Friday, December 19, 2008

Laporan tanah runtuh: JKR minta maaf atas kekeliruan prosedur


Jumaat Disember 19, 2008

Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB

KUALA LUMPUR: Jabatan Kerja Raya (JKR) hari ini memohon maaf kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung kekeliruan yang timbul mengenai laporan geoteknikal keadaan Bukit Antarabangsa.


Ketua Pengarah JKR, Datuk Seri Prof. Ir. Dr. Judin Abddul Karim berkata, terdapat kekeliruan yang memberi tanggapan bahawa laporan itu akan terus diberikan kepada Khalid.


Bagaimanapun jelas beliau, pihaknya tidak bertujuan untuk menimbulkan sebarang kesulitan kepada Menteri Besar dalam usaha membantu penduduk Bukit antarabangsa.


"Dalam usaha penyediaan laporan, JKR terpaksa mengikut prosedur kerja yang telah ditetapkan dalam Arahan Majlis Keselamatan Negara National No.20 Polisi dan Mekanisme Mengenai Pengurusan Bencana dan Relif bagi operasi keselamatan di Bukit Antarabangsa.


"JKR diarahkan untuk memaklumkan sebarang maklumat terkini tentang tahap keselamatan dikawasan runtuhan terus kepada pihak polis sebagai ketua komander supaya tiada percanggahan dalam penyampaian maklumat," kata beliau dalam kenyataan dikeluarkanhari ini.


Beliau berkata, laporan itu perlu diserahkan terus kepada pihak polis bagi memberi pandangan tentang faktor-faktor lain yang perlu dititikberatkan sebelum mengeluarkan sebarang arahan kepada penduduk.


Kata beliau lagi, pihak polis kemudiaannya akan memberikan laporan tersebut kepada Pegawai Daerah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bantuan dan Pengurusan Bencana.


Judin berkata, senarai kawasan-kawasan yang tidak selamat telahpun dikenal pasti.


"Walau bagaimanapun kawasan-kawasan lain yang tidak disenaraikan juga perlu dipantau dari semasa ke semasa untuk menentukan tahap keselamatan cerun-cerun di kawasan tersebut," katanya.


Semalam, Kerajaan Selangor melahirkan rasa kesal dengan tindakan JKR yang tidak menyerahkan laporan siasatan berhubung kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada 6 Disember lepas.


Menurut kenyataan yang dikeluarkan Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar Selangor, tindakan itu amat mengelirukan kerana akan menyulitkan lagi usaha kerajaan negeri untuk membuat keputusan dalam menentukan nasib mangsa kejadian tanah runtuh dengan segera.


"Hal pengurusan tanah adalah terletak di bawah kuasa kerajaan negeri.


"Oleh itu, membelakangkan pihak kerajaan negeri hanya akan merugikan mangsa kejadian tanah runtuh dan diharapkan agensi-agensi kerajaan bersikap lebih profesional dalam mengendali perihal tragedi ini," menurut kenyataan itu.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Abd. Jalil Hassan berkata, beliau tidak mengetahui kandungan laporan status keselamatan tanah di kawasan tersebut yang telah diserahkan oleh Pegawai Daerah kepadanya tengah hari tadi.


"Kita menanti daripada Pejabat Daerah dan juga pejabat Menteri Besar .


"Setakat ini mereka masih belum memberi maklum balas dan saya berharap ia akan dilaporkan segera kepada orang ramai," katanya.


http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/12/19/mstar_berita/20081219162747&sec=mstar_berita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...