Monday, December 20, 2010

Laporan tak terhad di balai

PASANG...Arjunaidi memasang plak komuniti kepolisan di rumah wakil penduduk di Taman Damansara Utama, semalam.
PASANG...Arjunaidi memasang plak komuniti kepolisan di rumah wakil penduduk di Taman Damansara Utama, semalam.

PETALING JAYA: Laporan polis kini lebih mudah dibuat kerana mana-mana anggota polis yang tiba di tempat kejadian boleh mengambil laporan dibuat mangsa jenayah.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, berkata biarpun kaedah ini sudah lama dilaksanakan Polis Diraja Malaysia (PDRM), masih ramai beranggapan semua laporan hanya boleh dibuat di balai polis.


“Anggota polis pertama yang sampai ke tempat kejadian boleh menerima laporan mangsa dan pegawai penyiasat akan datang ke tempat kejadian untuk membuat siasatan lanjut.

“Ini bagi memudahkan orang ramai terutama mangsa, mereka mungkin trauma dengan kejadian yang berlaku dan mengambil masa agak lama untuk ke balai bagi membuat laporan serta memberi keterangan,” katanya selepas merasmikan Sektor Rukun Tetangga Zon C, Taman Damansara Utama, di sini, semalam.


Katanya, banyak usaha dan kaedah sudah dilakukan polis dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada orang ramai, lebih penting sekarang kerjasama masyarakat bagi mencegah serta mengurangkan jenayah.


Menurutnya, hasil kerjasama antara masyarakat dengan polis, setakat ini kadar jenayah di Petaling Jaya bagi tempoh Januari hingga pertengahan Disember tahun ini turun sembilan peratus berbanding tempoh sama tahun lalu.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Laporantakterhaddibalai/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...