Saturday, December 18, 2010

Rayu kerusi roda baru

LENGGONG: Desakan kewangan selain hanya bergantung harap dengan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM300 sebulan menyebabkan seorang wanita orang kurang upaya (OKU) terpaksa menggunakan kerusi roda yang rosak sejak beberapa tahun lalu.

Sharifah Radziah Mat Piah, 47, yang cacat dari bahagian pinggang ke bawah hanya bergantung kepada kerusi roda itu untuk bergerak.


Wanita malang yang mempunyai dua anak berusia 10 dan 12 tahun itu dimasukkan ke Hospital Taiping ketika berusia 20 bulan kerana mengalami masalah kerongkong menyebabkan nafasnya berbau.

Justeru, doktor yang merawatnya ketika itu terpaksa mengambil air tulang belakang untuk pemeriksaan penyakit menyebabkan dia tidak dapat berjalan hingga terpaksa menggunakan kerusi roda sejak 1965.


Menurutnya, dia berharap ada pihak sudi membantunya mendapatkan kerusi roda baru memandangkan alat bantuan itu kini sering rosak dan memerlukan kos tinggi untuk dibaiki.


Katanya, dia menerima kerusi roda itu daripada JKM lapan tahun lalu dan sudah beberapa kali rosak.

“Saya sudah memohon bantuan kepada beberapa pihak, namun hingga kini masih tiada jawapan dan ada sebahagiannya hanya berjanji,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Rayukerusirodabaru/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...