Monday, August 23, 2010

Pembantu rumah Timor Leste



KERAJAAN bercadang untuk mengambil pembantu rumah dari Timor Leste berikutan pembekuan pengambilan pembantu rumah dari Indonesia sejak Jun tahun lalu. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Pengambilan pembantu rumah dari Timor Leste merupakan satu daripada pilihan yang boleh dipertimbangkan oleh kerajaan, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam.

"Ini merupakan satu daripada pilihan yang dipertimbangkan pihak kami (kerajaan).

"Kami ada bincangkannya tetapi kami masih belum buat sebarang keputusan mengenainya," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada Malaysia akan mempertimbangkan pengambilan pembantu rumah dari Timor Leste yang berjiran dengan Indonesia.

Ia berikutan pembekalan pembantu rumah dari republik itu dibekukan sejak Jun tahun lepas.

Terdahulu, Subramaniam yang merupakan seorang daripada Naib Presiden MIC menghadiri upacara "kumbhabhishekam" atau mentahbiskan Kuil Sri Maha Mariamman yang berusia 127 tahun di Jalan Bandar, di sini.

Beliau memberitahu, buat masa ini tumpuan kerajaan adalah terhadap negara-negara yang boleh menghantar pembantu rumah ke Malaysia seperti Kemboja, Sri Lanka dan Filipina.

Katanya, jumlah pembantu rumah dari Kemboja telah meningkat daripada 9,000 kepada lebih 30,000 dalam tempoh tiga hingga empat bulan lepas.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0823&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...