Saturday, July 16, 2011

Bersih 2.0: Ditangkap dan dihantar ke Pulapol

CL Shue
Jul 14, 11
1:01pm

SAKSI Pada 8 Julai 2011, kawan saya seorang doktor, menghantar SMS kepada saya dan berkata dia tidak pasti sama ada akan dapat masuk ke Kuala Lumpur pada hari berikutnya. Saya juga tidak pasti sama ada saya akan dapat pergi dekat Stadium Merdeka pada 9 Julai. Tetapi saya mesti pergi dan lihat.

Pada 9 Julai, selepas kerja pada waktu pagi, saya memandu ke Pavilion dan meletakkan kereta saya di situ, dan mengambil teksi ke Petaling Street untuk menemui kawan saya. Dia masuk ke KL tanpa sebarang masalah. Dia memperkenalkan dua orang lagi kepada saya.

Kami pergi ke Petaling Street sekitar jam 11 pagi dan sampai ke penjuru yang mengadap Pasar Seni. Terdapat trak-trak yang diletak di situ, dengan barisan anggota polis polis dan mereka yang berpakaian seragam biru di depan Pasar Seni.

Helikopter melintas di udara di atas kepala kami. Saya mengambil beberapa gambar dan video. Terdapat tidak ramai orang, dan tidak berlaku sebarang kekecohan.

Seorang pegawai polis berpakaian preman dengan walkie-talkie datang ke arah belakang saya, bersama dengan anggota polis berpakaian seragam.

Dia merenung dengan tegas ke arah saya dan bertanya: "Apa kamu buat di sini?" "Oh! Ini adalah hari yang penting," saya menjawab.

"Mengapa ia penting?" soalnya lagi.

"Ini tidak pernah berlaku sebelum ini. Ini adalah sangat penting. Ini adalah hari yang bersejarah!" Tidak ada masa untuk berfikir, dan tanpa ragu-ragu saya menjawab dengan tenang dan tegas, terus dari hati saya.

Dia meminta kad pengenalan (KP) saya, dan setelah mengambil KP saya, beliau berkata: "Ok, jadilah sebahagian daripada sejarah," dan dia melambai tangannya, memberi isyarat kepada seorang anggota polis yang berpakaian seragam untuk membawa saya dan rakan saya ke trak polis.

[Baca berita penuh]


http://malaysiakini.com/news/169889

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...