Saturday, February 19, 2011

‘Mereka perdaya diri sendiri’

PUTRAJAYA: Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, mengesahkan menerima laporan seorang kakitangannya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM, berikutan terbabit dalam sindiket penikahan palsu.

Beliau berkata, lelaki terbabit kakitangan kontrak diberi amanah sebagai penggerak masyarakat Orang Asli yang sudah tamat tempoh dengan Jakim, sejak Januari lalu.


“Memang sebelum ini, Jakim ada menerima aduan mengenai pembabitan kakitangan terbabit dalam sindiket berkenaan (perkahwinan berpoligami tanpa wali),” katanya.

Wan Mohamad berkata, dalam banyak keadaan, pasangan menggunakan sindiket nikah palsu sebenarnya sudah mengetahui perbuatan dilakukan itu salah.


Menurutnya, pasangan terbabit sebenarnya bukan diperdaya, tetapi sebenarnya memperdayakan diri sendiri bagi memudahkan berpoligami.


Beliau berkata, apabila perkahwinan tidak halal ini berlaku, yang menjadi mangsa adalah wanita yang tidak menyedari lelaki yang hendak dikahwini sudah mempunyai isteri lain.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2011021801501420110218015014/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...