Banyak institusi kewangan yang mempakej semula hutang-hutang lapuk mereka dan menjualnya semula di pasaran dunia.
KADAR pinjaman subprima yang tinggi atas desakan pihak pentadbir menyebabkan institusi kewangan berdepan dengan risiko tinggi berdepan dengan hutang lapuk.
--------------------------------------------------------------------------------
Oleh Dr. Eamonn ButlerKegawatan ekonomi dunia menyebabkan ramai yang menuntut supaya kawalan sektor kewangan dipertingkatkan. Reaksi sebegini memang boleh kita fahami. Tetapi ini reaksi yang salah.
Krisis yang kita hadapi bukan kegagalan kapitalisme. Penyebab utama krisis ini ialah ahli politik yang memaksa bank-bank memberikan pinjaman yang tidak munasabah, pihak berkuasa kewangan yang membiarkan Barat dibanjiri kredit murahan dan kegagalan proses pemantauan.
Tarikh lahirnya krisis ini ialah 12 Oktober 1977. Sebelum tarikh ini, institusi kewangan tidak memberikan pinjaman kepada mereka yang menetap di kawasan-kawasan miskin kerana mereka yang tinggal di kawasan itu biasanya mempunyai pendapatan yang terlalu rendah dan aset mereka juga murah. Kombinasi itu hanya akan melahirkan peminjam yang akhirnya gagal melunaskan pinjaman mereka.
Tetapi pada 12 Oktober 1977, Presiden Amerika Syarikat (AS), Jimmy Carter menandatangani rang undang-undang yang juga dikenali sebagai anti-redlining law. Undang-undang ini tidak membenarkan institusi kewangan meneruskan pemberian pinjaman secara selektif sedemikian rupa.
Akibatnya, institusi kewangan terpaksa memberi pinjaman kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk membayar balik pinjaman dengan penuh. Niat ahli-ahli politik pada waktu itu mungkin baik.
Mereka mahu semua rakyat boleh memiliki rumah dan itulah sebabnya mereka meluluskan undang-undang ini yang mengharuskan institusi kewangan memberi pinjaman berisiko tinggi atau kini dikenali sebagai pinjaman subprima.
Menjelang tahun 1985, keputusan tersebut hampir-hampir menyebabkan institusi-institusi tabungan dan pinjaman di AS menjadi muflis.
Justeru, kerajaan AS mengambil alih hutang-hutang lapuk yang semakin banyak dan menggalakkan konsolidasi hutang-hutang tersebut, lantas melahirkan syarikat-syarikat yang amat besar sehingga jika mereka gagal, kesannya amat buruk kepada ekonomi secara keseluruhan.
Ringkasnya, tindakan kerajaan secara tidak langsung melahirkan syarikat-syarikat yang terlalu besar untuk dibiarkan gagal.
Seterusnya, selepas itu, pasaran saham di AS pula merudum kerana terdapat kebimbangan jika institusi kewangan lain juga akan gulung tikar. Pasaran saham Asia juga menjunam.
Mexico, Argentina dan Rusia pula gagal membayar hutang mereka. Saham-saham dotkom yang sebelumnya memuncak turut tiba-tiba runtuh. Dan kemudian berlaku pula tragedi 9/11.
Setiap kali berlaku peristiwa-peristiwa ini, kerajaan di negara-negara Barat bertindak balas dengan cara mempertingkat jumlah wang tunai di pasaran mereka.
Selepas tragedi 9/11, Bank Negara AS (Federal Reserve) memotong kadar faedah daripada 6.25 peratus kepada satu peratus sahaja kerana mereka bimbang ketidakyakinan pelabur akan membawa kepada merudumnya ekonomi.
Tindakan mereka ini menghantar isyarat yang salah kepada pasaran dan ia menyebabkan credit bubble berterusan.
Penurunan kadar faedah menyebabkan hutang pada waktu itu menjadi enam kali lebih murah daripada sebelumnya. Maka jumlah permohonan pinjaman perumahan pun memuncak.
Institusi kewangan pula dengan senang hati memberikan lebih banyak pinjaman subprima.
Apabila lebih ramai orang mahu membeli rumah, maka harga rumah pun meningkat dengan tinggi.
