Sunday, May 30, 2010

Suami tipu

Oleh AHMAD RABIUL ZULKIFLI
am@hmetro.com.my
2010/05/30

KUALA TERENGGANU: “Dia tipu, semua kenyataannya di akhbar hanyalah fitnah, perbuatannya itu semata-mata ingin memalukan saya, luluh hati saya apabila membaca dakwaannya itu sedangkan semuanya tidak berlaku, “kata seorang isteri yang mahu dikenali dengan panggilan Mama Yah, 48.

Menurutnya, dakwaan kononnya dia meninggalkan suaminya selepas menukarkan semua harta dan syarikat ke atas namanya tidak benar.


Ini kerana syarikat serta harta yang diusahakannya sejak 1999 itu ialah hasil titik peluhnya sendiri menggunakan wang simpanannya sebagai seorang guru.


“Selepas suami berhenti kerja sebagai pekerja am di sebuah bank, dia membuka kedai perabot terpakai tetapi gulung tikar beberapa tahun selepas itu. Melihatnya tiada pekerjaan saya terus melantiknya sebagai penolong pengurus di syarikat saya.


“Bagaimanapun, selepas menghantarnya ke Melaka untuk menguruskan cawangan syarikat, suami tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik sehingga pihak universiti yang menggunakan perkhidmatan kami mengeluarkan surat tidak berpuas hati.

“Sehubungan itu, saya memutuskan untuk menukarkan tempat suami dengan pekerja lain sebelum suami membantu saya di cawangan pantai Timur,” katanya kepada Harian Metro, semalam.


Mama Yah berkata, sikap cemburu suami yang suka menuduhnya bermain kayu tiga bersama lelaki lain, termasuk dengan saudara serta abang kandung sendiri menyebabkan dia tidak tahan dan sering bergaduh.


“Setiap kali bergaduh dia akan memukul saya dengan teruk sehingga berdarah, tetapi kerana memikirkan dia masih suami dan ayah kepada enam anak kami, saya membatalkan hasrat melaporkannya kepada pihak polis.


“Oleh sebab itu, saya membuat keputusan keluar rumah dan ingin bercerai dengannya kerana tidak tahan hidup dengan lelaki yang suka memukul serta membuat tuduhan palsu dan menghebahkan fitnah itu kepada kenalan rapat atau penduduk kampung,”
katanya.


Dia turut terkilan dengan sikap suaminya yang tergamak mendakwa dia merampas semua aset dan hartanya sedangkan dia (Mama Yah) yang meletakkan beberapa lot tanah di atas nama suami yang kemudiannya suami hibahkan ke atas nama kedua ibu bapanya.


“Selain itu, suami juga kini menikmati hasil sewa dua bangunan kedai milik saya yang berjumlah RM13,000 sebulan sehinggakan saya terpaksa berhadapan dengan hutang tunggakan bank kerana suami tidak membayarnya sebaliknya menggunakan wang itu untuk kepentingan peribadi.


“Tipulah jika dia mendakwa hidupnya melarat dan sehelai sepinggang selepas saya meninggalkannya, malah Mahkamah Rendah Syariah Jajahan Kota Bharu sudah mengarahkannya supaya tidak mengganggu saya melalui surat perintah tegahan di bawah seksyen 107 mengikut enakmen undang-undang keluarga Islam.

“Walaupun begitu, dia masih mengganggu saya, lebih teruk apabila mengintip saya di rumah sewa di Kampung Gong Kapas, sedangkan saya tinggal bersama anak saudara lelaki yang kini berkerja di syarikat dan menemani saya di sini,” katanya.


Paling menyedihkan apabila mengenangkan nasib seorang warga Pakistan yang langsung tiada kaitan dengan masalah ini dan teman rapat kepada anak saudaranya dituduh menjalinkan hubungan dengannya.


“Sikapnya yang ingin menjadikan saya seorang isteri nusyuz dengan membuat dakwaan begitu menyebabkan orang lain yang tidak bersalah terpaksa menanggung akibatnya. Bayangkanlah, dia hanya melihat warga Pakistan itu ke rumah sewa saya untuk menemui anak saudara tetapi dia membuat dakwaan serta melaporkannya kepada Jabatan Agama dan Imigresen kononnya saya bersekedudukan dengan warga asing berkenaan.


“Akhirnya, insan yang tidak bersalah itu ditahan dan dimasukkan ke Pusat Tahanan Sementara Warga Asing di Depoh Hulu Terengganu. Walaupun memiliki pasport dan visa yang masih sah.


“Saya berharap kenyataan saya ini boleh merungkaikan kekeliruan seperti mana yang dilaporkan di akhbar sebelum ini,”
katanya.


Harian Metro sebelum ini melaporkan kisah seorang suami yang ditinggalkan isteri yang kemaruk bercinta dengan warga asing yang didakwa pekerjanya sendiri.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Suamitipu/myMA/myArticle/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...