Friday, September 5, 2008

IPTA Malaysia, antara cita-cita bangsa dan globalisasi akademia!

Sumber: instinctive-stage G3.0


OLEH kerana UiTM ini didirikan atas cita-cita kebangsaan, maka banyak pihak khususnya warga Universiti sendiri telah mengkritik kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.


Tan Sri Khalid Ibrahim telah menyarankan 10% kouta kemasukan ke UiTM patut dibuka kepada bukan bumiputera.


Naib Canselor UiTM, Dato’ Seri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah kecewa dengan kenyataan tersebut. Lebih 5000 mahasiswa Melayu telah berdemontrasi mengangkat sepanduk “Roboh UiTM robohlah bumiputera”, “Pertahankan Hak Kita!” dan beberapa banner lagi di Shah Alam.


Sejarah Penubuhan


Apabila saya menyelidikan sejarah perkembangan Universiti Teknologi MARA (UiTM), memang tidak dapat dinafikan bahawa Universiti ini memang didirikan atas cita-cita memperkasakan kebolehupayaan bumiputera dalam bidang profesional dan separa profesional.


Pada tahun 1950, Rural Industrial Devolopment Autority (RIDA) telah ditubuhkan demi menggalas misi nasional ini. Atas hasrat tersebut, Dewan Latihan RIDA telah ditubuhkan pada November 1956.


Majlis Amanah Rakyat (MARA) ditubuhkan agak kemudian, iaitu pada 1965. Selepas itu, maktab tersebut telah diserap di bawah MARA, dikenali sebagai Maktab MARA.


Maktab MARA ini telah mengalami pelbagai tranformasi pendidikan hatta diangkat sebagai Institut Teknologi MARA (iTM); kemudiannya menjadi Universiti – UiTM pada tahun 1996.


Sehingga kini, UiTM telah menerima hampir 100% kemasukan bumiputera Melayu; bumiputera Sabahan dan Sarawakian demi memastikan Melayu profesional dan separa profesional boleh bedaya saing dalam pentas sosio-ekonomi Malaysia selepas graduan. Ini sejarah ringkas perkembangan UiTM.


Cita-cita bangsa vs keperluan global


Walaupun demikian, cita-cita nasional ini tidak mungkin boleh direalisasikan jika kita terlalu mengamalkan dasar ultra-Melayu; termasuk di Universiti.


Universiti seharusnya tidak boleh disamakan dengan parti yang memperjuangkan satu-satu cita-cita nasionalism/racism/cauvenism; walaupun cita-cita penubuhan Universiti itu telah dilangsungkan sendiri oleh parti-parti kebangsaan tersebut.


Ini kerana Universiti seharusnya menjunjung kebebasan akademik dan wajar mempunyai autonomi tersendiri. Kehormatan Universiti berlaku apabila ilmu ditinggikan dan masyarakat seganinya sebagai menara gading.


Untuk mencapai tahap ini, tidak dapat tidak Universiti seharusnya bergerak secara bebas, semulajadi dan berobjektif baik. Cendekiawan berilmu wajib diangkat ke tempat selayaknya, tidak kira dia datang dari bangsa mana sekalipun.


Calon-calon mahasiswa yang menjadi sebahagian warga akedemia Universiti juga seharusnya diuji kebolehupayaan minda mereka secara saksama; kerana mereka adalah komuniti terbaik yang bakal menggalas tanggungjawab akademia selepas graduan kelak.


Untuk merealisasikan dunia akademia seumpama ini, ada pihak mengatakan bahawa cita-cita ini terlalu ideal. Ada banyak halangan dan ranjau semulajadi dalam pembangunan Universiti-Universiti ini.


Salah satunya, kebanyakan Universiti yang ada di negara kita hari ini kebanyakan dibina atas nama cita-cita politik kepartian tertentu.


Menjelang Pilihanraya Umum atau Kecil, parti-parti tertentu acapkali menjadikan wawasan membina satu-satu Universiti setempat sebagai manifesto pilihanraya bagi calon-calon mereka.


Kata mereka, Universiti adalah mercu pembangunan prasarana dan ekonomi setempat. Malah, Universiti ini menjadi sumber inspirasi masyarakat setempat untuk maju dalam bidang pendidikan dan sebagainya.


Dahulu, kita boleh melihat pembinaan UiTM merupakan salah satu pillot test yang klasik bahawa Universiti dibina atas cita-cita politik UMNO – iaitu untuk memelihara/melahirkan profesional Melayu/Bumiputera sebagaimana yang digagaskan dalam DEB.


Sekarang, kita boleh juga melihat hal yang sama berlaku. Menjelang Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir, 2005, UMNO dan Barisan Nasional telah mewar-warkan pembinaan sebuah Universiti di peringkat negeri tersebut jika mereka memenangi pilihanraya tersebut – iaitu Universiti Darul Naim / Universiti Malaysia Kelantan


Hal demikian juga berlaku di Terengganu, Perlis, Pahang dan sebagainya sehingga lahir UDIM, UMP, UNIMAP dan sebagainya. Impaknya, halatuju asasinya seringkali diganggu serta tercenderung pada kepentingan politik kepartian tertentu.


Jadilah sebagaimana UiTM, tidak boleh menerima 10% kemasukan non-bumiputera kerana kononnya untuk mempertahankan status quo Melayu serta cita-cita kepartian UMNO itu sendiri.


