Thursday, December 25, 2008

Turun harga? Tidak


Selepas sektor perbankan, kini giliran label mewah fesyen merasai penangan krisis ekonomi.
--------------------------------------------------------------------------------


KEPUTUSAN jenama terkemuka rangkaian fesyen Chanel untuk membatalkan satu pertunjukan seninya yang berbajet besar dan berprestij menunjukkan bahawa industri fesyen mewah juga terjejas akibat kegawatan ekonomi.

Walaupun industri ini masih mencatatkan keuntungan besar dalam beberapa bulan hadapan, namun hasil jualan global telah mencatatkan penurunan, harga menjadi tidak menentu dan semakin kurang butik-butik baru dibuka.

"Sekarang adalah masa yang paling sukar bagi sektor ini dalam abad ini," kata Penasihat sebuah firma insurans Annie Girac, Euler Hermes SFAC.

Chanel Paris telah mengumumkan pada Jumaat lalu bahawa mereka akan membatalkan satu pameran mereka iaitu Chanel Mobile Art yang sepatutnya satu penghormatan seni kepada beg kulit bersama rantai yang menjelajah dari Hong Kong ke Tokyo. Seterusnya dari New York kemudian dijangka ke London, Moscow dan Paris.

"Dalam konteks semasa kami harus membuat pertimbangan yang bijak. Kami rasa lebih baik kami fokus kepada pelaburan yang lebih strategik," kata Chanel.

Dalam masa setahun, analisis sebuah bank di Paris mendedahkan syarikat gergasi seperti Switzerland's Richemont, yang memegang jenama Cartier dan Montblanc atau France's LVMH yang memiliki Vuitton and Gucci, telah kehilangan 40 kepentingan dalam pasaran.

"Kami tidak pernah melihat perkara seperti ini sebelum ini," katanya.

Bulgari Italy menjangkakan akan mencatatkan kejatuhan dalam keuntungan manakala Tiffany di Amerika Syarikat (AS) telah telah menggambarkan kemungkinan membuang pekerja berikutan penurunan bagi suku ketiga tahun ini.

Dalam pada itu peneraju konglomerat mewah dunia, LVMH, mencatatkan penurunan pertumbuhan sebanyak 50 peratus pada suku ketiga tahun ini berbanding dua suku pertama tahun ini.

Selepas berkembang dalam masa empat tahun dengan 10 peratus pertumbuhan tahunan, menurut bank pelaburan ASJPMorgan, sektor mewah menghadapi kejatuhan sebanyak empat peratus dalam jualan pada tahun 2009.

Menurut Bank Deutsche, sesetengah label kejatuhan dalam pertumbuhan boleh mencecah 10 hingga 15 peratus.

Bagaimanapun, menurut seorang analisis di bank Perancis Societe Generale, krisis ini mungkin akan lebih teruk di sesetengah negara dan juga produk-produk tertentu.

"Sebagai contoh di Jepun. Ia menjadi amat teruk kerana negara tersebut sedang mengalami kegawatan ekonomi," katanya.

Jualan LVMH di Jepun telah menurun sebanyak tujuh peratus untuk sembilan bulan pertama tahun ini yang memaksa kepada penurunan harga. Berikutan masalah ekonomi dan kejatuhan sebanyak 30 peratus yen berbanding untuk tiga bulan lepas.



JENAMA mewah terpaksa mengambil inisiatif berjimat cermat dan hanya fokus kepada aktiviti tertentu sahaja
--------------------------------------------------------------------------------


Bagaimanapun pada minggu lepas, syarikat gergasi barangan mewah itu mengumunkan pembukaan rangkaian terbesar Vuitton Tokyo.

Berikutan kesan krisis ekonomi terhadap pelbagai barangan mewah Bruney des Varannes memberitahu, pembuat jam lebih merasa kesannya berbanding pembuat barangan kulit.

Eksport jam Swiss telah jatuh sebanyak lebih 15 peratus dalam bulan November dengan mencatatkan kejatuhan paling tinggi dalam pasaran Hong Kong dan AS.

Perancis yang sering mencatatkan keuntungan dalam eksport minuman keras turut merasakan bahana dengan kejatuhan sebanyak 17 peratus dalam pasaran AS.

"Untuk melindungi syarikat masing-masing, label mewah terpaksa mengambil inisiatif berjimat dengan membatalkan pembukaan butik baru, membekukan pengambilan pekerja, menutup beberapa kedai dan hanya fokus kepada aktiviti tertentu sahaja," katanya.

Namun, hanya satu perkara sahaja yang tidak akan mereka lakukan, iaitu menurunkan harga.

"Ini akan menjejaskan imej mereka," katanya lagi.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1225&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...