Saturday, December 13, 2008

Riba punca krisis kewangan dunia - Mufti


Ini adalah akibat mengabaikan peraturan-peraturan Allah. Gambar hiasan

09 Dec 2008 10:56AM

ARAFAT (Arab Saudi): Seorang ulama besar Arab Saudi lewat kelmarin memberitahu masyarakat Islam yang menunaikan haji bahawa krisis kewangan sejagat yang dialami ketika ini berpunca daripada sikap mengabaikan peraturan Tuhan dan membenarkan amalan riba, yang diharamkan oleh Islam, berleluasa.

'Hari ini, kita melihat sedang krisis kewangan semakin mencengkam, beberapa syarikat dan bank muflis,' kata Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdul Aziz Al-Sheikh, dalam khutbahnya di Masjid Namira, tempat Nabi Muhammad saw mendirikan solat semasa menjalani ibadah haji.

'Ini adalah akibat mengabaikan peraturan-peraturan Allah. Para penganut Islam harus patuh dengan peraturan-peraturan Tuhan, dan membina ekonomi mereka sewajarnya,' kata Sheikh Abdul Aziz kepada jemaah sebelum solat zohor.

Bank-bank yang beroperasi di bawah undangundang syariah tidak mengenakan bayaran bunga bagi pinjaman-pinjamannya, yang dilihat sebagai satu bentuk riba.

Sebaliknya, mereka lebih mengamalkan dasar berkongsi pemilikan dan membahagi keuntungan yang diraih dalam sesuatu projek.

Sheikh Abdul Aziz juga menggesa agar masyarakat Islam sedunia bersatu di tengah-tengah gejala pengganasan untuk mengekalkan kestabilan.

'Dunia harus melihat pengganasan sebagai satu jenayah... kita harus berjaga-jaga terhadap pengganasan dan memerangi kumpulan-kumpulan yang bertindak ganas yang menghancurkan negara-negara dan penduduknya,' kata Sheikh Abdul Aziz.

Beliau menambah bahawa keluarga Islam harus 'membentuk sekatan di hadapan sesiapa yang mengancam keselamatan dan kestabilan'.

http://www.klpos.com/news/2008/12/09/1.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...