Thursday, October 14, 2010

Obama ada pertalian saudara dengan Bush

NEW YORK - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mempunyai hubungan persaudaran dengan George W. Bush yang merupakan bekas Presiden AS, kata seorang ahli geneaologi di laman web Ancestry.com, Anastasia Tyler semalam.

Obama merupakan anggota Parti Demokrat manakala Bush yang melancarkan perang ke atas Iraq pada 2003 pula merupakan anggota Parti Republikan.

Anastasia mendedahkan, Obama dan Bush adalah sepupu ke-11 kerana mereka berkongsi poyang, Samuel Hinckley pada kurun ke-17.

Selain Bush, Obama turut mempunyai hubungan persaudaraan dengan seorang seteru politiknya iaitu bekas Gabenor Alaska, Sarah Palin.

Palin pernah dipilih menjadi calon Naib Presiden AS pada pilihan raya Presiden 2008 bagi menjadi regu calon Presiden AS daripada parti Republikan, John McCain.

Menurut Anastasia, Obama dan Palin merupakan sepupu ke-10 menerusi moyang yang sama bernama John Smith yang merupakan seorang peneroka awal AS pada kurun ke-17 di negeri Massachusetts.

Smith adalah menantu Hinckley.

Jelasnya, penemuan itu dibuat selepas mengkaji sejarah keturunan tokoh-tokoh berkenaan termasuk persamaan dalam nama keluarga dan lokasi tempat tinggal. - AP

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...