Friday, December 26, 2008

Kapten isytihar diri Presiden Guinea


KAPTEN Moussa Dadis Camara (kiri) berjabat dengan Menteri Pertahanan Guinea, Almamy Kebele Camara di Conakry semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


CONAKRY - Junta tentera mengukuhkan penguasaan di Guinea semalam selepas seorang pegawai tentera berpangkat kapten, Moussa Dadis Camara mengisytiharkan dirinya sebagai presiden baru negara berkenaan.

Beliau juga mengarahkan semua pegawai kerajaan negara itu menyerah diri kepada pihak tentera dalam tempoh 24 jam.

Camara kelmarin berarak bersama beratus-ratus askar sebelum mengumumkan bahawa dia kini mengetuai kerajaan selepas kematian diktator, Lansana Conte.

Conte memerintah sejak 1984 tetapi beberapa jam selepas beliau meninggal dunia lewat Isnin lalu, sekumpulan askar mengawal frekuensi radio sekali gus mendakwa merampas kuasa.

Beribu-ribu penyokong tentera berarak di jalan-jalan raya di ibu negara Guinea, Conakry sebelum mengepung istana presiden dan bangunan beberapa kementerian.

"Saya yakin bahawa saya adalah Presiden baru Guinea dan ketua Majlis Kebangsaan untuk Demokrasi dan Pembangunan," katanya.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan melalui radio dan televisyen, Camara juga mengarahkan semua pegawai tentera dan pegawai kerajaan supaya menyerah diri.

Perkembangan terbaru itu memburukkan lagi keadaan selepas Kesatuan Afrika juga memberi amaran untuk mengambil tindakan keras sekiranya tentera enggan membenarkan peralihan kuasa secara demokratik.

Sementara itu, Perdana Menteri Ahmed Tidiane bersama 30 pegawai menyerah diri di sebuah berek tentera.

Ahmed menyembunyikan diri sejak rampasan kuasa Selasa lalu. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1226&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...