Thursday, January 6, 2011

Harga minyak masak tidak akan naik?

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Rakyat mungkin menarik nafas lega apabila kerajaan memutuskan harga minyak masak tidak akan dinaikkan buat masa ini.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, namun setiap kali janji begitu keluar dari mulut pihak kerajaan, tidak berapa lama sesudah itu harganya akan naik seperti yang berlaku kepada harga minyak petrol.

“Adakah ianya akan berulang kepada harga minyak masak, kita tunggu dan lihat,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata keputusan itu sekali gus menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa harga bahan tersebut akan dinaikkan menjelang sambutan Tahun Baru Cina kelak.

"Sehubungan itu, kepada pengguna yang panik membeli (minyak masak) secara banyak, cukuplah buat kerja itu," katanya kepada pemberita di Putrajaya.

Bagi Khalil, walaupun begitu krisis kekurangan minyak masak berlaku di negara ini, antara pengeluar utama minyak sawit dunia ini agak meruncing dengan mendapat liputan meluas media.

Katanya, sesetengah tempat harga siling yang ditetapkan RM2.50 iaitu harga kawalan yang sekarang telah mencecah RM3.50 sekilogram.

Beliau yang juga Adun Titi Serong berkata, ada alasan bahawa kenaikan itu adalah seiring dengan kenaikan harga kelapa sawit yang mencecah harga tertingginya sejak beberapa minggu lepas.

“Demikianlah pelbagai masalah yang membelit rakyat 1Malaysia dengan slogan rakyat didahulukan, setiap nafas yang disedut dan dihembuskan adalah wajah yang suram dengan tekanan hidup yang akan berterusan selagi BN memerintah Malaysia,” katanya.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30202:harga-minyak-masak-tidak-akan-naik&catid=1:utama&Itemid=50

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...