Friday, August 26, 2011

Prasarana tak berganjak ambil alih tanah Jalan Sultan

Prasarana tak berganjak ambil alih tanah Jalan Sultan
Aidila Razak
Ogos 11, 11
3:47pm

MRT Prasarana Negara Bhd, yang akan memiliki dan mengendalikan projek My Rapid Transit (MRT) enggan berganjak dengan keputusannya untuk mengambil-alih tanah di sepanjang Jalan Sultan bagi pembinaan terowong bawah tanah kerana penjajarannya sudah ditetapkan.

NONEPengarah kumpulan bahagian pembangunan projek Prasarana, Zulkifli Mohd Yusoff berkata koridor MRT itu mesti melalui Jalan Sultan kerana ia jalan paling optimun bagi menghubungkan stesen MRT Pasar Seni dan Merdeka.

Pada sesi taklimat dengan kira-kira 100 pemilik tanah di Jalan Sultan yang berang di Kuala Lumpur hari ini, Zulkifli berkata stesen berkenaan tidak boleh dipindahkan kerana ia mesti menghubungkan stesen LRT Pasar Seni sekarang ini dengan bangunan kontroversial 100 tingkat - Warisan Merdeka yang masih belum dibina itu.

"Bagi kami, stesen MRT Merdeka sudah muktamad,” katanya sambil menolak permohonan peniaga agar stesen Merdeka dipindahkan demi menyelamat bangunan kedai mereka.

Sehubungan itu, kata Zulkifli tanah yang di bahagian atas terowong bawah tanah, perlulah dimiliki menurut pertimbangan perundangan semasa dan proses pengambilalihan tanah akan diuruskan oleh Jabatan Tanah dan Galian menurut Akta Pengambilan Tanah 1960.

NONESejumlah 30 lot terdiri daripada 20 bangunan dan 10 bidang tanah kosong akan terjejas bagi memberi laluan kepada kerja-kerja terowong MRT bawah tanah di Jalan Sultan.

Bangunan-bangunan juga akan terjejas berikutan beberapa pertimbangan teknikal.

Zulkifli berkata berdasarkan kepada nasihat daripada pakar teknikal, sebarang bangunan yang dibina di atas terowong bawah tanah dalam bandaraya Kuala Lumpur adalah terdedah kepada isu-isu risiko dan keselamatan.

[Baca berita penuh]


http://malaysiakini.com/news/172690

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...