Wednesday, November 19, 2008

‘Suami hantu’


Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my



TERTIPU...Qiu (kiri) menunjukkan gambar suaminya sambil diperhatian
Chong.


KUALA LUMPUR: ‘Suami hantu’ itulah gelaran tepat kepada seorang lelaki apabila dia dipercayai bersubahat dengan sekumpulan ceti haram mendakwa diculik kumpulan terbabit untuk melepaskan diri daripada membayar hutang.

Lelaki itu mendakwa dia diculik kumpulan ceti haram berkenaan dan dibelasah selain tidak diberi makan dan minum sejak dilarikan selagi isterinya tidak tampil menjelaskan hutangnya.

Bagaimanapun taktik menipu isteri sendiri itu tidak menjadi apabila kumpulan ceti haram mendakwa menculiknya mula ‘kecut perut’ selepas wanita malang itu membuat laporan polis.

Dalam kejadian Khamis lalu, mangsa Qiu Boa Ying, 33, warga negara China, pada mulanya amat risau dengan keselamatan suaminya yang mendakwa ditahan kumpulan ceti haram itu.

Ketika mangsa yang pulang dari kerja pada jam 1.30 pagi dia mendapati rumahnya berselerak manakala suaminya tiada di rumah.

Keesokan harinya, dia dihubungi lelaki tidak dikenali mengaku sebagai ketua kumpulan terbabit, meminta dia menjelaskan hutang suaminya sebagai tebusan sekiranya mahu dibebaskan.

Dalam perbualan singkat Khin, dirayu suaminya agar dia menjelaskan baki hutang berjumlah RM4,800 kerana tidak tahan diseksa serta tidak diberikan makan serta minum sejak diculik.

Bagaimanapun dakwaan itu menimbulkan rasa curiga wanita terbabit, serta keluarganya apabila ketua kumpulan ceti haram terbabit yang diajak untuk berunding enggan bertemu mereka dan hanya mahu berurusan melalui telefon.

“Bukan saja untuk berunding malah, kami turut mengajaknya bersemuka untuk melunaskan baki hutang itu tapi dia enggan dan meminta kami memasukkan wang tebusan dalam akaun diberikannya,” katanya.

“Amat pelik apabila kumpulan ceti haram itu seperti terdesak dan sanggup menculik seorang lelaki yang gagal menjelaskan hutang sebanyak dalam jumlah dianggap tidak berbaloi hingga sanggup menculik suaminya itu,” katanya.

Kerana rasa curiga mereka kemudian membuat laporan polis berhubung kejadian, dan memaklumkan perkara itu kepada ketua kumpulan terbabit, dan dia dikatakan merasa tergugat apabila dikatakan tidak lagi menghubungi mangsa seperti biasa.

Menimbulkan tanda tanya sehingga kini suaminya yang mendakwa diculik dikatakan masih menghilangkan diri dan belum dapat dikesan.

Sementara itu Ketua Biro Aduan Awam MCA, Datuk Michael Chong, berkata perkara itu sudah dirujuk kepada pihak polis.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20081119091521/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...