Friday, July 15, 2011

Belum ada syarikat 'penyelamat' hospital

Belum ada syarikat 'penyelamat' hospital
Hazlan Zakaria
Jul 13, 11
12:34pm

Usaha mencari kontraktor baru bagi 'menyelamatkan' pembinaan Hospital Shah Alam terus buntu dengan kali ini Kementerian Kewangan dan Jabatan Kerja Raya (JKR) tidak bersependapat dengan kontraktor pilihan masing-masing.

Bulan lalu, kementerian berkenaan menolak cadangan JKR bagi melantik sebuah syarikat tempatan Gadang Engineering (M) Sdn Bhd bagi menerusi projek yang terbelangkai itu.

shah alam hospital under construction 2Gadang adalah kontraktor utama kerajaan dan telah membida projek awam bernilai RM2 bilion pada tahun lalu sahaja.

“Permohonan JKR bagi melantik Gadang ... tidak diluluskan. Pendirian Kementerian Kewangan sebelum ini kekal,” kata kementerian itu dalam sepucuk surat bertarikh 17 Jun yang sesalinannya diperolehi oleh Malaysiakini.

Surat itu ditandatangani oleh seorang pegawai tinggi kementerian berhubung permohonan JKR bertarikh 2 Jun itu.

Sebelum ini, kementerian juga menolak permohonan syarikat lain pilihan JKR selepas mengadakan tender semula.

Pada surat bertarikh 17 Jun, kementerian meminta proses tender tertutup diulang semula dan dimasukkan nama dua lagi syarikat yang dibenarkan untuk membida.

NONEDua syarikat itu adalah - GMH Healthcare Sdn Bhd dan Frontier Structure Sdn Bhd - mereka adalah subkontractor asal projek ini sebelum masalah pembayaran menyebabkan pembinaan hospital itu tersekat.

Kontraktor utama bagi projek terbelangkai ini adalah Sunshine Fleet Sdn Bhd. Namun syarikat itu gagal menyelesaikan kerja-kerja binaan setelah menghadapi masalah membayar subkontraktornya. Ini menyebabkan kontrak Sunshine Fleet ditamatkan.



http://malaysiakini.com/news/169789

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...