Wednesday, January 12, 2011

TV3 Serah 20 Pita Drama 'Sakti Delima' Kepada LPFM

Rabu Januari 12, 2011

Sheila Rusly

PETALING JAYA: Pihak TV3 telah menyerahkan 20 episod pita rakaman drama bersiriSakti Delima kepada Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) selepas agensi tersebut melarang penyiaran drama berkenaan di stesen televisyen itu berkuat kuasa Isnin selepas empat episod penyiarannya.

TV3 dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Isnin berkata, pihaknya mematuhi arahan LPFM dan terpaksa memberhentikan tayangan drama terbitan J.S Pictures itu yang dikatakan mempunyai unsur-unsur syirik dan tahyul.

“Pihak TV3 akur dengan arahan LPFM dan membuat keputusan untuk tidak menayang drama berkenaan menerusi slot Legenda berkuat kuasa serta-merta dan menyerahkan 20 episod pita rakaman kepada mereka untuk dibuat pemantauan.

“Ia untuk memastikan jalan cerita dan elemen yang dipaparkan tidak mengandungi sebarang unsur syirik ketara yang boleh memesongkan akidah Islam,” kata kenyataan itu.

Drama yang diadaptasi daripada filem klasik Pancha Delima yang pernah dilakonkan oleh Tan Sri Jins Shamsuddin dan Saadiah pada tahun 1957 itu mengisahkan tentang kesaktian seutas kalung yang menjadi rebutan ramai.

Ia diberi nafas baru oleh pengarah Jinggo dan penulis skrip Sofia J.Rhyland di samping barisan pelakon-pelakon bertudung Bienda, Safura, Aida Khalida dan Catriona Ross.

Stesen televisyen itu berkata, pihaknya akan menyiarkan drama tersebut semula pada bulan April akan datang selepas ia mendapat kelulusan LPFM.

Dalam sebuah laporan akhbar Isnin, penerbit J.S Pictures yang turut berlakon drama tersebut Sheila Rusly mempersoalkan LPFM kerana melarang penyiaran drama berkenaan sedangkan ia merupakan 30 peratus adaptasi daripada filem asal Pancha Delima.

Kata Sheila, kenapa pihak LPFM perlu ada “double standard” terhadap drama berkenaan.

Sakti Delima disiarkan menerusi slot Legenda yang menemui penonton bermula Isnin hingga Khamis pukul 4.30 petang sejak 3 Januari lalu.

http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2011/1/12/mstar_hiburan/20110111171458&sec=mstar_hiburan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...