Monday, August 16, 2010

Sahur berdarah



Oleh KASDI ALI dan RAVALE SAVARINATHAN
am@hmetro.com.my
2010/08/15

TELUK INTAN: “Bang mengucap banyak-banyak... kenapa naik angin tiba-tiba ni? Tak elok bulan Ramadan buat perangai macam ni, malu kat jiran. Tolong jangan apa-apakan saya dan anak-anak, ingat Tuhan.”

TRAGIS... polis mengusung mayat mangsa keluar dari rumah.
TRAGIS... polis mengusung mayat mangsa keluar dari rumah.

Insiden yang turut menyebabkan dua anak perempuan mangsa cedera dengan seorang daripadanya parah, termasuk putus dua jari tangan kanannya, berakhir tragis kira-kira jam 8.30 pagi apabila polis menembak mati suspek yang cuba menyerang mereka menggunakan parang dan pisau.


Jiran sebelah rumah mangsa yang hanya mahu dikenali Tamarai, 30-an, berkata dia terjaga kira-kira jam 3 pagi apabila mendengar bunyi bising dipercayai pertengkaran mangsa dengan suspek.


“Pada mulanya saya tidak begitu terkejut kerana pasangan suami isteri itu memang kerap bertengkar dan mengamuk secara tiba-tiba.


“Tetapi pertengkaran pagi tadi (semalam) agak menakutkan kerana Bariah beberapa kali menjerit supaya dia dan dua anaknya tidak diapa-apakan oleh suspek.

“Saya percaya ketika itu suspek mungkin sedang menghayunkan parang atau pisau ke arah mereka.


“Sejurus kemudian, suasana menjadi senyap seketika tetapi disusuli pertengkaran kecil. Saya kemudian menyambung tidur kerana beranggapan ia sudah berakhir,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.


Menurut Tamarai, tidurnya sekali lagi terganggu apabila dikejutkan dengan bunyi jeritan nyaring disusuli suara dua anak mangsa meminta tolong kira-kira jam 5.15 pagi.


“Ketika itulah saya berasa tidak sedap hati kerana suspek memang berperangai menakutkan setiap kali ‘anginnya’ tidak baik dan mahu mengamuk iaitu mengasah parangnya sehingga berjam-jam. “Saya tidak sangka dia menggunakan parang itu untuk membunuh isterinya dan mencederakan dua anak perempuannya.


“Bagaimanapun, saya hanya mengetahui mengenai perkara itu selepas polis tiba kira-kira jam 8.30 pagi kerana tidak berani keluar rumah. “Saya dimaklumkan jiran suspek menetak mangsa hingga mati dan turut menyerang dua anaknya. Saya begitu terkejut kerana tidak menduga suspek sanggup bertindak sedemikian.


“Saya sedih kerana mangsa seorang yang peramah dan sentiasa tersenyum setiap kali bertemu saya serta jiran lain walaupun keluarganya bermasalah disebabkan sikap panas baran suaminya,” katanya sedih.


Sementara seorang lagi jiran mangsa yang turut bekerja bersamanya di sebuah kilang plastik di Chui Chak, dekat sini, Ramlah Mohammad, berkata arwah ada mengadu kepadanya mengenai sikap melampau suaminya yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

“Saya memang mengetahui mengenai masalah rumahtangga arwah disebabkan suaminya yang mempunyai masalah mental dan dia juga selalu mengadu kepada saya,” katanya. “Tetapi dua hari lalu, saya terkejut lihat arwah bermuka pucat seperti orang ketakutan. Dia memberitahu saya penyakit mental suaminya semakin teruk apabila dia selalu kacau, buat bising dan memukulnya serta dua anak mereka.


“Saya menasihatkan arwah supaya membuat laporan polis jika keadaan tidak terkawal. Saya kesal arwah tidak sempat berbuat demikan.


“Suami ada memberitahu saya kira-kira jam 4 pagi tadi (semalam), arwah ada datang ke rumah kami yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Arwah mencari saya tapi suami beritahu saya tidur menyebabkan dia pulang semula ke rumahnya.


“Saya tak sangka tidak lama kemudian, arwah mati ditetak suaminya. Saya terkilan kerana arwah mungkin mencari saya untuk meminta pertolongan,” katanya yang menitiskan air mata.


Sementara itu, tinjauan Metro Ahad di sekitar rumah mangsa dan bilik mayat Hospital Teluk Intan mendapati suasana lengang dengan kelihatan beberapa ahli keluarga mangsa dan suspek.


Bagaimanapun, usaha wartawan Metro Ahad menemubual keluarga mangsa gagal selepas dihalang secara baik daripada berbuat demikian oleh seorang saudara mangsa yang hanya mahu memberi komen seluruh ahli keluarganya, trauma dan masih terkejut dengan kejadian tragis itu.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sahurberdarah/myMA/myArticle

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...