Thursday, October 27, 2011

HASIL AUDIT: BERJIMATLAH KERANA GAWAT!

POSTED BY ADMIN ON OCTOBER 26TH, 2011

Saudara Pengarang,

Hari ini terbahak-bahak ketawa semua kakitangan awam yang tidak dapat kenaikan gaji bukan kerana gembira, tetapi ulasan KSN berkenaan dengan audit oleh Ketua Audit Negara. Tok KSN tidak risau kalau berbelanja lebih dan harga pembekalan tidak ikut harga patut, tetapi risau kalau laporan audit disediakan tidak lengkap. Apa sudah jadi ni?

Sebanyak RM3.78 Billion di dalam tulisan menggambarkan hanya peruntukan tambahan seolah RM3.78 ringgit sahaja. Mengapa tidak ditulis dengan angka audit dan perakauanan yang betul supaya orang kampung tahu ianya seperti berikut: RM3,780,000,000.00 sahaja peruntukan tambahan. Berapa banyak kosong dan akan mengosongkan perut kita rakyat Malaysia. Baru laporan audit yang betul.

Anda fahamkah kenapa hanya ditulis juta atau billion, ini bagi mengaburi mata masyarakat yang tidak faham Billion itu apa. Huhuhu…sekali lagi dikelirukan selepas subsidi bohong dari kerajaan BN. Apabila diulas oleh Ketua Audit Negara mungkin KSN tidak baca dengan tepat, bahawa KAN memberitahu bahawa tender tertutup yang membekalkan barangan nilainya lebih 4 kali ganda dari nilai pasaran atau dalam bahasa perniagaan ialah 400%. Di dalam hukum Islam muamalat harga itu tidak wajar dan boleh diletakkan di dalam katagori HARAM.

Di mana Ustaz Zahirudin yang mahir tentang Muamalat untuk menasihati petender-petender kerajaan dalam tender tertutup untuk menasihatkan para peniaga muslim ini. Mengapa tidak wujud di dalam perbincangan perniagaan Islamik?

Sebagai seorang KSN yang power di dalam kakitangan kerajaan sepatutnya KSN membuat siasatan setelah diutarakan oleh KAN. Pastikan petender-petender dan juga syarikat yang mendapat tender disiasat oleh SPRM. Sementara itu kepada petugas penjaga tender di jabatan-jabatan yang terlebih budget mestilah digantung untuk siasatan lanjut. Ini baru jawapan yang rakyat dan kakitangan awam mahukan.

Seandainya jawapan seperti yang KSN jawab tadi seorang pekerja N17 seperti saya juga mampu membuat ulasan terhadap teguran Ketua Audit Negara. Saya betul-betul hairan, mengapa sebuah kerajaan yang dikatakan telus dan sentiasa dipantau oleh SPRM masih ada lagi ketirisan kewangan. Jangan tanya Tok Najib, apa perlu buat. Jika begitu lebih baik, tanya sahaja pada Kak Ros yang lebih mahir.

Semoga KSN ambil tindakan drastik, kerajaan sudah tiada duit lagi. Gaji kami semua tidak naik, elaun pun dah macam nak kena tarik balik. Banyangkan jika semua kakitangan awam ambil cuti sebulan dari meja penyambut tetamu sampailah kepada meja CC, apa akan jadi. Menteri, KSN dan PM yang buat kerja. Sekarang KSN mesti kena fikirkan sebenarnya budget yang terlebih guna iaitu RM3,780,000,000.00 adalah duit kenaikan gaji kami dan bonus kami.

Jika KSN sudah tidak mampu bertugas, ramai lagi PTD yang menanti KSN untuk jamuan perpisahan. Semoga KSN insaf dan bertindak tegas agar mereka yang melakukan penyelewengan diambil tindakan. Ramai lagi orang yang menganggur di luar sana menanti untuk jawatan tetap di dalam agensi kerajaan.

Sekian wasalam.

Pekerja Am Putrajaya
alumnihmsb@yahoo.com

http://www.kl-today.com/2011/10/hasil-audit-berjimatlah-kerana-gawat/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...