Continuum).

Sebahagian penulisan Barat melihat wahhabi sebagai aliran yang menganggap ‘hanya Islam agama yang benar’, wajib menegakkan ‘Islamic State’, adanya ‘jihad’ menentang kuffar dan lain-lain ciri-ciri yang dianggap unsur ‘padang pasir’ sekaligus cuba dikaitkan dengan terrorism. Di Malaysia pula, perkataan ‘wahhabi’ adalah perkataan misteri. Apa tidaknya, ramai yang menyebutnya atau menfitnah orang lain dengan menggunakan perkataan itu, padahal mereka pun tidak faham. Bagi mereka, itu adalah senjata untuk mempertahankan diri ketika dikritik.

Saya masih ingat, di satu tempat di sebelah Utara, apabila ada imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya, lalu dia dikritik atas sikap salahguna agama untuk kepentingan diri, dengan mudah dia menjawab: “siapa tak setuju dengan saya dia wahhabi”.

Pemberi nasihat yang barangkali tidak terdedah kepada banyak maklumat dan kali pertama mendengar perkataan itu, terpinga-pinga bertanya: “apa itu wahhabi?”. Jawab tok imam: “Siapa yang mengkritik ustaz dia wahhabi”. Maka tidaklah berani lagi ‘penasihat’ itu berbeza pandangan dengan ‘tok imam’ dan mempertikaikan ‘infallibility’ ustaz, takut jadi wahhabi.

Di sesetengah tempat seseorang dituduh wahhabi kerana menentang amalan-amalan khurafat. Umpamanya, menggantung gambar orang tertentu seperti sultan atau tok guru dengan kepercayaan boleh menambah untung atau rezeki, atau mengikat benang hitam di tangan bayi yang baru lahir atas kepercayaan menolak sial atau bala dan berbagai kekarutan yang menghantui sebahagian masyarakat.

Malangnya amalan-amalan ini bukan sahaja mendapat restu sesetengah yang bergelar ‘ustaz’, bahkan merekalah punca. Jika ada yang mengkritik, untuk mempertahankan diri maka ‘sang ustaz’ itu dengan mudahnya akan menyebut: ‘awak wahhabi’.

Sama juga, mereka yang tidak bersetuju dengan kenduri arwah dituduh wahhabi.

Padahal kitab melayu lama Bughyah al-Talab karangan Syeikh Daud al-Fatani sendiri menyebut: “(dan makruh) lagi bid'ah bagi orang yang kematian membuat makanan menserukan segala manusia atas memakan dia sama ada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang diadatkan kebanyakan manusia (dan demikian lagi) makruh lagi bid'ah bagi segala yang diserukan dia memperkenankan seruannya”.

Jika pun mereka tidak dapat menerima bahan mereka sendir, mengapa mereka merasa diri infallible, dan mengharamkan orang lain berbeza dengan mereka dengan menggunakan senjata ‘awak wahhabi’.

Sesetengah kelompok agama pula, mereka membaca dan menyebarkan riwayat-riwayat yang tertolak; seperti Israliyyat yang bercanggah dengan nas-nas Islam, hadis-hadis palsu atau kisah-kisah wali atau sufi yang menjadikan manusia keliru tentang keanggunan Islam. Mereka menyebarkannya dalam ceramah dan sesetengahnya menjadikannya modal untuk ‘bisnes’ mereka.

Islam menjadi kabur dengan cerita-cerita itu dan menyebabkan agama agung ini kelihatan bagaikan ‘kartun’ dan ‘lucu’. Jika ada yang menegur para penceramah ini; jawapannya ‘awak wahhabi’. Walaupun yang menegur itu tidak pernah pun membaca buku Muhammad bin ‘Abdul Wahhab.

Lebih buruk lagi apabila isu wahhabi digunakan oleh pihak berkuasa agama. Jika ramai pegawai agama itu atau yang sealiran dengan mereka bertarekat, atau pembaca hadis-hadis palsu dan lucu, maka mana-mana sahaja guru yang mengajar al-Quran dan hadis sahih serta tidak bersetuju dengan kekeliruan itu akan disenaraikan sebagai wahhabi dan diharamkan mengajar di masjid dan surau. Nama sultan akan digunakan.

Dalam masa yang sama mereka membiarkan kemungkaran yang jelas di sana sini, lalu sibukkan diri dengan kelompok revivalist yang tidak mengancam masyarakat sama sekali.

Jika ada pun, ancaman itu kepada pemikiran kejumudan dan kekolotan, bukan kepada masyarakat. Untuk menjustifikasikan kesibukan mereka dengan kelompok ini sehingga meninggalkan kemungkaran hakiki, mereka kata: “ini lebih bahaya kerana wahhabi”.