Peningkatan harga rumah menyebabkan berlakunya kitaran yang berterusan iaitu lebih ramai orang yang mahu membeli rumah maka lebih ramai yang membuat pinjaman. Ini dilihat sebagai cara yang selamat untuk membuat keuntungan.
Di London pula , satu dekad di bawah pentadbiran Parti Buruh menyaksikan perbelanjaan kerajaan yang jauh melebihi pendapatan. Ini mengakibatkan pinjaman kerajaan meningkat tinggi. Hutang peribadi rakyat dan juga harga rumah turut meningkat.
Selama hampir 10 tahun, semua pihak berpesta meraikan pertumbuhan ekonomi dunia. Tetapi pertumbuhan ekonomi tersebut sebenarnya dibiayai oleh 'wang palsu' yang dicetak oleh kerajaan semata-mata untuk menjana pesta pertumbuhan ekonomi yang berterusan.
Apabila pesta tersebut sampai ke penghujung, maka lahirlah kesan yang kita alami sekarang.
Pihak berkuasa pula seolah-olah terus tertidur, atau mungkin telah bertahun-tahun 'pengsan'. Sekitar 200 agensi pengawalan dan penguatkuasa sebenarnya mengawasi Fannie Mae dan Freddie Mac tetapi kedua-dua syarikat ini masih lagi roboh dengan hutang hampir AS$5 trilion (RM17.6 trilion).
Kedua-dua syarikat dokongan kerajaan ini membiarkan pelabur menyangka bahawa pinjaman perumahan yang mereka miliki, walaupun banyak yang lapuk, tetap dilindungi oleh kerajaan. Ini menyebabkan agensi-agensi pengedaran kredit (credit rating agencies) memberikan mereka markah tinggi termasuklah bon-bon yang sebenarnya tidak boleh dipercayai.
Banyak institusi kewangan yang mempakej semula hutang-hutang lapuk tersebut dan menjualnya semula di pasaran dunia. Ada institusi kewangan yang memberi pinjaman terlalu tinggi sehingga 30 kali jumlah aset yang mereka miliki. Tetapi pihak berkuasa terus membisu.
Contohnya, walaupun Bank Negara England mengetahui bahawa syarikat Northern Rock hampir gagal, mereka tidak melakukan apa-apa langsung.
Apa yang berlaku menunjukkan bahawa terdapat ketempangan yang jelas pada pihak berkuasa dan peraturan.
SELEPAS tahun 1998, pesta pertumbuhan ekonomi dikatakan dibiayai oleh 'wang palsu' yang dicetak oleh pihak berkuasa.
--------------------------------------------------------------------------------
Apabila pihak berkuasa tertidur, jangan pula kita terkejut apabila ada pihak yang mengambil risiko terlalu tinggi. Yang patut dipersalahkan ialah pihak berkuasa dan bukannya sistem perekonomian.
Sebarang penyelesaian yang dicadangkan sekarang mestilah kembali kepada prinsip-prinsip asas ekonomi. Usaha kerajaan AS untuk bail out syarikat tertentu hanya akan menyelamatkan mereka yang bersalah tanpa menghiraukan mangsa sebenar situasi ini.
Pada waktu yang sama, kita juga harus sedar bahawa dunia ini lebih besar daripada AS. China kini merupakan ekonomi keempat terbesar di dunia dan ia terus berkembang dengan kadar hampir 10 peratus. India dan lain-lain negara membangun yang lain juga terus berkembang.
Rakyat miskin di negara-negara membangun akan tetap merasai kesan positif pembangunan ekonomi negara mereka. Walaupun ekonomi negara-negara Barat merudum, ekonomi dunia dianggarkan akan terus berkembang pada kadar empat peratus. Ini masih baik.
Justeru, walaupun kapitalisme yang diamalkan di negara-negara Barat kini terpukul akibat daripada kelemahan dan campur tangan ahli politik dan pegawai-pegawai penguatkuasa, tetapi kapitalisme global terus berjaya mengeluarkan jutaan manusia daripada bencana kemiskinan. Hakikatnya kapitalisme terus utuh. - Bernama
http://www.kosmo.com.my/23102008
KADAR pinjaman subprima yang tinggi atas desakan pihak pentadbir menyebabkan institusi kewangan berdepan dengan risiko tinggi berdepan dengan hutang lapuk.
