Monday, October 18, 2010

Tasik air panas lubuk curi pasir


PELBAGAI jentera berat begitu rakus mengorek pasir di Semenyih baru-baru ini.


SEMENYIH – Jika satu masa dulu tasik air panas di kawasan Batu 28, Kampung Pasir di sini menjadi tarikan pengunjung untuk bersantai namun ia cuma tinggal sejarah selepas ia dirosakkan oleh sindiket korek pasir.

Kawasan yang terletak kira-kira 10 kilometer dari pekan Semenyih itu terlindung dan kesempatan itu digunakan sebuah sindiket untuk mengorek pasir di beberapa tempat di sekitarnya

Tarikan utama pengunjung ke tasik yang berkeluasan 10 hektar (24.7 ekar) itu sebelum ini adalah kerana keistimewaan airnya yang didakwa mampu dijadikan penawar penyakit kulit.

Namun, sejak setahun lalu, kawasan yang merupakan milik kerajaan Selangor itu tidak ubah seperti koloni bagi warga Myanmar dan Indonesia. Mereka tinggal di rumah-rumah sewa di Kampung Pasir di sini dan diupah oleh sindiket.

Sejak adanya kegiatan mengorek pasir di situ yang dilakukan di antara pukul 9 pagi hingga pukul 7 malam, pemandangan di sekitar tasik tersebut kini berhiaskan beberapa bekas lombong.

Malah tidak jauh dari lombong-lombong yang telah diteroka itu, bermacam jenis jentera bagi tujuan mengorek pasir seperti jentera pengorek, mesin sedut pasir dan membuang air berdiri megah.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1018&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...