Sunday, December 19, 2010

Gangguan mental

KUALA LUMPUR: Suami berselera pelik dan hanya ghairah melihat isteri menderita kesakitan ketika bersama adalah satu penyakit mental yang berbahaya dan sewajarnya memerlukan rawatan.

Presiden Persatuan Psikiatri dan Mental Asean, Prof Dr Mohamad Hussain Habil berkata, dalam terma dan ungkapan moden ia boleh dipanggil sebagai penyakit sadistik, atau sadomasochism yang merujuk kepada gangguan psikologi dan mental terhadap perhubungan seks ganas.


“Penyakit ini boleh saja berlaku sama ada untuk lelaki mahupun perempuan, mereka gemar memukul, merantai dan mencederakan pasangan mereka untuk menikmati kepuasan (seks). “Mereka perlu dirawat dan jalan terbaik adalah mendapat khidmat kaunseling dan psikoterapi. Namun bukan mudah merawat penyakit yang membabitkan mental dan emosi ini, tetapi rawatan mesti dilakukan juga,” katanya.

Menurut Hussain, individu yang menderita akibat perlakuan sadomasochism ini sebenarnya adalah satu perbuatan penderaan terhadap pasangan mereka.


Katanya, mana-mana individu yang terseksa akibat perlakuan seks ganas ini berhak mendapatkan pengadilan dan melaporkan kepada pihak berkuasa.


“Sadomasochism akan menjadi satu kesalahan jika pelaku melampaui batas hingga mencederakan pasangan mereka. Dengan itu, individu yang menderita akibat perlakuan seks begini boleh membuat pendakwaan.

“Bagaimanapun, jika masih boleh dirawat, maka rawatan lanjut perlulah dilakukan. Ini kerana kadangkala pelaku itu sendiri tidak menyedari tindakan mereka itu adalah salah,” katanya.


Hussain menjelaskan, ada banyak faktor yang menyebabkan individu boleh mengalami sadomasochism, sama ada faktor pengalaman silam seperti penderaan ataupun pengaruh media dan bahan lucah seperti paparan video.

“Terapi mental adalah langkah terbaik, sama ada kaunseling dan psikoterapi untuk memulihkan mental mereka,” katanya.


Menyingkap pengalamannya berhadapan kes begini, Hussain berkata pada awal 1980-an ramai isteri mengalami masalah ini tetapi tidak berani tampil mengemukakan masalah mereka kerana malu.


“Kes yang saya temui kebanyakan secara kebetulan apabila merawat pesakit yang terdapat kesan lebam pada bahagian tertentu. Saya dapati, ramai di kalangan wanita tidak menyedari mereka sebenarnya didera secara fizikal dan mental.


“Kini, ramai yang berani tampil untuk menyatakan masalah mereka ini dan ia cukup baik. Wanita juga perlu sedar gangguan sadomasochism yang dialami adalah satu kesalahan serius yang membabitkan mental,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Gangguanmental/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...