Monday, August 23, 2010

Pondan tak peduli

Oleh SHAMRAN SARAHAN

2010/08/22

KUALA LUMPUR: Tak kenal dosa. Itu perbuatan sebilangan pondan beragama Islam yang berpeleseran menjaja maruah mereka di Lorong Haji Taib, Chow Kit, yang sangat mengaibkan.

Berdasarkan pemerhatian bermula jam 10 pagi, kegiatan itu aktif selepas jam 11 pagi. Difahamkan, ia berlanjutan hingga larut malam dan mereka hanya menghentikan operasi seketika pada waktu berbuka puasa antara jam 7 hingga 8 malam.


Kehadiran mereka dengan mudah dilihat di antara Lorong Haji Taib 1 dan 2 dan akan cuba menggoda lelaki yang lalu lalang di sekitar kawasan terbabit untuk mendapatkan pelanggan.


Melalui penyamaran, seorang pondan yang hanya mahu dikenali sebagai Bella cuba menawarkan khidmat seks, termasuk melakukan seks oral sebanyak RM50.


“Tak payah nak malu-malu, jomlah. Sini line clear (selamat),” katanya kepada wartawan Metro Ahad.

Beberapa pondan yang ditemui turut menawarkan harga yang sama untuk melakukan perbuatan tidak bermoral itu, bahkan ada yang menawarkan harga serendah RM30.


Peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Razman, 51, berkata dia naik muak dengan perbuatan jijik pondan yang menjalankan aktiviti pelacuran di kawasan berkenaan sejak 10 tahun berniaga di kawasan terbabit.


“Lihatlah apa yang mereka lakukan, di bulan puasa begini pun mereka masih aktif melakukan aktiviti menjijikkan. Yang menyedihkan, tiada pantauan tegas dilakukan terhadap mereka.


“Jika ada pun, hanya bermusim. Sepanjang Ramadan perkara begini sepatutnya tidak berlaku, perlu ada tindakan tegas untuk menanganinya,”
katanya.


Bagi Adisman Dahlan, 48, pihak berkuasa sepatutnya peka dengan gejala tidak bermoral itu daripada berleluasa, lebih-lebih lagi ketika Ramadan.


“Cukup sedih kerana ia berlaku di depan mata kita, tetapi tidak ada apa-apa dapat dilakukan untuk menghalang mereka melakukan kerja terkutuk itu.


“Dalam hal ini pihak bertanggungjawab, termasuk masyarakat sendiri, perlu bersama membasminya. Ia menggambarkan imej teruk dalam masyarakat kita yang majoriti beragama Islam,
katanya yang juga peniaga dari Gombak.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pondantakpeduli/myMA/myArticle/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...