Wednesday, October 5, 2011

FORUM AWAM BAJET 2012 PR MALAM INI

POSTED BY ADMIN ON OCTOBER 5TH, 2011

Pakatan Rakyat akan mendakan forum mengenai Bajet yang mereka bentangkan semalam untuk difahami oleh khalayak umum. Forum ini akan diadakan di Hotel Quality, Shah Alam bermula jam 8 malam ini (5 Oktober).Ahli penal forum yang bakal dipengerusikan oleh Nurul Izzah Anwar (anggota parlimen Lembah Pantai) adalah Dr Dzulkefly Ahmad (anggota parlimen Kuala Selangor – PAS), Liew Chin Tong (anggota parlimen Bukit Bendera – DAP) dan Rafizi Ramli (Pengarah Startegik PKR).

Semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membentangkan cadangan belanjawan Pakatan Rakyat 2012 di bangunan Parlimen.

Pakatan Rakyat akan memperuntukkan RM220 bilion bagi belanjawan 2012 berasaskan kepada sasaran untuk mengekang defisit pada kadar 4.4 peratus daripada KDNK.

Dengan mengangkat tema “Kesejahteraan Untuk Semua”, belanjawan Pakatan Rakyat memberi fokus yang lebih kepada rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.

Ianya dibentang seminggu lebih awal berbanding bajet kerajaan pusat yang akan dibentang perdana menteri Jumaat ini.

Ekoran belanjawan itu, pelbagai komen diberikan oleh pihak BN terhadapnya termasuk dari bekas PM, Tun Dr Mahathir.

“(Duit) yang kita tak kawal (memang) senang mahu belanja,” kata Dr Mahathir kepada wartawan selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur Kelapan 2011 hari ini.

“Kita boleh buat apa pun (seperti) janji mahu bagi 20 peratus royalti minyak. Memang boleh janji sebab tak jadi kerajaan. Janjilah asalkan menang (pilihan raya),” katanya.

“Ini biasa malah Obama (Presiden AS Barack Obama) berjanji untuk menutup Guantanamo Bay (Pusat Tahanan) tetapi sampai sekarang tak tutup lagi. Tetapi beliau dipilihlah,” kata Dr Mahathir yang pernah menjadi Menteri Kewangan.

Antara janji Pakatan dalam belanjawan itu adalah Perdana Menteri tidak lagi akan menjadi Menteri Kewangan.

Turut dijanjikan adalah akan memberikan lesen dan permit teksi terus kepada pemandu teksi dan tidak lagi secara konsesi sebagaimana yang diamalkan sekarang.

Kerajaan Pakatan juga akan mengesyorkan gaji minima RM1,100.

Di samping itu, elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan akan diberikan sebagaimana yang dijanjikan dalam Buku Jingga sebelum ini.

Ekoran janji dan teguran itu, forum malam ini dijangka akan merungkai segala persoalan itu.

http://www.kl-today.com/2011/10/forum-awam-bajet-2012-pr-malam-ini/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...