Walhal, adakah dengan berbuat demikian, UiTM boleh sahaja menjadi Universiti yang disegani semua pihak?


Dunia dan masyarakat akademia di Malaysia sedang membincangkan Universiti APEX, takkan UiTM nak membincangkan ‘Universiti Melayu Klasik’?


Tidak cemburukah apabila melihat USM hari ini telahpun mendapat peluang mewarnai Universiti APEX diperingkat nasional dan global?


UM, UPM dan UKM dalam senarai pencalonan. UiTM dalam senarai apa…


Universiti dan Cabaran Globalisasi


Pada tahun 2005, UM pernah dinobatkan Universiti ke-69 dari 189 Universiti-Universiti terkemuka dunia oleh THES. Tahun berikutnya rekod pencapaian tersebut gagal dipertahankan.


Peristiwa tersebut telah pun menjadi isu panas di Parlimen hatta di bilik-bilik Kuliah seluruh IPT Malaysia.


Dalam suatu laporan post moterm oleh Menteri Pengajian Tinggi pada waktu tersebut, Dato’ Dr. Shafie Salleh; beliau menyatakan bahawa antara faktor berlakukan kejatuhan rekod pencapaian terbaik UM tersebut disebabkan Universiti itu tidak memenuhi krateria globalisasi Universiti itu sendiri.


Ada banyak krateria dibanding-bandingkan. Antaranya, status satu-satu Universiti ini akan unggul apabila telah menerima kunjungan ramai penuntut serta pensyarah pelawat dari seluruh negara.


Lihat dan kita boleh berfikir bersama. UiTM dan Universiti-Universiti yang masih diikat dengan paradigma lama boleh memilih untuk terus dalam kerangka klasik (cita-cita kebangsaan sempit) atau bersedia menerima persaingan akademia secara sihat di peringkat lebih global?


Kita boleh memilih untuk terus memelihara emosi kebangsaan yang cuba ditiupkan oleh segelintir kepemimpinan Universiti kita; atau lebih fokus dan bersikap objektif demi memartabatkan Universiti kita di persada antara bangsa?


Globalisasi Universiti masih perlukan kouta


Apabila kita menjurus pada wawasan yang global, bukanlah bermakna kita boleh terus longgar dalam memelihara kepentingan-kepentingan Universiti kita.


Kita tidak boleh seratus peratus bergantung pada meritokrasi atau membuka seluas-luasnya kemasukan untuk calon-calon sarjana luar negara atau bangsa-bangsa lain.


Ini kerana meritokrasi ada juga kesan buruknya, salain memacu daya saing secara sihat dalam dunia kependidikan.


Kuota diperlukan, tetapi bukan atas nama politik atau bangsa Melayu. Kuota diperlukan atas nama keperluan. Maksud keperluan di sini adalah imbangan masyarakat bandar dan luar bandar.


Masyarakat bandar mempunyai kebolehan prasarana pendidikan yang jauh lebih baik berbanding masyarakat luar bandar. Maka, sudah pasti pencapaian akademik mereka turut dibantu secara semulajadi berbanding masyarakat luar bandar.


Jalan keluar pada realiti ini adalah wujudkan suatu kouta untuk mesyarakat luar bandar atas nama keperluan.


Jika falsafah kouta seumpama ini dipegang, tidak timbul Universiti ini terlalu ultra-Melayu, kolej Universiti itu cauvenisme.


Ini kerana kouta kemasukan ke Universiti tersebut akan memelihara semua kepentingan kaum; kerana masyarakat luar bandar sah terdiri oleh Melayu, Cina, India, Sarawakian, Sabahan serta rumpun-rumpun etnik kecil yang lain.


Ya! Kouta bukan dikira berdasarkan asobiyyah, tetapi keperluan (masyarakat luar bandar yang majmuk).


Mari kita berfikir!


Apabila Naib Canselor UiTM tidak berputus asa menentang cadangan Tan Sri Khalid Ibrahim, kita berasa semacam ada yang pelik dan tidak kena.


Dahulu (2003), ketika bekas Perdana Menteri Malaysia, (Tun) Dr. Mahathir Mohammad telah mencadangkan 10% hingga 15% kouta kemasukan ke MRSM dibuka kepada non-bumiputera, mengapa beliau tidak membantah cadangan tersebut.


GPMS, TERAS, DBP dll ada membantah. Mereka tidak percaya saranan tersebut demi mewujudkan persaingan sihat dalam kalangan pelajar-pelajar Melayu MRSM.


Mereka melihat Tun sedang cuba memulihkan imej dan popularitinya yang kian terhakis pasca REFORMASI ’98.


Mereka juga memandang saranan tersebut adalah suatu propaganda demi meraih semula simpatisme masyarakat Melayu kepada UMNO sendiri.


Sejata propaganda asobiyyah telahpun memakan karear politik Tun sendiri. Demi membendung kemarahan Melayu, Tun mula reverse psychological apabila berjanji bahawa kouta kemasukan ke UiTM terjamin dan tidak dibuka kepada non-bumiputera.


Isu ‘UiTM dan pembukaan kouta 10% kepada non-bumiputera’, saya tinggalkan untuk sama-sama kita berfikir. Siapa benar, siapa salah, cukuplah kita tersenyum selapas membaca post kecil ini. -END


————————-


P/S: Jangan bersikap lebih sudu dari kuah!!!


http://kampusnegara.net/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...