Saturday, October 9, 2010

'Saya masih sayang dia'


Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my
2010/10/09




BUKIT JALIL: “Dalam tempoh edah tiga bulan ini saya sedia rujuk semula dengan bekas suami (Adzmin Osman, 37,) kerana masih sayangkannya dan pintu rumah saya masih terbuka untuknya.


SUGUL...reaksi Raja Azura ketika ditemubual, semalam.
SUGUL...reaksi Raja Azura ketika ditemubual, semalam.
“Saya memfailkan perceraian dan membuat keputusan untuk bercerai kerana mahu dia berfikir kesilapan dilakukannya selepas perbincangan ketika kami sebagai suami isteri tidak ada jalan penyelesaiannya. Sekarang saya berusaha untuk memperbaiki segala kekusutan itu dari ‘luar’ rumah pula,” kata Raja Azura Tengku Ahmad Tajudin, 38, atau Kak Engku.


Malah, katanya, bapanya pun mahu mereka rujuk semula dan segala-galanya kini terpulang kepada Adzmin.



“Adzmin minta ruang untuk berfikir kerana andai masih ada jodoh antara kami, kami berharap perkara (perceraian) itu tidak berlaku lagi. Namun, sekiranya ikatan kami sebagai suami isteri terpaksa juga berakhir, saya reda.



“Tiada masalah antara kami dan Adzmin pun seorang suami serta bapa yang baik. Tidak pernah dia berkasar dengan saya dan kami saling memahami. Cuma apabila ada perkara yang membabitkan hati dan perasaan, ia membuatkan saya sangat terluka serta hilang kepercayaan kepadanya,” katanya ketika ditemui di Pusat Penyiaran Asia, Bukit Jalil, di sini, semalam.



Menurut Kak Engku, ketika Adzmin melafazkan talak satu pada 28 September lalu, dia menangis kerana sedih, tetapi terpaksa juga mengambil keputusan bercerai demi kebaikan. “Ada ketika perpisahan itu menerbitkan rasa rindu dan kasih sayang semakin kuat. Mungkin bekas suami akan teringatkan masakan bekas isterinya.

“Sepanjang sembilan tahun berumah tangga, kehidupan saya hanya tertumpu kerja, suami dan anak. Meskipun banyak bekerja di luar rumah, hati saya tidak pernah terbuka kepada lelaki lain. Saya ini jenis apabila sayangkan seseorang, saya akan menyayanginya sampai bila-bila,” katanya.



Beliau berharap Adzmin akan menyedari kesilapannya dan sedia bersamanya semula. “Selepas terlerainya ikatan sebagai suami isteri, kami berjanji untuk menjadi rakan karib dan saya tidak berhasrat memisahkan anak dengan bapa mereka.

“Kami bersetuju untuk menjaga anak bersama-sama kerana tidak mahu mereka terasa kehilangan kasih sayang seorang bapa dan walaupun hari ini (semalam) sudah 10 hari kami bercerai, anak-anak masih tidak tahu dan saya minta guru di sekolah tidak bertanyakan perkara itu kepada mereka. Biar mereka menjalani rutin seharian seperti biasa,” katanya.

Kak Engku berkata, pada hari perceraian itu mereka pergi dan balik dari mahkamah bersama dan sempat pergi ke pusat beli-belah SACC di Shah Alam untuk membeli seterika. “Kami jalan berpegangan tangan dan rasa sangat bahagia. Saya tahu dia masih sayangkan saya cuma keadaan membuatkan kami terpaksa mengambil jalan untuk berpisah.

“Kepada mereka yang menjadi punca keretakan rumah tangga kami, saya maafkan dan tidak berdendam. Saya percaya Allah SWT tidak akan mungkir janji dengan pasti ada pembalasan kepada setiap perbuatan kita,” katanya.


http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sayamasihsayangdia/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...