Sunday, January 16, 2011

Bahagia jadi mama

KUALA LUMPUR: “Saya nak jadi mama (ibu) yang baik kepada anak saya. Dia permata hati dan saya sangat berbahagia menjalani kehidupan bersamanya...tak nak mengimbas lagi perkara lalu,” kata Salsabila Yunan, 17, yang kisahnya menjadi perhatian ramai pada penghujung 2009 apabila nekad mengikut kekasihnya dan berkahwin di Pulau Lombok, Indonesia.

Dalam kunjungan wartawan akhbar ini ke rumahnya semalam, jelas dapat dilihat betapa mendalam kasih sayang Salsabila atau Bella kepada anaknya, Sakura Afifi Abdullah yang kini berusia hampir tujuh bulan.


Dia yang pernah membintangi beberapa drama tempatan termasuk Gerak Khas, Renjis, Ke Syurga Cinta dan iklan Ribena, berkata sejak melahirkan Sakura Afifi di Hospital Selayang pada jam 7.40 malam 22 Jun tahun lalu, dia tidak boleh berenggang dengan anaknya itu.

“Pengalaman bersama Fifi (panggilan manja Sakura Afifi) menyedarkan saya susah payah membesarkan seorang anak. Memang penat sebenarnya, namun saya bahagia. Seronok membawa Fifi jalan-jalan keliling rumah. “Semua kawan sebaya saya berebut nak dukung Fifi sebab saya seorang saja yang sudah ada anak,” katanya.


Bella berkata, dia sudah memutuskan hubungan dengan Hafiz Sukma, 31, lelaki Lombok yang dinikahinya di pulau itu sebelum dia dibawa pulang Biro Aduan Komuniti Pemuda Umno ke tanah air pada 23 Februari tahun lalu dalam keadaan hamil lima bulan.


Bella memberitahu, dia tidak mahu lagi mengingati perkara lalu dan apa yang difikirkan kini hanyalah perancangan membesarkan anaknya.

“Saya sedang memikirkan sama ada mengikuti kelas kemahiran solekan atau membantu perniagaan kantin kakak saya (Faridah, 51),” katanya.

Walaupun terlepas peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) gara-gara terjebak janji manis pemuda Lombok ketika masih di tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampung Batu Muda, dekat sini, Bella reda dengan ketentuan nasibnya.

“Sudah berkali-kali saya menangguhkan untuk bekerja sebab belum mampu berenggang dengan Fifi. Jika bekerja mesti kena hantar anak ke rumah pengasuh sebab ayah dah uzur,” katanya.

Sementara itu, ayah Bella, Yunan Mat Ayat, 78, berkata, dia berharap anaknya dapat mempelajari erti kehidupan sebenar selepas bergelar ibu.

Menurutnya, perasaan sayangkan anak itulah menyebabkan dia tidak malu merayu pelbagai pihak termasuk polis, Biro Aduan Komuniti Pemuda Umno serta dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Perhimpunan Indonesia untuk Buruh Migran Berdaulat Migrant Care serta Kijang Care apabila Bella tidak pulang pada 7 Ogos 2009.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bahagiajadimama/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...