Sunday, August 7, 2011

Biometrik boleh dimanipulasi juga

Posted by admin on August 6th, 2011

Pakatan Rakyat mempertahankan penggunaan dakwat kekal sebagai satu-satunya pengesahan bagi mengelakkan seseorang individu membuang undi berulang kali, kata Naib Presiden PKR, Tian Chua.Katanya, sistem biometrik yang dicadangkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya mengesahkan identiti seseorang tetapi tidak berupaya mengesahkan sama ada individu itu sudah membuang undi menggunakan identiti berlainan.

“Sistem biometrik hanya boleh mengesahkan kad pengenalan tetapi tidak mengesahkan sama ada seseorang itu ada tiga kad pengenalan atau sudah mengundi di lokasi berbeza.

“Contohnya, polis dan tentera dibenar memiliki Mykad selain kad pasukan keselamatan. Secara teori, mereka boleh mengundi dua kali. Tetapi jika jari sudah dicelup dakwat kekal, mereka tidak boleh gunakan Mykad untuk undi secara pos,” katanya.

Tian menempelak kerajaan Umno BN yang teruja menyokong cadangan SPR untuk melaksanakan sistem biometrik yang mahal bagi menyediakan peralatan selain sukar melatih kakitangan untuk menjalankan operasi.

“Kerajaan bersungguh-sungguh mahu melaksanakan sistem biometrik walaupun tidak bersedia dari segi teknologi. Mereka terlalu yakin dengan teknologi tetapi kita lihat pendaftaran pendatang asing secara biometrik pun bermasalah,” katanya.

Sebelum ini, Ketua Pengarah Imigresen Datuk Alias Ahmad mengakui timbul masalah di kaunter kendalian sebahagian 336 syarikat swasta yang dilantik bagi proses pemutihan pendatang tanpa izin.


http://www.kl-today.com/2011/08/biometrik-boleh-dimanipulasi-juga/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...