Apa itu wahhabi? Jawab mereka wahhabi itu wahhabi! Sikap ini menjadi lebih panas apabila munculnya di Malaysia ‘aliran pengkafir umat’ yang bernama Ahbash yang bersekongkol dengan sesetengah pihak agama.

Di peringkat yang lebih tinggi, istilah wahhabi dikenakan kepada mereka yang tidak terikat dengan mazhab al-Syafi’i. Kononnya, mereka yang tidak ikut mazhab itu wahhabi.

Saya telah sebut nas-nas ulama tentang hal ini dalam artikel-artikel yang lepas. Persis seperti yang disebut oleh Dr al-Qaradawi: “Golongan yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar mazhab sebagai tidak berpendirian.

Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang tidak diwajibkan oleh Allah swt” (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru’ wa al-Tafarruq al-Mazmum , m.s 202, Kaherah: Dar al-Sahwah).

Apa yang menariknya di Malaysia, sesetengah ‘mereka ini’ apabila menjadi ‘penasihat-penasihat’ bank, bagi memenuhi keperluan bank-bank yang beroperasi atas nama Islam itu, mereka bersetuju pula dengan pandangan-pandangan hukum yang diambil tanpa mengikut mazhab.

Bahkan pandangan Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h begitu banyak diambil dalam masalah muamalat ini. Ini kerana, di seluruh dunia pandangan-pandangan beliau memang dikutip dalam memajukan masyarakat Islam.

Padahal ‘sesetengah mereka ini’ di luar mesyuarat bank yang ber‘elaun’ itu, mereka menuduh Ibn Taimiyyah wahhabi, dan sesiapa yang bersetuju dengan Ibn Taimiyyah sebagai ‘wahhabi’. Bahkan di luar bank mereka bersekongkol dengan golongan yang mengkafirkan atau menyesatkan Ibn Taimiyyah.

Demikian ketika saya menjadi mufti dahulu, apabila saya memberikan padangan larangan mengintip (tajassus), boleh menjawab salam bukan muslim, wajib membinkan kepada bapa asal sekalipun bapanya bukan muslim, masjid untuk kaum cina, keluasan menerima pandangan dan lain-lain lagi, maka pandangan-pandangan ini dituduh oleh sesetengah pihak agama sebagai wahhabi.

Padahal pandangan tersebut jika dibincangkan di Barat dianggap dalam aliran modernism atau rationalism dan penentangnya mungkin akan dimasukkan kepada kelompok wahhabism.

Di Malaysia, sebaliknya, yang terbuka itu wahhabi dan sesat, yang tertutup itulah yang ‘membolot segala kebenaran’. Cara fikir beginilah yang menguasai sektor-sektor agama kerajaan dan mencepatkan ‘pereputan’ kekuatan kerajaan yang ada.

Cara fikir begini jugalah yang menguasai sesetengah aliran agama dalam pembangkang. Sebab itu barangkali, lima puluh tahun kemerdekaan, bukan muslim bukan sahaja tidak bertambah faham, sebaliknya bertambah keliru dan tegang mengenai Islam.

Tindakan mereka ini mengingatkan saya kepada artikel David Brubaker bertajuk Fundamentalisn vs Modernism: A Consideration of Causal Conditions bahawa penentangan terhadap pembaharuan lebih merujuk kepada masalah survival kelompok.

Dalam usaha untuk hidup dan terus mendapat tempat dalam masyarakat dan kerajaan maka golongan pembaharuan akan ditentang. Bagi saya, bukan isu wahhabi sebenarnya, tetapi bimbang terpinggirnya tempat dan kedudukan.

Namun, apabila mereka merasa ada ruangan untuk mendapat ‘kedudukan’ seperti isu perbankan tadi, mereka dapat pula menerima pandangan yang berbeza tanpa menuduh bank yang memberi elaun bulanan dan elaun mensyuarat itu sebagai ‘bank mazhab wahhabi’. David Brubaker menyebut untuk survival mereka terpaksa memilih antara dua ‘occomodation or resistance’.

Maka, di Malaysia ramai yang dituduh wahhabi, namun ia adalah tuduhan misteri. Saya juga tidak menafikan ada yang dianggap wahhabi itu sendiri perlu bertolak ansur dalam sebahagian pendapat.

Namun, untuk menuduh orang lain wahhabi hanya kerana perbezaan pendapat, itu adalah sikap jakun yang cuba hidup di zaman globalisasi.

http://mstar.com.my/kolumnis/cerita.asp?file=/2009/7/4/mstar_kolum_minda_mufti/20090704193502&sec=mstar_kolum_minda_mufti

Pengurus rumah, jawapan bagi isu pembantu rumah?