--------------------------------------------------------------------------------
Oleh Dr. Eamonn ButlerKegawatan ekonomi dunia menyebabkan ramai yang menuntut supaya kawalan sektor kewangan dipertingkatkan. Reaksi sebegini memang boleh kita fahami. Tetapi ini reaksi yang salah.
Krisis yang kita hadapi bukan kegagalan kapitalisme. Penyebab utama krisis ini ialah ahli politik yang memaksa bank-bank memberikan pinjaman yang tidak munasabah, pihak berkuasa kewangan yang membiarkan Barat dibanjiri kredit murahan dan kegagalan proses pemantauan.
Tarikh lahirnya krisis ini ialah 12 Oktober 1977. Sebelum tarikh ini, institusi kewangan tidak memberikan pinjaman kepada mereka yang menetap di kawasan-kawasan miskin kerana mereka yang tinggal di kawasan itu biasanya mempunyai pendapatan yang terlalu rendah dan aset mereka juga murah. Kombinasi itu hanya akan melahirkan peminjam yang akhirnya gagal melunaskan pinjaman mereka.
Tetapi pada 12 Oktober 1977, Presiden Amerika Syarikat (AS), Jimmy Carter menandatangani rang undang-undang yang juga dikenali sebagai anti-redlining law. Undang-undang ini tidak membenarkan institusi kewangan meneruskan pemberian pinjaman secara selektif sedemikian rupa.
Akibatnya, institusi kewangan terpaksa memberi pinjaman kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk membayar balik pinjaman dengan penuh. Niat ahli-ahli politik pada waktu itu mungkin baik.
Mereka mahu semua rakyat boleh memiliki rumah dan itulah sebabnya mereka meluluskan undang-undang ini yang mengharuskan institusi kewangan memberi pinjaman berisiko tinggi atau kini dikenali sebagai pinjaman subprima.
Menjelang tahun 1985, keputusan tersebut hampir-hampir menyebabkan institusi-institusi tabungan dan pinjaman di AS menjadi muflis.
Justeru, kerajaan AS mengambil alih hutang-hutang lapuk yang semakin banyak dan menggalakkan konsolidasi hutang-hutang tersebut, lantas melahirkan syarikat-syarikat yang amat besar sehingga jika mereka gagal, kesannya amat buruk kepada ekonomi secara keseluruhan.
Ringkasnya, tindakan kerajaan secara tidak langsung melahirkan syarikat-syarikat yang terlalu besar untuk dibiarkan gagal.
Seterusnya, selepas itu, pasaran saham di AS pula merudum kerana terdapat kebimbangan jika institusi kewangan lain juga akan gulung tikar. Pasaran saham Asia juga menjunam.
Mexico, Argentina dan Rusia pula gagal membayar hutang mereka. Saham-saham dotkom yang sebelumnya memuncak turut tiba-tiba runtuh. Dan kemudian berlaku pula tragedi 9/11.
Setiap kali berlaku peristiwa-peristiwa ini, kerajaan di negara-negara Barat bertindak balas dengan cara mempertingkat jumlah wang tunai di pasaran mereka.
Selepas tragedi 9/11, Bank Negara AS (Federal Reserve) memotong kadar faedah daripada 6.25 peratus kepada satu peratus sahaja kerana mereka bimbang ketidakyakinan pelabur akan membawa kepada merudumnya ekonomi.
Tindakan mereka ini menghantar isyarat yang salah kepada pasaran dan ia menyebabkan credit bubble berterusan.
Penurunan kadar faedah menyebabkan hutang pada waktu itu menjadi enam kali lebih murah daripada sebelumnya. Maka jumlah permohonan pinjaman perumahan pun memuncak.
Institusi kewangan pula dengan senang hati memberikan lebih banyak pinjaman subprima.
Apabila lebih ramai orang mahu membeli rumah, maka harga rumah pun meningkat dengan tinggi.
