Wednesday, December 1, 2010

AS kawal ketat maklumat


HILLARY CLINTON memberi komen mengenai skandal pembocoran maklumat diplomatik Amerika Syarikat (AS) pada sidang akhbar di Jabatan Negara AS, Washington kelmarin.


WASHINGTON - Pentadbiran Amerika Syarikat (AS) kelmarin menyatakan ia amat kesal dengan pendedahan sebarang maklumat rahsia dan akan mengetatkan kawalan keselamatan bagi menghalang pembocoran maklumat seperti pendedahan kabel diplomatik Jabatan Negara AS oleh WikiLeaks.

Lebih 250,000 kabel diplomatik diperoleh laman web berkenaan yang kemudian diserahkan kepada akhbar New York Times dan kumpulan media lain.

Pendedahan tersebut membawa kepada penyiaran berita mengenai urusan dalaman diplomatik AS termasuk penilaian yang melucukan dan memalukan terhadap pemimpin-pemimpin dunia.

Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton menyatakan pembocoran ratusan ribu maklumat diplomatik itu merupakan satu serangan ke atas masyarakat antarabangsa selain AS.

Beliau yang membuat komen pertama mengenai pembocoran maklumat oleh WikiLeaks itu menyatakan pemberi maklumat kepada laman itu bertindak secara haram.

Menurutnya, pentadbiran Presiden Barack Obama sedang mengambil beberapa langkah agresif untuk menangkap mereka yang bertanggungjawab mencuri maklumat tersebut. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1201&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...