Tuesday, November 23, 2010

'Perubahan kontroversi dalam deraf awal BN'

S Pathmawathy
Nov 19, 10
7:33pm

Perubahan kontroversi perlembagaan BN terdapat dalam salah salah daripada deraf awal pindaannya, kata Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan BN Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Katanya, hari ini beliau menyerahkan deraf keempat yang disediakan jawatankuasa itu sejak beberapa bulan lepas untuk dibincangkan dalam konvensyen BN esok.


hishammuddin hussein home ministry 140409 talking"Seperti biasa kerangka kerja perlu dibuat lebih awal dan jawatankuasa kepada pindaan hari ini, sedikit sebanyak telah mendapat konsensus dan pandangan yang cukup untuk dibentangkan esok," katanya yang juga naib presiden Umno.

Hishammuddin berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan sebelum ini supaya amalan lama BN berdasarkan mekanisme kesepakatan digantikan dengan persetujuan berdasarkan sokongan majoriti.

Media melaporkan secara meluas bahawa cadangan keanggotaan langsung dalam salah satu deraf itu menzahirkan kebimbangan parti komponennya menjadi tidak lagi relevan.

Sementara itu, Bernama melaporkan, menurut Hishammuddin, yang penting adalah untuk menunjukkan BN bukan sahaja terbuka kepada pandangan tetapi juga realistik dalam pindaan yang akan dibawa.

"Sebab itu kita perlu kebijaksanaan dalam melaksanakan perubahan ini... kita dalam BN seperti mana dalam Umno dulu mengambil kira keadaan di bawah dan tidak berkisar kepada retorik semata-mata," katanya.

MCA: Bincang lagi peranan ahli bersekutu

Hishammuddin juga berkata BN perlu mengambil kira suasana politik yang berubah mengikut musim.

"Jadi apa juga keputusan yang kita buat jangan sampai mengikat kita dan menjejaskan BN. Kita perlu lihat ke hadapan, sebab itu semua pandangan, teguran, cadangan dari setiap parti komponen perlu diambil kira.

"Saya agak puas hati, agak lebih mudahlah daripada apa yang terpaksa kita lalui dalam Umno dulu (pindaan perlembagaan)," katanya.

mca 140910 chua soi lek"Semua ini baru draf, belum ada satupun yang dipersetujui."

Sementara itu, agensi berita nasional itu turut melaporkan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, ketika membincangkan pindaan perlembagaan BN dan perkara berkaitan ahli bersekutu atau ahli bergabung dalam mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan BN hari ini, anggota parti komponen mempunyai pandangan berbeza.

"Rata-rata semua setuju kita boleh menerima kawan-kawan BN. Tetapi soal peranan yang harus diberikan kepada mereka (perlu dibincangkan lagi)," kata Chua.

Mesyuarat yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra itu dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Timbalan Pengerusi BN.

http://malaysiakini.com/news/148653

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...