Friday, September 2, 2011

Peniaga Chinatown diminta tidak ke mahkamah

Peniaga Chinatown diminta tidak ke mahkamah
Sep 1, 11 11:42pm

Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menasihati pemilik hartanah di Jalan Sultan di Kuala Lumpur yang terlibat dengan pembinaan terowong bawah tanah bagi projek My Rapid Transit (MRT) agar bersabar.

chua soi lek 020108Beliau juga meminta mereka untuk mempertimbangkan langkah mereka untuk memfailkan injunksi bagi menghentikan pemilikan tanah dan pengambilan premis mereka.

"Jika mereka pergi ke mahkamah dan memfailkan injunksi, maka ruang perbincangan akan menjadi terhad di masa depan kerana Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mungkin berkata biar mahkamah yang membuat keputusan," katanya kepada pemberita di Rawang hari ini.

Beliau menyampaikan cek bernilai RM50,000 daripada kerajaan kepada Presiden Kuil Sri Veerakathy Vinayagar, Paramasivam Pillai bagi menaik taraf kuil berkenaan.

Dr Chua berkata perbincangan mendalam dengan SPAD hanya boleh diadakan selepas cuti Hari Raya dan Hari Merdeka.

Beliau juga berkata keputusan muktamad mengenai perkara tersebut tidak boleh diputuskan oleh SPAD tetapi bergantung kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana ia di bawah skop Jabatan Perdana Menteri.

NONESebuah portal berita hari ini melaporkan jurucakap Jawatankuasa Jalan Sultan, Judy Tan berkata para peniaga di situ sedang mempertimbangkan untuk mengemukakan injunksi tidak lama lagi bagi menghentikan pemilikan tanah mereka oleh kerajaan.

Minggu lalu, Dr Chua dipetik sebagai berkata 31 bangunan di situ tidak akan diruntuh tetapi kerajaan akan meneruskan usaha perolehan tanah bagi mengukuhkan bangunan yang bakal terjejas dengan projek MRT demi keselamatan penghuni bangunan.

NONEBeliau berkata keputusan tersebut adalah hasil perjumpaan antara peniaga dan pemilik hartanah dengan Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar.

Namun Ketua Eksekutif SPAD, Mohd Nur Ismail Kamal memberitahu sebuah portal berita pada hari berikutnya bahawa "tiada jaminan" 31 tuan punya tanah berkenaan boleh kembali kepada hartanah sambil berkata penyelesaian berkaitan perkara tersebut sedang diusahakan.

- Bernama



http://malaysiakini.com/news/174603

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...