Selasa Julai 7, 2009

"KENAPA tidak jadikan kerjaya pengurusan rumah sebagai kerjaya sepenuh masa? Mungkin boleh ditawarkan kursus sijil, diploma atau ijazah?".

Demikian cadangan ahli akademik Fatimah Mansur terhadap keputusan Indonesia menggantung penghantaran rakyatnya untuk bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia.

Menurut Fatimah, wujudnya kursus-kursus itu akan membawa gaji yang lebih tinggi terhadap kerjaya sebagai pengurus rumah.

"Kalau kita ada kursus untuk bidang lain seperti kejururawatan, kelulusan profesional bagi pengurusan rumah boleh merangsang minat orang ramai," kata beliau.

Fatimah berkata demikian berikutan isu berbangkit mengenai keperluan pembantu rumah di negara ini, apabila beberapa aduan pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia tentang layanan buruk majikan mereka, menyebabkan kerajaan Indonesia mengambil keputusan itu.

Sehingga kini, lebih daripada 300,000 pembantu rumah dari Indonesia bekerja di negara ini. Kira-kira 3,000 rakyat Indonesia datang bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia melalui beberapa agensi pekerjaan setiap bulan.

PENDAPAT UMUM

Bekas pengurus dalam industri hiburan, Abdul Raheem Abdul Hameed, berkata dengan adanya kelulusan profesional, kerjaya sebagai pengurus rumah boleh dijadikan satu industri pekerjaan.

"Ada rakyat Malaysia yang memandang rendah terhadap pekerjaan pembantu rumah, mungkin kerana beberapa faktor seperti gaji yang murah. Dengan adanya kelayakan profesional, sudah tentu gajinya juga akan meningkat.

"Tetapi majikan perlulah membayar gaji yang lebih tinggi, juga manfaat yang lain seperti caruman untuk Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), barulah kualiti kerja yang ditawarkan meningkat," kata beliau.

Ibu kepada tiga orang anak, yang hanya mahu dikenali sebagai Ida Mohamad, bersetuju dengan pendapat ini.

"Ada prasangka terhadap kerjaya pembantu rumah. Majikan enggan bayar lebih daripada RM400 sebulan sebagai gaji mereka.

"Kalau kita mahu kualiti kerja yang bagus, maka skim pengurus rumah amat sesuai tetapi kita mesti bersedia untuk membayar gaji yang lebih tinggi", kata beliau.

Ida, seorang penjawat awam, berkata skim gaji yang lebih tinggi serta kelayakan profesional akan menarik minat lebih ramai rakyat tempatan untuk memilih kerjaya sebagai pengurus rumah.

"Ramai (rakyat Malaysia) yang tidak mahu jadi pembantu rumah. Mungkin dengan wujudnya jawatan pengurus rumah, ramai yang akan lebih berminat?" kata beliau.

PENGURUS RUMAH

Di beberapa negara barat, ibu bapa yang sibuk dengan kerja, mengambil khidmat pengurus rumah, menurut seorang pensyarah universiti yang enggan namanya disiarkan.

"Pengurus rumah boleh membantu keluarga dengan menyelesaikan kerja-kerja rumah. Beliau boleh juga menolong membayar bil-bil, membeli barang keperluan dan menjaga anak-anak majikan," katanya.

"Mereka ini terlatih di institusi yang formal sebelum melayakkan mereka digelar pengurus rumah. Mereka ini tidak semestinya tinggal dengan majikan, tetapi boleh datang bekerja setiap hari," kata beliau.

Pada tahun 2008, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat memperkenal program Latihan Asas Pengurus Rumah untuk mengurangkan pergantungan terhadap pembantu rumah asing.

Langkah itu juga untuk menimbulkan budaya profesionalisme dalam kerjaya pembantu rumah dan menghindarkan persepsi tentang tanggungjawab rumah hanya tertumpu pada suri rumah dan juga pembantu rumah.

Program latihan itu merangkumi aspek penjagaan anak, pengurusan rumah, psikologi kanak-kanak serta bantuan kecemasan. Ia juga untuk mengurangkan kadar pengangguran di negara ini.

Program latihan itu merupakan idea yang baik. Tetapi mengikut laporan berita, sambutan terhadap program itu sebagai satu bidang kerjaya agak dingin daripada kalangan peserta sendiri kerana tidak ramai rakyat Malaysia yang sanggup menawarkan gaji tinggi terhadap pengurus rumah ini. BERNAMA

http://mstar.com.my/variasi/rencana/cerita.asp?file=/2009/7/7/mstar_rencana/20090707083849&sec=mstar_rencana


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...