Peningkatan harga rumah menyebabkan berlakunya kitaran yang berterusan iaitu lebih ramai orang yang mahu membeli rumah maka lebih ramai yang membuat pinjaman. Ini dilihat sebagai cara yang selamat untuk membuat keuntungan.
Di London pula , satu dekad di bawah pentadbiran Parti Buruh menyaksikan perbelanjaan kerajaan yang jauh melebihi pendapatan. Ini mengakibatkan pinjaman kerajaan meningkat tinggi. Hutang peribadi rakyat dan juga harga rumah turut meningkat.
Selama hampir 10 tahun, semua pihak berpesta meraikan pertumbuhan ekonomi dunia. Tetapi pertumbuhan ekonomi tersebut sebenarnya dibiayai oleh 'wang palsu' yang dicetak oleh kerajaan semata-mata untuk menjana pesta pertumbuhan ekonomi yang berterusan.
Apabila pesta tersebut sampai ke penghujung, maka lahirlah kesan yang kita alami sekarang.
Pihak berkuasa pula seolah-olah terus tertidur, atau mungkin telah bertahun-tahun 'pengsan'. Sekitar 200 agensi pengawalan dan penguatkuasa sebenarnya mengawasi Fannie Mae dan Freddie Mac tetapi kedua-dua syarikat ini masih lagi roboh dengan hutang hampir AS$5 trilion (RM17.6 trilion).
Kedua-dua syarikat dokongan kerajaan ini membiarkan pelabur menyangka bahawa pinjaman perumahan yang mereka miliki, walaupun banyak yang lapuk, tetap dilindungi oleh kerajaan. Ini menyebabkan agensi-agensi pengedaran kredit (credit rating agencies) memberikan mereka markah tinggi termasuklah bon-bon yang sebenarnya tidak boleh dipercayai.
Banyak institusi kewangan yang mempakej semula hutang-hutang lapuk tersebut dan menjualnya semula di pasaran dunia. Ada institusi kewangan yang memberi pinjaman terlalu tinggi sehingga 30 kali jumlah aset yang mereka miliki. Tetapi pihak berkuasa terus membisu.
Contohnya, walaupun Bank Negara England mengetahui bahawa syarikat Northern Rock hampir gagal, mereka tidak melakukan apa-apa langsung.
Apa yang berlaku menunjukkan bahawa terdapat ketempangan yang jelas pada pihak berkuasa dan peraturan.
SELEPAS tahun 1998, pesta pertumbuhan ekonomi dikatakan dibiayai oleh 'wang palsu' yang dicetak oleh pihak berkuasa.
--------------------------------------------------------------------------------
Apabila pihak berkuasa tertidur, jangan pula kita terkejut apabila ada pihak yang mengambil risiko terlalu tinggi. Yang patut dipersalahkan ialah pihak berkuasa dan bukannya sistem perekonomian.
Sebarang penyelesaian yang dicadangkan sekarang mestilah kembali kepada prinsip-prinsip asas ekonomi. Usaha kerajaan AS untuk bail out syarikat tertentu hanya akan menyelamatkan mereka yang bersalah tanpa menghiraukan mangsa sebenar situasi ini.
Pada waktu yang sama, kita juga harus sedar bahawa dunia ini lebih besar daripada AS. China kini merupakan ekonomi keempat terbesar di dunia dan ia terus berkembang dengan kadar hampir 10 peratus. India dan lain-lain negara membangun yang lain juga terus berkembang.
Rakyat miskin di negara-negara membangun akan tetap merasai kesan positif pembangunan ekonomi negara mereka. Walaupun ekonomi negara-negara Barat merudum, ekonomi dunia dianggarkan akan terus berkembang pada kadar empat peratus. Ini masih baik.
Justeru, walaupun kapitalisme yang diamalkan di negara-negara Barat kini terpukul akibat daripada kelemahan dan campur tangan ahli politik dan pegawai-pegawai penguatkuasa, tetapi kapitalisme global terus berjaya mengeluarkan jutaan manusia daripada bencana kemiskinan. Hakikatnya kapitalisme terus utuh. - Bernama
http://www.kosmo.com.my/23102008
No comments:
Post a Comment