Saturday, December 20, 2008

Gadis hilang RM399 tanpa restu

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my




SOFEA yang mendakwa ditipu sebuah syarikat pelancongan menunjukkan kad serta dokumen pelancongan dan laporan polis yang dibuatnya dalam pertemuan dengan wartawan Kosmo! di Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Bermula dengan satu panggilan yang diterimanya daripada seorang lelaki yang kononnya mewakili sebuah pusat kad kredit, seorang wanita akhirnya terpedaya.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Sofea, 25, berkata, dia 'kehilangan' RM399 daripada akaun kad kredit miliknya yang dicaj tanpa restu.

Menceritakan kejadian tiga minggu lalu, Sofea berkata, pada mulanya dia menerima panggilan daripada seorang lelaki yang mahu nombor akaun kad kredit, alamat rumah serta nombor kad pengenalan miliknya.

"Saya sangka lelaki itu dari pusat kad kredit. Tanpa ragu-ragu saya memberikan maklumat yang diperlukan tetapi lelaki itu kemudian menawarkan pakej pelancongan dan ingin memberikan tawaran menarik.

"Perbualan selama setengah jam dalam keadaan hujan lebat itu tidak berapa jelas dan saya hanya ingat dia asyik bercerita mengenai pakej pelancongan.


"Tetapi dia juga mengaku bekerja di pusat kad kredit dan ini membuatkan saya memberikan maklumat," katanya ketika ditemui di pejabat Kosmo! di sini semalam.

Sofea yang merupakan seorang guru sandaran di sebuah sekolah menengah di ibu negara memberitahu, dia juga ditawarkan potongan harga untuk menunaikan umrah dan haji.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1220&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...